De onderschatte kracht van een Facebook-evenement

8 juni 2015, 07:30

Twaalf redenen waarom je altijd een Facebook-evenement zou moeten aanmaken

Mensen plaatsen niets op Facebook als ze op maandag om 9 uur weer op het werk zijn gearriveerd, maar wél als ze een avondje uit zijn. Theaters en schouwburgen kunnen hiervan profiteren en hebben inmiddels allemaal een Facebook-pagina aangemaakt. Opvallend is dat de grote meerderheid geen evenementenpagina’s aanmaakt per voorstelling. Een gemiste kans, want het aanmaken van een pagina kost vijf minuten tijd en kan veel free publicity opleveren. In dit blog twaalf redenen waarom je voor ieder evenement een Facebook-evenement zou moeten opzetten en organisatoren aan het woord.

Pumadag

Maandag ben ik gastspreker op de #Pumadag voor online marketeers van theaters en schouwburgen. In mijn presentatie geef ik antwoord op de vraag hoe en waarom juist de evenementenbranche kan profiteren van de mogelijkheden die social media biedt. Als bezoeker en actief socialmediagebruiker word ik vooral via Facebook-evenementen op nieuwe feestjes, festivals een voorstellingen gewezen en het valt me op de meeste schouwburgen hier geen gebruik van maken. Omdat ik misschien teveel vanuit mijn gekleurde socialmediabril kijk, vroeg ik drie experts naar hun ervaring met Facebook-evenementen.

Zijn Facebook-evenementen de beste manier om je doelgroep te bereiken?

Joyce Roskamp is freelance projectmanager van onder meer festival Grasnapolsky in Radio Kootwijk en volgens haar is een Facebook-evenement de beste manier om je doelgroep te bereiken: “Voor alle evenementen die ik organiseer, maak ik een Facebook-evenement aan. Uitnodigingen voor het evenement doe ik per persoon, afgewogen tegen interesses en locatie. Dat kost tijd maar levert veel op. Voor grotere evenementen zijn we aan het experimenteren met sponsored events.”

Ook Bow Evers, freelance online marketeer van onder andere festival deBeschaving in Utrecht, onderschrijft het belang van een Facebook-evenement. “Met Facebook-evenementen genereer ik momentum, maak ik voor geïnteresseerden inzichtelijk wie er nog meer geïnteresseerd zijn in het desbetreffende event en zorg ik voor een stroom voorpret-verhogende updates.” Bow ziet een Facebook-evenement als onderdeel van een breder pakket aan socialmedia-inzet, de Facebook page-posts verwijzen er soms naar door maar daarnaast dragen tweets en beelden op Instagram ook bij aan de voorpret voor het event.

Welke content op een evenementenpagina levert de meeste interactie op?

“Als er wat te halen valt voor de bezoekers, zoals een winactie. Daarnaast de nieuwswaardige items als bekendmaking van je datum en het programma van het evenement. En als laatste de content van ‘schaarste’. Als je (bijna) uitverkocht bent. Dit geeft het gevoel van ‘shit, daar wil ik ook bij zijn/horen’ en levert dus veel interactie op.”, aldus Joyce Roskamp. Bow Evers vult aan: “Facebook kent tegenwoordig een hoge relevantie toe aan video’s die op Facebook (en dus niet op YouTube) zijn geüpload, daarnaast werken slim vormgegeven plaatjes ook goed.”

Heb je tips voor kleine evenementen die meer bekendheid willen via social media?

Joyce: “Maak je berichten persoonlijk. Op social media krijg je meer bekendheid als je persoonlijk, betrokken en oprecht bent. Alleen maar reclame zenden heeft geen zin. Social media heet social omdat het sociale aspect ‘gunnen’ een belangrijke rol speelt.” Bow Evers: “Maak een bit.ly-link van je Facebook event met daarin een herkenbare titel (bijvoorbeeld http://bit.ly/beschaving2015), en post deze link onder relevante statusupdates. Link vanaf je website door naar het Facebook-event, bijvoorbeeld op de ticket-pagina (“En vergeet niet jezelf op ‘aanwezig’ te zetten op ons Facebook event”). Zet slimme betaalde Facebook-advertenties in om het event onder de aandacht te brengen van 1) je Facebook-vrienden 2) je websitebezoers door middel van een tracking pixel 3) je nieuwsbrief abonnees door middel van custom audience 4) vrienden van de mensen die aanwezig zijn.”

