Op de leestafel: goede content, content overload en het belang van ‘betweenness centrality’

Op de leestafel: goede content, content overload en het belang van ‘betweenness centrality’

Content, we kunnen als marketeers niet zonder. Sterker nog, content is voor business wat water is voor leven: hét element voor gezondheid en groei. Volgens onderzoek althans. Onderzoek dat rammelt. But hey, het levert weer content op. Verder deze week op de leestafel: de NOS legt Snapchat uit, waarom influencermarketing moeilijker is dan het lijkt en de conversiegedreven marketing van Philips Personal Care. Een goed weekend gewenst namens Buzzcapture en ons!

Designfeed: voor al je posts op social media het juiste formaat [tool] (Frankwatching)

De mensen achter Designfeed lijken goud in handen te hebben - als het aantal shares erover een indicatie is tenminste. Dit artikel legt uit hoe de tool helpt om afbeeldingen te vinden en optimaliseren voor de belangrijkste socialmediakanalen.

Designfeed is een nieuwe contentmarketing-tool die 'on the fly' foto’s en teksten op maat snijdt voor zes socialmedia-platformen. Hun motto: design at the speed of thought.

De nieuwe richtlijnen van Google voor SEO (Dutch Cowboys)

Google heeft onlangs nieuwe 'Search Quality Evaluator Guidelines' uitgebracht. Belangrijk nieuws daarbij is dat Google (nog) meer waarde gaat hechten aan deskundige schrijvers, alsmede aan kwalitatieve en relevante content.

Zolang beoordelingen gedetailleerd en nuttig zijn, beschouwt Google de content als goede content. Op gezondheidsfora zitten vaak mensen op zitten die geen gekwalificeerd specialist zijn om bijvoorbeeld over medische inhoud te schrijven. Maar omdat ze vaak wel ervaringsdeskundige zijn, zal de pagina als nuttig worden beschouwd.

Snapchat groeit flink, ook al snappen veel ouderen er niets van (NOS)

Helder artikel van NOS over Snapchat, speciaal voor de 'ouderen' die het niet begrijpen. Of voor iedereen die niet begrijpen hoe Snapchat geld verdient. 

Snapchat ziet nu vooral brood in gesponsorde lenzen. Bedrijven kunnen op maat gemaakte lenzen inkopen en die bijvoorbeeld tijdens Kerst of bij het uitkomen van een nieuwe film aan gebruikers aanbieden, die zo gratis reclame maken.

P.S. Als Marketingfacts-lezers wist je natuurlijk allang wat je over Snapchat moet weten als het om marketing gaat dankzij dit artikel van Jesse Gosse. Toch?

Influencer Marketing: Het gaat niet om de grootste (Coopr)

Influencermarketing is een interessante mogelijkheid voor PR-bureaus en niet voor niets de laatste jaren hard opgekomen. En dan vooral het afgelopen jaar. Maar veel te vaak worden influencers nog gekozen volgens oudemediastandaarden: bereik en relevantie. Iedereen die zich wel eens heeft verdiept in de socialenetwerktheorie, weet dat het zo simpel niet ligt. Zo blijken de 'betweenness centrality' en 'closeness' veel belangrijker om de juiste influencers te identificeren.

Als je sterke connecties in veel verschillende deelnetwerken hebt, dan kun je een boodschap binnen bijzonder weinig tweets bij een groot aantal subnetwerken zichtbaar laten zijn. Zo zullen mensen snel denken dat het “nieuws” overal is. Op het moment dat mensen dat écht gaan denken, dan zie je dat mensen dat vervolgens écht grootschalig gaan delen.

Proactieve webcare: hoe pak je dat aan? (Emerce)

Veel organisaties monitoren netjes op hun eigen kanalen. Maar ook daarbuiten vinden conversaties plaats die de moeite zijn om te monitoren én om op in te spelen. En dat laatste kan proactiever dan het nu vaak gebeurt. Dit artikel geeft een mooi overzicht van de bevindingen op dit vlak en tips om als organisatie proactiever te worden.

De toegevoegde waarde van proactief reageren zit hem in het bieden van informatie of een helpende hand op het moment dat klanten dit nodig hebben, zonder dat ze zelf contact met je opnemen. Hiermee springen organisaties snel in op een probleem voordat het escaleert en kunnen zo van een negatief sentiment een positieve ervaring maken. 

