De maatschappelijke rol van banken

7 december 2012, 12:29

Vanuit mijn achtergrond als ‘bankman’ wil ik eens stilstaan bij de maatschappelijke rol die banken volgens mij moeten hebben. Wat ik mij hierbij afvraag is in hoeverre deze maatschappelijke betrokkenheid ook daadwerkelijk resulteert in nieuwe klanten. Volgens mij steeds meer. De mensen die ik ken willen steeds meer weten waar een bank daadwerkelijk voor staat. We zijn daarbij steeds meer op zoek naar relatief kleine sympathieke instellingen. Ik sta kort stil bij een tweetal bewegingen die volgens mij hieraan ten grondslag hebben gelegen.

1. De toenemende argwaan van klanten richting grote partijen

Small is beautiful again“. Of: small is sexy, zoals eergisteren hier al werd aangehaald. Klanten zijn steeds meer op zoek naar lokale partijen met hoge service. Deze partijen kennen het bottom up-principe (mooi blog hierover) en zijn gefocust op persoonlijke service. Een mooi voorbeeld hiervan is een online marktplaats als Etsy, die handgemaakte producten aanbiedt. Wat hierop aansluit, is het terugkerende verlangen naar dichtbij en lokaal, dat door Brad Inman tijdens de Real Estate in 2012 prachtig werd omschreven als the cottage economy. Voorafgaand aan zijn betoog startte hij met de bijpassende, onderstaande scene uit Network.

Dit is ook van toepassing op de banken! Na de crisis (of daarvoor ook al?) waren mensen helemaal klaar met het machtsmisbruik van de grote banken. Zo waren er in 1900 bijna 100 banken in Engeland en had de top 5 ongeveer 25% van de markt. Vandaag is bijna de volledige markt in handen van de ‘grote vier’. In Nederland is dit beeld niet anders.

We weten allemaal dat deze banken daardoor onverantwoord grote risico’s konden nemen. We hebben zelfs gezien dat als één van deze banken dreigt om te vallen, de belastingbetaler hiervoor moet opdraaien. Dit pikken de mensen niet meer. De oplossing om toekomstige financiële crisissen te vermijden lijkt doodeenvoudig: meer kleine banken. Small is beautiful. De roep om kleine transparante partijen beperkt zich niet alleen tot de financiële branche.

2. De roep van klanten om open, eerlijke en transparante partijen

Open, transparant en eerlijk zijn enorme containerbegrippen geworden. Een financieel topman die na de crisis deze woorden niet in zijn Nieuwjaarsspeech noemde, werd niet serieus genomen. Wat ik veel interessanter vind zijn alle initiatieven die daadwerkelijk bijdragen aan deze woorden. Veelal zijn dit invullingen die dichtbij zijn en beginnen bij jezelf. (Overigens kan voor de wens om open, eerlijk en transparant te zijn een goed gebruik van de social media enorm helpen.)

Niet voor niets stappen steeds meer mensen over naar dit soort banken. Banken die maatschappelijk iets willen betekenen aantoonbaar duurzaam ondernemen. Relatief kleine banken als ASN en Triodos staan steeds meer in de belangstelling en zijn daardoor de winnaars van morgen. Het eerst zo kleine ‘groene’ ideële groepje klanten wordt groter en groter. Triodos scoort daarbij een 9,5 voor klanttevredenheid en nog opvallender: 50% van de kanten beveelt de bank daadwerkelijk aan. Geen grootbank die ook maar in de buurt komt van dit mooie resultaat.

Handschoen

Terug naar de maatschappelijke initiatieven. Banken, pak de handschoen op en ga daadwerkelijk wat voor de maatschappij betekenen. Klanten (en misschien ook de aandeelhouders) zullen je hierin steunen! Denk klein en dichtbij.

Van SNS zag ik het lokale SNS Fonds Wildervank, waarbij middelen beschikbaar komen voor maatschappelijke initiatieven 'dicht bij huis'. Steun aan projecten die gericht zijn op de verbetering van de lokale of de regionale samenleving.

