Op de leestafel: adblockergebruik valt mee, pas op met je tone en voice en blijf in je comfortzone

Op de leestafel: adblockergebruik valt mee, pas op met je tone en voice en blijf in je comfortzone

Marketing is een bijzaak in het leven. En niet eens de belangrijkste (want dat is voetbal). Maar ook het leven van marketeers gaat door. Daarom een dag later dan normaal alsnog de weekendleestafel met de meest gedeelde artikelen van de afgelopen week, samengesteld door Buzzcapture en Marketingfacts. Met meevallende cijfers over adblockers, de nadelen van digitalisering en de echte betekenis van emoji's...

‘Hooguit vijftien procent Nederland gebruikt adblockers’ (Emerce)

Storm Insights heeft een 'adblocker buster' ontwikkeld: een script dat het voor uitgevers mogelijk maakt om gebruikers te herkennen als zij adblockers gebruiken en hen een alternatieve pagina, zoals een betaalpagina, te tonen of een formulier om een e-mailadres achter te laten. Normaliter zou je dan verwachten dat het nut van die 'buster' wordt geboost door te wijzen op het enorme gebruik van adblockers.

Maar dat gebeurt in dit geval niet, integendeel. Storm Insights wijst erop dat het gebruik in Nederland hooguit 15 procent bedraagt. Belangrijker dan de tool an sich is volgens hen dan ook het leereffect voor de gebruikers.

“De Buster is eigenlijk voorgekomen uit ons consultancywerk. We zijn helemaal geen productpushers. We ontwikkelden een script dat kan zien of online reclame wel of niet wordt uitgeserveerd rondom adblockers. Er zijn namelijk nog aardig wat gevallen waarbij een adverteerder wel moet betalen voor reclame die niet vertoond is.”

‘Alles wat gedigitaliseerd kan worden zal in waarde afnemen’ (fd.nl)

Anna Fellanger, de dame die de digitalisering leidt bij een grote Zweedse bank, voorspelde het deze week tijdens een conferentie: "Alles wat gedigitaliseerd kan worden zal in waarde afnemen." Daar staat tegenover: "Alles wat niet gedigitaliseerd kan worden zal in waarde stijgen. Ervaringen bijvoorbeeld."

Onderwerp van gesprek is de huidige digitale revolutie en de fundamentele verandering die deze teweegbrengt in de economie en het leven van mensen. Want een ding is duidelijk: niets blijft zoals het was. ‘De waardeketen die we kennen zal veranderen en vervangen worden door dienstverlenende systemen’

Vier valkuilen voor de toon van je content (Frankwatching)

De tone of voice van je communicatie is nogal belangrijk. Of beter: de tone én de voice, zo legt Dimitri Lambermont uit. Maar juist bij digitale media kunnen de interpretatie, connotatie en ondertoon valkuilen blijken.

Laat het even op je inwerken: toon is belangrijker dan vaak wordt gedacht. Onze content is namelijk altijd op twee manieren te begrijpen. Rationeel begrijpen we de feiten, maar de toon en ondertoon zorgen dat we ons emotioneel afvragen hoe deze onderneming is om daadwerkelijk zaken mee te doen.

Is AirDnD, een Airbnb concept voor restaurants, het nieuwe spraakmakende concept? (Dutch Cowboys)

Het Nederlandse AirDnD is de Airbnb voor het buiten de deur eten. Kortom: je boekt een tafel bij mensen thuis in plaats van in een officieel restaurant. En net als bij Airbnb schieten de traditionele partijen in de verdedigingsreflex.

Koninklijke Horeca Nederland ziet AirDnD uiteraard niet echt zitten en beroept zich nu al op spelregels die met horecazaken zijn afgesproken. De vraag of thuiskoks en huiskamerrestaurants ook onder die regels vallen laat zich raden.

Citymarketing: 10 instagram-tips voor gemeenten (Frankwatching)

Is de inzet van Instagram ook logisch als je een overheidsinstantie bent? 63 gemeenten vinden in ieder geval van wel. Als je het dan doet, overweeg dan deze 10 tips, zoals reposten, iemand anders aan het roer zetten en regel fotografen op straat.

Grote kans dat het gemeentelijk Instagram-account wordt beheerd door mensen die veel achter hun bureau zitten. Dan is het slim om anderen in te schakelen om voor input te zorgen. Een handige manier daarvoor is een WhatsApp-groepje met collega-ambtenaren die veel buiten lopen, met een goede smartphone en een beetje fotografie-skills.

Dit betekenen deze 11 emojis echt! (Dutch Cowboys)

Eén emoji zegt meer dan één emotie, zo blijkt. En we interpreteren allemaal wel eens zo'n klein icoon verkeerd. Gelukkig springt DC 'to the rescue'!

Maar stiekem gebruiken wij zelf ook wel eens een emoji verkeerd, waarvan je het misschien niet eens weet. Daarom hebben wij een aantal emoji's op een rijtje gezet waarvan de betekenis heel anders is dan dat de meeste mensen denken....

Liefde op Twitter zorgt voor 6% hogere like-interactie (42bis)

Vorige week hadden we het er al over: de hartjes op Twitter. Anders dan veel gebruikers van het eerste uur wellicht vermoedden, lijkt de interactie met dit nieuwe icoon hoger dan met het eerdere sterretje. 

De reden is makkelijk te verklaren. “It’s easier to understand”, zegt Weil. Klinkt logisch. Hoeveel favoriete tweets kan een mens hebben op een dag? Je kan veel meer tweets leuk vinden in ieder geval. 

Zal ik jou eens even uit je comfortzone halen? (NRC)

Japke-D. Bouma trekt ten strijde tegen een vreselijk kantoorcliché. Dat leidt tot een aangenaam stuk dat iedereen uit z'n comfortzone trekt die zo graag uit zo'n comfortzone getrokken wordt.

Jongens, ga lekker zélf uit je comfortzone als er zo nodig iemand uit zijn comfortzone moet. Er is nog nooit iemand beter van geworden. Het heet niet voor niets ‘comfortzone’. Het is er veilig, de ramen worden er gezeemd, er zijn kroketten, je kunt er lekker doorwerken en je kunt er nog eens geintje maken zonder dat je meteen ontslagen wordt.

‘Weinig retailers zijn écht omnichannel’ (Emerce)

Er heerst een spanningsveld tussen on- en offline retail: kijken, kijken, online kopen. Daar staat tegenover dat ook steeds meer mensen online informatie zoeken en dan naar de winkel gaan. Zoekmachine Voradius helpt in dat laatste geval en biedt de mogelijkheid om ruim 850.000 artikelen te zoeken bij circa achttienduizend fysieke Nederlandse winkels.

Omnichannel blijft voor hem een lastige term. “Veel retailers zeggen dat ze het zijn, maar dat is vaak niet waar. Het is méér dan ook online verkopen, het gaat om interactie. Werken de kanalen echt samen? En de vraag of de fysieke winkel een experience- of servicekanaal moet zijn. 

20 communicatietoppers over de belangrijkste les uit hun loopbaan (Communicatie Online)

Voor het 20-jarig bestaan van Communicatie vroeg het 20 toppers uit het vakgebied: wat is de belangrijkste les uit jouw loopbaan?

"Een (niet de) belangrijke les: het gaat meer om wat je doet dan wat je zegt. Reputation management is not about reputation management. Ben dus niet zo’n enorme fan van ‘storytelling’ en ‘internal branding’."

In deze rubriek "Op de leestafel" geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de volgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.

We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Credits afbeelding: Becky Stern, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.