Op de leestafel: de hypes in de bankenwereld en op de werkvloer en de kleine wereld van webcare

28 november 2015, 09:00

Mensen zijn bang voor verandering, heet het vaak. Daar tegenover staat het ‘deltadeterminisme’: alles wat nieuw is, is per definitie beter. Die obsessie met het nieuwe leidt er soms toe dat een app voor het gezamenlijk betalen van een rekening als uitdager van de grootbanken wordt gezien. En dat managers tot boemannen worden gebombardeerd. We zien het ook deze week weer terug op de leestafel met meest gedeelde artikelen, samengesteld door Buzzcapture en Marketingfacts!

Periscope: 12 tips om livestream zakelijk in te zetten (Frankwatching)

De livestreamingdienst Periscope steekt de kop op in het zakelijke leven. Alle andere sociale netwerken zitten al ‘vol’, dus voor z’n broodnodige shotje aandacht kan de marketeer terecht bij deze subdienst van Twitter. Al lijkt Periscope nog wel last te hebben van het puberteitssyndroom dat alle sociale netwerken hebben doorlopen: vooral content over Periscope is populair op Periscope.

Alex Pettitt is bijvoorbeeld groot geworden door zijn Periscopetips. Inmiddels heeft hij bijna 250.000 volgers, maar vóór de komst van Periscope kende bijna niemand hem en had hij slechts een paar honderd volgers op Twitter.

Webcare verplaatst zich naar de avond (Emerce)

Webcare staat enorm in de aandacht. Dan zijn de cijfers van een onderzoek van OBI4wan redelijk ontnuchterend: de top-150 webcare-accounts in Nederland verstuurt gemiddeld 36 berichten per dag. 36! Een beetje actieve Twitteraar haalt dat ook. Daar komt bij: de top-10 is goed voor 340 contactmomenten per dag, de top-5 – bestaande uit NS, KPN, PostNL, Ziggo en KLM – verstuurt 420 berichten per dag.

Dat betekent dus dat de nummers 100 tot 150 waarschijnlijk flink ónder die 36 berichten per dag zitten. Daarmee is webcare dus eigenlijk voorbehouden aan kleine club van grote bedrijven. De top van de lijst is overigens steeds vaker ook ’s avonds bereikbaar, wat leidt tot meer contact in de avonduren.

Opvallend is de stijging van 3,67 procent in webcare-reacties in de avond. Met name de Top 5 nemen een groot deel van de avondactiviteit voor hun rekening.

Hoe mobiel óók een conversiekanaal kan worden (B-Digitized)

Brechtje de Leij maakt zich – geheel terecht – kwaad over mensen die denken dat mobiel niet kan converteren. Het zou wel eens een kip-ei-verhaal kunnen zijn, want als je denkt dat mobiel niet converteert, doe je ook je best niet om te zorgen voor conversies. Zo gaat het bijvoorbeeld ook bij mobiele advertising, waarvan vaak beweerd wordt dat die niet interessant is.

En dan kijk je naar Facebook, die advertenties helemaal native en mobile first heeft ingericht. Die zijn erin geslaagd om inmiddels 76% van de revenu via mobiel te laten binnenstromen.

ANWB: fabrikanten verzamelen ongezien data van automobilist (NOS)

Connected cars blijken vooral heel goed connected te zijn met de fabrikanten van die auto’s. Zonder medeweten van de bestuurders wordt allerlei informatie gedeeld met de fabriek. Of ze worden opgeslagen op een harde schijf in de auto zelf, wat de data kwetsbaar maakt bij diefstal.

Daarnaast hebben veel nieuwe auto’s een harde schijf aan boord waarop privacygevoelige gegevens worden opgeslagen, zoals informatie over de laatste 100 parkeerplaatsen, routes die zijn gereden en bestemmingen. Ook telefoonnummers, e-mailadressen en foto’s van de mobiele telefoon van de bestuurder kunnen erop terechtkomen.