Ook de Rabobank laat zich van oudsher zien in de maatschappij. Zij steunt met haar ‘coöperatief dividend’ al jaren vele honderden lokale initiatieven in de maatschappij. Vanaf deze maand laten ze dat eindelijk eens zien. Op een speciaal hiervoor ingerichte Facebook-page worden de lokale initiatieven per regio getoond. Ik vind het een prachtige manier om inzicht in wat een bank concreet doet.

Het steunen van kleine, lokale, maatschappelijke initiatieven is denk ik het beste wat banken in hun plannen voor 2013 kunnen opnemen. Wie volgt?

Ik ben benieuwd naar jouw mening hierin. Heb jij voorbeelden vanuit andere branches waaraan, volgens jou, banken een voorbeeld kunnen nemen? Reageer op dit blog of maak de verbinding via Twitter, of Linkedin.

Afbeelding: Hamed Saber (cc)

Maak de verbinding met je klant! Offline en Online

Categorie
Tags

4 Reacties

    Kees Haverkamp

    Natuurlijk steun in de cooperatieve gedachte en de groene initiatieven meer dan de grijze banken. Ik denk echter dat banken helemaal terug naar de achterkant moeten. Ik bedoel hiermee te zeggen dat banken moeten zorgen dat hun productaanbod op orde is en aansluit bij de wensen van de consument. Nieuwe consumenteninitiatieven waarbij de kracht van de community naar voor komt is de toekomst, banken moeten hierop voorsorteren ipv proberen een service-organisatie te worden. Als je het zo gaat bekijken zijn mooie initiatieven als Triodos (gave nieuwe campagne trouwens weer) eigenlijk ook alweer achterhaald. Schoonmaker, terug naar je leest 🙂


    7 december 2012 om 22:07
    anton visser

    Beste Kees, bedankt voor je reactie. Bedoel je hiermee initiatieven waarbij gelden door de menigte worden bijeengebracht zonder tussenkomst van banken zoals bij enkele crowdfund-initiatieven? En hoe moeten banken hierop voorsorteren? Door dit soort initiatieven te faciliteren?

    Ben benieuwd naar je mening en kijk ook uit naar voorbeelden.


    9 december 2012 om 17:51
    Michiel Jansen

    Ik denk dat er iets fundamenteels te winnen valt door dicht bij je klant te staan. Maar niet alleen aan de servicekant, dicht bij je klant staan. Als je alleen maar op service excelleert ben je gewoon een zak geld met een goede service. Toegeven voor veel NL grootbanken en veel verzekeraars nog een lange rit maar niet een strategisch voordeel dat niet te kopieren is. Dus

    nog steeds uit het water te blazen door elke Apple of google met en mobile wallet met betere service, integratie met hardware of internationale schaalvoordelen. Zeker met de molensteen van snel overbodig wordende kantoren om hun overhead….

    Als je geen domeinkennis hebt (domeinkennis van de business van je klant, niet van bankieren! bedoel ik voor de intern gerichten) ben je makkelijk weg te concureren.

    Zowel voor bankieren als leasen, factoring en financiering en verzekeren geldt namelijk: weten waar je je geld in steekt, wat het risico is, hoe de business in elkaar steekt is de essentie. Als je meer kennis hebt van de markten waar je geld haalt en leent ben je potientieel beter dan de rest. Dus niet aleen aan de consumentenkant ‘dicht bij de klant’ ook aan de uitleen en verzekerkant. Dan hoef je namelijk niet blind te varen op alle kredietratings van externe bureau’s die 1. niet betrouwbaar zijn en 2. iedereen dezelfde info geven dus niet tot concurrentievoordeel leiden. Zelf meer kennis opdoen is dus het credo voor de banken via kalntcontact en goede interpretatie van data (Big Data) en factbased marketing. Wat dat betreft is Triodos zeker niet weg te zetten als een bankje wat het ‘wel aardig doet’tot de ‘echte banken’ hun zaakjes voor elkaar hebben. Die mogen namelijk echt wel oppassen met de overhead-molensteen van de snel overbodig wordende kantoren en hun afstand van war ze hun geld in stoppen. Goed, bijna een hele blog geworden terwijl ik alleen kwam om even te zeggen: Leuk artikel Anton!


    11 december 2012 om 21:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!