Influencers inzetten om event te promoten

Er zijn ook Nederlandse bedrijven die zich puur richten op de promotie van events op social media. Romy van Rooy heeft een eigen bedrijf (Promy) opgestart om events op social media te promoten via influencers. Voornaamste doel is het zichtbaar maken van events onder de doelgroep, die veelal bestaat uit uitgaanspubliek in Nederland. Dit doen de ambassadeurs door het event te delen op hun tijdlijn, vrienden uit te nodigen en gericht mensen persoonlijke berichten te sturen om ze uit te nodigen voor het event waarvan ze de Facebookpage, locatie of artiesten liken. De influentials bevinden zich nu nog vooral in haar vriendengroepen of zijn vrienden van vrienden en/of collega’s. Zij hebben vaak veel volgers op hun social media kanalen en bereiken dus veel potentiële gasten. Ook nieuwe influencers kunnen zich aanmelden, het feit dat er bedrijven in deze markt duiken, laat de potentie van de mogelijkheden zien.

12 redenen om een Facebook-evenement te maken

1. Free publicity

Als mensen op Facebook zeggen bij een evenement aanwezig te zijn, wordt dit in de ‘ticker‘ op Facebook getoond. Veel vrienden zien dus dat een Facebook-vriend naar de voorstelling gaat, mensen die voor het meerendeel vermoedelijk in dezelfde regio wonen en in dezelfde doelgroep vallen. Zij worden zo door een bekende op de voorstelling gewezen.

voordeel facebook evenement

2. Communiceer nieuwe informatie

Mensen die aangeven naar een evenement te gaan, krijgen standaard een pop-up van alle wijzigingen en berichten op de evenementpagina. Hierdoor kun je bezoekers via Facebook als eerste informeren over bijvoorbeeld:

  • Programmawijzigingen
  • Veranderende aanvangstijden
  • Eventuele wegwerkzaamheden
  • Parkeermogelijkheden
  • Wifi-code

facebook event

3. Bied extra content

Als mensen op Facebook zeggen naar een evenement te gaan, zien veel vrienden dat voorbijkomen in de timeline. Als ze daarna nog eens een like geven aan content op de pagina zien veel vrienden wéér voorbijkomen dat je iets van het evenement leuk vindt. Een extra mogelijkheid om free publicity te krijgen onder vrienden van mensen die naar het evenement gaan: de perfecte doelgroep. Voorbeelden van extra content zijn:

  • Foto’s (van voorstelling of bijvoorbeeld van repetitie)
  • Video’s (trailers, interviews etcetera)
  • Interviews (met acteurs over het event in andere media)
  • Recensies (deel recensies over het evenement)

Dia04

4. Extra contactmoment na afloop van evenement

Naast de mogelijkheden om voorafgaand aan het event buzz te creeren rond het evenement op Facebook, is kort na afloop ook een ideaal moment om content te delen. Als mensen een leuke avond hebben gehad en ze zien een foto van de acteurs in de schouwburg waar zij waren met teksten als ‘bedankt’, is de kans erg groot dat mensen dit liken of een recensie geven. Vaak positief en als het negatief zou zijn ook goed om te lezen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld tweets of Instagram-berichten onder de aandacht brengen, zodat bezoekers de schouwburg ook daar gaan volgen.

Dia05

5. Attendeer bezoekers op voorstellingen in nieuw seizoen

Een ander groot voordeel van het maken van evenementen is dat je bezoekers kunt attenderen op nieuwe voorstellingen. Komt dezelfde cabaretier of toneelgroep opnieuw naar het theater? Laat het dan weten aan de bezoekers die er de vorige keer bij waren. Zo breng je een nieuwe voorstelling onder de allerbeste doelgroep die je kunt wensen weer gratis onder de aandacht inclusief de mogelijkheid om tickets te kopen en ook het nieuwe evenement te liken.

Dia06

6. Direct in agenda van bezoekers

Op de evenementenagenda op Facebook wordt het event automatisch toegevoegd. Ook zijn veel digitale agenda’s verbonden met Facebook en wordt het event automatisch daar ook aan toegevoegd.