Het einde van de Wet van Moore: de mens is aan zet (Frankwatching)

De Wet van Moore, die zegt dat elke twee jaar de capaciteit van computerchips verdubbelt, loopt op z'n einde. En toch blijven de techno-optimisten en -deterministen, bijvoorbeeld van de Singularity-beweging, eraan vasthouden voor hun voorspellingen. Liever zouden ze het zoeken in nieuwe verbindingen.

De Cambriaanse geologische periode betekende een wezenlijke verandering op de planeet aarde. Organismes waren eenvoudig, ze bestonden uit individuele cellen en sommige cellen verbonden zich aan elkaar in kolonies, denk aan sponzen. Na een aantal miljoen jaar besloot de evolutie dat de cel als kleinste orgaan was uitontwikkeld en dat de vooruitgang alleen nog kon ontstaan als er nieuwe verbindingen door de cellen zouden worden aangegaan.

Onderzoek: content net zo essentieel als water (Emerce)

Als je onderzoek conclusies oplevert als "Content is voor business wat water is voor leven: hét element voor gezondheid en groei. Marketeers zijn het daar wereldwijd 100 procent over eens", is er iets mis. Wellicht met marketeers, maar waarschijnlijker met je onderzoek. En als een andere conclusie is "dat 73 procent van de ondervraagde organisaties meer dan 50 miljoen dollar uitgeeft aan contentmanagement", dan weet je welke bias er in het onderzoek zit. Maar ja, zo'n onderzoek levert content. En daarmee is dit artikel een mooie self-fulfilling prophecy van de content overload waarover het spreekt.

81 procent van de ondervraagde professionals zegt dat hun bedrijf flink wat content produceert. En 92 procent geeft aan dat deze productie meer is dan twee jaar geleden. Nog eens 90 procent verwacht bovendien dat dit de komende twee jaar opnieuw toe zal nemen. 50 procent van de ondervraagde professionals zegt dan ook dat ze meer content creëren dan ze effectief kunnen managen.

4 rollen waarmee de wendbare interne communicatie-prof het verschil maakt (Communicatie Online)

Interne-communicatieprofessionals hebben een evolutie doorgemaakt van 'informator' naar 'enabler'. Tenminste, dat zou wel mooi zijn, want het helpen versterken van de communicatieve kracht van de organisatie staat hoog op de wensenlijst van IC'ers. Dat vergt het continu schakelen tussen 4 verschillende rollen.

De crux is om een goede balans te vinden in de verschillende rollen die je kunt vervullen. Ik pleit hier niet voor de ‘Schizofrene Adviseur’ als nieuwe rol. Wel voor een andere manier van kijken naar de dingen die je doet. Hoe ontdek je welke rol op welk moment het meest van toepassing is? En hoe krijg je dan ook ruimte om die andere rol op te pakken?

Negentig procent van huishoudens koopt online (Emerce)

Het is natuurlijk niet heel opzienbarend dat veel huishoudens wel eens iets online kopen. Wel opvallend voor sommigen onder ons wellicht is dat mannen de vrouwen daarbij overtroeven.

De grootste groei is te vinden bij de groep die meer dan 12 keer per jaar iets via internet koopt. In 2012 deed 18 procent van de Nederlanders gemiddeld meer dan één aankoop per maand. Begin 2016 ligt dit op 31 procent.

Een kijkje in het Philips ‘Real Time Marketing Center’: conversie in plaats van merkcampagne (Emerce)

Mooie uitleg over hoe Philips Personal Care het pure merkdenken heeft ingeruild voor meer conversiegedreven marketing, een aanpak die binnenkort wordt uitgerold over meerdere landen. 

‘Het heeft geen enkele zin om mensen te overtuigen en met grote brandingcampagnes door de funnel te trekken als er uiteindelijk geen conversie ontstaat. Alles wat we binnen ons centrum doen is daarom conversiegedreven. Met het principe van social engagement benader je iemand halverwege de funnel bij de directe betrokkenheid. Daardoor werk je vanaf moment één veel directer toe naar de conversie’

Credits afbeelding: Vladimer Shioshvili, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.