Bunq: ‘WhatsApp voor banken’ (NRC)

Af en toe lijken mensen wanhopig op zoek naar vernieuwing in de financiële sector. Het kan zo’n beetje de enige reden zijn dat een app die het mensen mogelijk maakt om onderling betalingen te verrekenen de laatste dagen zo wordt gehypet. OK, het bedrijf heeft een banklicentie verworven en wil het aantal functies uitbreiden, maar er liggen nog wel wat uitdagingen volgens NRC, zoals overstapstress, het gebrek aan rendement en toenemende concurrentie. Wordt de Bunq debunked?

Hoe dan ook zit het erin dat de markt voor nieuwe bankierapps binnenkort veel drukker wordt. Grote technologiebedrijven als Google en Apple ontwikkelen bankdiensten en hebben ook al bankvergunningen. Bovendien zitten de banken zelf ook niet stil op digitaal gebied: zij bieden eveneens voortdurend nieuwe apps aan.

Waarom zelfsturende teams toch niet altijd werken (NRC Q)

Weg met ‘weg met de managers’, want ja, ook holocratie blijkt een beetje een hype, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

“Dit veld is enorm gehypt geweest. Maar als je buiten de succesverhalen gaat zoeken naar bewijzen dat het werkt, zijn die flinterdun. Men neemt bijvoorbeeld aan dat de vrijheid die ontstaat door het wegvallen van het management werknemers motiveert. Recent onderzoek laat zien dat dat niet altijd opgaat. Sommige mensen vinden het fijn om op hun werk te komen en te horen wat ze moeten doen.”

Deze woorden mag je nooit meer gebruiken als je in de communicatie werkt (Communicatie Online)

Mooie paradox: communicatiemensen communiceren vaak in kromme woorden en termen. En daar vindt een aantal topcommunicators iets van op Communicatie Online. Dus communiceren zij graag de woorden waarmee we voortaan niet meer mogen communiceren. Nu hopen dat de boodschap overkomt.

‘Iemand in zijn kracht zetten’; vreselijke, vage jeukwoorden voor mij.

Zes Nederlandstalige YouTube kanalen hebben meer dan half miljoen abonnees (Emerce)

Het gebruik van YouTube stijgt sterk, vooral onder jongeren. Volwassenen kennen vaak niet eens de kanalen kennen die het populairst zijn, zoals Enzo Knol en StukTV, vooral ook omdat die kanalen zelf óók erg jong zijn.

Van de twintig Nederlandse kanalen die in 2015 in de top staan, waren vier nog niet actief in 2013. Deze kanalen zijn in korte tijd extreem snel gegroeid. Bij de kanalen die in 2013 al actief waren, valt op dat verdubbeling van het aantal abonnees meer regel dan uitzondering is.

‘Online recensies steeds belangrijker voor restaurants’ (NU.nl)

Recensies zijn heel belangrijk voor restaurants. Dat geldt voor De Librije, het beste restaurant van Nederland volgens de kenners van Lekker, maar ook voor nieuwe toetreders. Want recensies geven bezoekers vooraf een indruk van wat ze mogen verwachten.

De ‘alledaagse online recensent’ is misschien wel het meest van belang voor beginnende ondernemingen. “Online beoordelingen worden alleen maar belangrijker. Zo’n 70 procent van onze Nederlandse gasten heeft voor ze ons bezoeken even op Iens gekeken”, licht chefkok Egon van Hoof toe. Zijn restaurant Mos Amsterdam is het hoogst genoteerde nieuwe restaurant op de lijst (34).

Terwijl de politie terroristen zoekt in de hoofdstad … verspreiden wij Belgen massaal kattenfoto’s (newsmonkey.be)

Eindelijk hadden gewone burgers een wapen tegen terrorisme. Eindelijk konden mensen als jij en ik iets doen, via social media. Door niets te doen. Door niet te tweeten over de politie-acties naar aanleiding van de aanslagen in Parijs, zouden die acties succesvoller zijn. Belgische tweeps grepen die gelegenheid aan om dan maar plaatjes van poezen te tweeten onder de noemer #BrusselsLockdown. Hilariteit, bewondering én respect viel hen ten deel.

WVTLK

Over #BrusselsLockdown gesproken, deze video was populair afgelopen week. Fotograaf Jimmy Kets laat zien hoe manipulatief beelden kunnen zijn.

In deze rubriek “Op de leestafel” geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de volgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.

We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!