Dia07

7. Automatisch herinnering via pop-up

Standaard krijgt iedereen die op Facebook aangeeft een evenement te bezoeken op de dag van het evenement een pop-up als reminder. Dia08

8. Verzamel alle berichten dankzij hashtags

Facebook heeft net als Twitter de hashtags omarmt. Als je een # gebruikt kan iedereen die doorklikt op de hashtag zoeken naar andere uitingen met die hashtag. Zo faciliteer je dat mensen die naar hetzelfde event gaan elkaars berichten en foto’s kunnen vinden. Als iemand je pagina niet volgt, kan je bericht toch naar boven komen als mensen op de hashtag zoeken. In april 2015 wijzigde Facebook de manier waarop gezocht kan worden drastisch, waardoor dit eigenlijk de enige manier is om mensen die je pagina niet volgen tóch te bereiken. Dia09

9. Bouw spanning naar event op

Als je een event hebt waar veel mensen naar toe komen, kan het leuk zijn een countdown te plaatsen waar je iedere dag aftelt tot de dag van het event. Dit kun je doen door een (omslag-)foto te delen, een infographic te maken of je hebt een digitale kalendertool die je hierbij kan helpen. Dia10

10. Promoot je event onder nieuwe doelgroep

Facebook is de nieuwe mond-tot-mondreclame. Mensen horen en zien van elkaar wat ze doen en als mensen positief zijn, is dat reclame voor je event. Het allerbeste is het als mensen uit zichzelf aangeven bij een event te zijn op Facebook. Maar soms komen mensen niet uit zichzelf in aanraking met je bericht. Je kunt er voor kiezen om je event te promoten. Dit kan al vanaf een paar euro per dag en kun je gericht doen onder de vrienden van je fans of een veel gerichtere doelgroep. Bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens of van fans van andere pagina’s. Je betaalt per klik. Het is goed een bedrag voor Facebook ads te reserveren in je marketingbudget. Dia11

11. Val op bij verwante evenementen

Je events worden als ‘verwante evenementen’ getoond bij andere evenementen. Je kent vast de voorbeelden van retailers wel waarin je ziet staan ‘mensen die dit kochten, kochten ook…’. Hierin wordt jouw event nu automatisch meegenomen. Hierdoor val je ook op bij mensen die via deze manier in de doelgroep vallen.

Dia12

12. Laat bezoekers inchecken bij je officiële pagina

Iedereen kan een eigen Facebook-pagina aanmaken en bij veelbezochte plaatsen heeft Facebook misschien al een pagina aangemaakt. Het is verschrikkelijk lastig om de onofficiële pagina te verwijderen. Ook is het in Nederland niet mogelijk een ‘verified’ account te krijgen, zoals bij Twitter wel het geval is. Als je hierdoor niet oplet, checken bezoekers dus vaker in bij de verkeerde pagina en heb je de regie over de pagina niet in handen. Let op dat als er een nieuw platform is, je direct de pagina claimt, ook al doe je er niets aan. Heb jij bijvoorbeeld al een Instagram-account aangemaakt voor je theater of venue?

Dia13

Nadeel: niet iedereen koopt een kaartje

Een nadeel aan iemand die zegt te gaan op Facebook is natuurlijk dat niet te checken is of deze persoon echt een kaartje heeft gekocht en langskomt. Hét voorbeeld van een uit de hand gelopen Facebook evenement is natuurlijk Project X in Haren. Daar was echter geen ticketsysteem en dat hebben evenementen natuurlijk wel. Als je via social media echt 100 procent zeker wilt zijn dat er alleen mensen zeggen te komen die een ticket hebben werkt een geïntegreerd ticketsysteem zoals Eventbrite beter.

Als je zelf in enkele minuten een evenementenpagina wilt opzetten kun je deze handleiding gebruiken. Ook als je in tegenstelling tot festivals meerdere keren per jaar, of soms wel dagelijks, evenementen of voorstellingen organiseert, kan je kaartverkoop en naamsbekendheid echt stijgen door ook evenementen aan te maken.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie

13 Reacties

    Elly

    Leuk, zo’n evenement op Facebook. Ik maakte ze ook altijd aan tot enkele weken geleden. Nu worden mijn evenementen (cursussen) overspoeld door 100-en jongeren die zeer zeker niet van plan zijn om naar de cursus te komen, maar het blijkbaar wel leuk vinden om zich massaal ‘op te geven’ en hun vriendjes uit te nodigen. Ik zie het ook steeds vaker gebeuren bij andere evenementen. Heb je een tip hoe daar mee om te gaan? Negeren?


    8 juni 2015 om 07:36
    jaapvanzessen

    Hi Elly,

    doel van een Facebook evenement is in mijn ogen free publicity te scoren. Onbedoeld krijgt je event wel die publiciteit, al is het vervelend als net jouw event ‘gekaapt’ wordt. Toch zou ik het inderdaad maar negeren, het is een open netwerk en als je iedereen toestaat deel te nemen loop je dat risico. Misschien valt je event door het grote aantal deelnemers wel op bij iemand die wel serieus geïnteresseerd is? Succes!


    9 juni 2015 om 14:26
    lin

    Hoe kan ik mensen bereiken van een ander event wat dezelfde doelgroep is als de events die wij geven zonder dat je berichten in het andere event hoeft te zetten?


    21 oktober 2015 om 11:55
    Fleur

    Hi Jaap,

    leuk artikel! Alleen wat betreft content: is het dan ook beter om alle content rondom de voorstelling/event op de evenementenpagina te plaatsen of is het juist ‘beter’om deze te plaatsen op de pagina van het merk (lees: meer fans)?


    14 maart 2016 om 07:31
    jaapvanzessen

    Hi Fleur,

    het is natuurlijk je eigen keus, maar ik zou ervoor kiezen dit alleen op de evenementpagina te doen. Als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik naar concert in Tivoli ga, dan wil ik daar alles van weten, maar niet van alle andere concerten in de verschillende genres die in Tivoli staan. Op de algemene pagina kun je het concert een keer aankondigen, maar daar zou ik het wel bij laten.


    14 maart 2016 om 08:05
    Saskia

    Hoi jaap,

    Ik werk in een museum en wil graag events aanmaken voor tijdelijke tentoonstellingen. Sinds een paar maanden heeft Facebook de max. looptijd van events alleen ingekort tot 2 weken. Is er een manier om toch een event aan te kunnen maken dat langer loopt?


    22 maart 2016 om 21:55
    Chiel Voerman

    Ik ging mijn vandaag eens verdiepen in het aanmaken van een Evenement omdat ik mij soms afvraag of het niet nadelig is als mensen bij bepaalde events (waar ook veel niet facebookers komen) zien dat er weinig mensen aangeven aanwezig te zijn.

    Maar in dit stuk staan zoveel voordelen dat ik er gewoon mee door ga.


    6 oktober 2016 om 07:16
    Petra

    Hoi!

    Op mijn events valt het op dat het aantal geinteresseerden altijd veel hoger is dan mensen die effectief komen. Als je bv 500 mensen hebt die aanvinken interesse te hebben in je event wat is zo het gemiddelde wat daar ook effectief van komt? Is er ook een ideale periode om te starten met het promoten van je event?Is dat 2 maanden, 1 maand op voorhand? Alvast bedankt!


    5 augustus 2017 om 09:19
    jaapvanzessen

    @Petra, dat aantal geïnteresseerden is een bekend probleem. Toch lijkt me dat marketingtechnisch niet zo erg. Gemiddelde zou je kunnen meten op basis van echte cijfers. Ik zou beginnen met promoten een paar dagen voor de start van de kaartverkoop.


    7 augustus 2017 om 20:35
    Cypertje

    Hoe kom ik van die irritante aankondigen af?? Facebook “dwingt” je ze aan te klikken, anders blijft er een melding staan. Ik heb er niet om gevraagd om elke dag meerdere keren door weg te moeten klikken. Anders zou zijn als je zelf aan kunt geven geïnteresseerd te, zijn. Nu krijg ik “bij mij in de buurt” te zien op soms twee uur reizen (geen auto) afstand.

    Hoe kan ik dit uitschakelen?

    Voor marketiers: zorg dat het een keuze wordt om aankondigingen te zien, niet iets wat opgedrongen wordt. Net zo iets als Google doet als je ergens geweest bent: geef (bevel) een recensie. Vaak ben ik in dat item geweest, alleen maar in de buurt. Of hen ik totaal geen zin om mijn mening te geven.

    Laatsts ongevraagde actie: mijn foto’s worden sinds zomaar bewerkt,, moet ik ook weg klikken. Niet om gevraagd, irritant. Laat het een keuze zijn als je dat wilt, maar dring niets op.

    Dit is ook de les aan marketiers: dring niets op! Krijg je alleen maar antireclame mee.

    Fijne dag verder:-)


    27 juni 2018 om 11:37
    Herman

    Sinds ca. 2 maanden valt me op dat ik niet meer van alle evenementen kan zien wie er gaan of geinteresseerd zijn. Ik zie alleen mijn vrienden, terwijl het ook nuttig kan zijn om te weten wie nog meer hebben gereageerd. In het verleden zag ik dit ook. Is er iets veranderd of is het een instelling die ik zelf kan aanpassen? Herman


    3 september 2019 om 17:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!