Op de leestafel: slimme kastjes in je auto en huis, profielvideo’s en #SnapchatDag

Deze marketing- & tech-artikelen deelden jullie het meest de afgelopen week

Op de leestafel: slimme kastjes in je auto en huis, profielvideo’s en #SnapchatDag

Het weekend geeft je eindelijk weer tijd even rustig te lezen. Daarom introduceren wij in samenwerking met Buzzcapture de nieuwe rubriek 'De leestafel van 10': de 10 artikelen op het gebied van marketing en technologie die in de voorbije week het meest gedeeld zijn door de volgers van Marketingfacts' Twitter-account. Door jou dus ook, misschien. Dus pak een kop koffie, dan lees én ben je in no time helemaal bij!

In dit overzicht geven we alleen de verhalen en blogposts weer die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten wat bij ons populair was deze week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Dit waren de afgelopen week volgens onze Twitter-volgers de 10 meest 'shareable' artikelen. Let op: de artikelen staat niet per se in volgorde van het aantal shares.

Achmea geeft premiekorting aan klant die data levert (fd.nl)

Achmea wil verzekeringsnemers aanmoedigen om slimme kastjes in hun auto's te monteren, zodat zij hun gedrag kunnen monitoren. Het doel zou zijn de totale schadelast te beperken. Ook denkt de verzekeraar aan samenwerking met partijen als Nest, waarbij de inboedel- en opstalverzekeringen worden gekoppeld aan dergelijke (preventieve) hulpapparatuur.

Achmea stelt dat de data bij de klant blijft. 'Het blijft de informatie van de klant. Die kan besluiten of hij de informatie wil delen met ons of niet. Doet hij dat, dan krijgt hij een lagere verzekeringspremie.' Spijkman zegt dat de klant ook nuttige informatie kan krijgen van het systeem, zoals de waarschuwing: ‘u komt nu op een onveilige weg’.

Laat Twitter het principe van 140 tekens los? (NOS)

Twitter denkt na aan het loslaten van de 140-karakters-limiet die het ooit bedacht zodat tweets ook per sms verzonden konden worden. De manier waarop die extra ruimte geboden wordt - extra karakters, gebruikersnamen tellen niet mee, een vergelijkbare functionaliteit als Facebooks Instant Articles - lijkt nog niet beslist te zijn. Maar tijd voor actie is het wel, vindt (nu nog?) interim-ceo Jack Dorsey.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers in juli zei Dorsey dat hij niet tevreden is over de gang van zaken en alle opties openhoudt om het netwerk weer te laten groeien. Zelfs de manier waarop de tijdlijn wordt weergeven zou ter discussie staan. Daardoor klinkt het ook niet zo raar dat Twitter nadenkt over de mogelijkheid om gebruikers meer ruimte te geven om hun verhaal te vertellen.

'Twitter-videodienst Project Lightning wordt op 8 oktober gepresenteerd' (NU.nl)

Die noodzaak tot actie bij Twitter leidt ook tot de (waarschijnlijke) presentatie van een nieuwe videodienst op 8 oktober a.s. De dienst, Project Lightning genaamd, wordt op die datum getoond aan adverteerders. 

De nieuwe videodienst wordt een speciale sectie binnen de Twitter-app, waarmee gebruikers toegang krijgen tot gecureerde kanalen. Hiermee is het mogelijk om actuele evenementen te volgen, zoals de uitreiking van de Oscars, festivals of belangrijk nieuws.

Google Analytics: welke meetbare doelen zijn voor jouw organisatie mogelijk? (Frankwatching)

Spelen met Google Analytics kan heel leuk zijn, zinvol wordt het pas als je de resultaten afzet tegen je eigen doelstellingen. Het meetbaar maken van die doelstellingen in Analytics is echter lang niet altijd eenvoudig. Dit artikel belooft je handvatten voor het doormeten van de doelstellingen die passen bij jouw organisatie.

Toch zijn er ook organisaties die worstelen met hun online doelstellingen. Zo hebben overheidsorganisaties vaak als doel om met hun website te informeren. Nieuwswebsites willen graag een zo relevant mogelijk bereik genereren.  Maar hoe maak je dat nu meetbaar? En hoe kun je daar vervolgens conclusies uit trekken? Niet altijd even eenvoudig, maar wel mogelijk!

Startup Ubideo maakt branded livestreaming bij sportevenementen mogelijk (SPORTNEXT)

Ubideo is een livestreaming-platform dat z'n weg in de sport- en entertainmentwereld weet te vinden. Events als de Grand Départ in Utrecht, de Vierdaagse, het KLM Open, Mysteryland, Sail en Gay Pride werden gestreamd via de apps van 'reporters'. De startup geeft merken en organiserende partijen de mogelijkheid om 'remote experience' voor thuisblijvers te creëren. Of voor mensen elders bij hetzelfde event.

"Wat ons vooral opviel is dat op de events met meer jonge mensen, er meer werd meegedaan. Dus Mysteryland en Pride vormen meer een community, terwijl Sail en KLM Open meer een soort tweede scherm voor bij de TV is voor die doelgroep. Dat zijn voor ons interessante learnings."

Je kunt straks een video als 'profielfoto' instellen op Facebook (NOS)

Oh joy, we krijgen profielvideo's op Facebook! En tijdelijke profielfoto's! En die staat dan straks bovenaan! In het midden! Oh, en iets met privacy-instellingen...

Daarnaast kun je straks duidelijker aangeven welke persoonlijke informatie door iedereen mag worden bekeken en wat je alleen wil delen met vrienden of familie.

Maker Adblock Plus krijgt toezichthouder voor toelaten advertenties (NU.nl)

Adblocker Adblock Plus laat alsnog advertenties door als daarvoor betaald wordt en deze 'acceptabel' worden geacht. Om de schijn van belangenverstrengeling en kritiek op dat verdienmodel tegen te gaan, stelt Eyeo, de maker van de adblocker, een onafhankelijke raad aan die mag bepalen welke advertenties de tool doorlaat. Echt haast hebben ze niet, overigens...

Het is de bedoeling dat de nieuwe onafhankelijke raad zich zal bezighouden met de criteria en klachten. De toezichthouder zou voor het einde van volgend jaar moeten zijn opgericht.

Niet alles wat jij deelt is waar, maar soms is het wel schadelijk (42bis)

Het internet staat er vol mee: halve waarheden en volledig uit de duim gezogen mythes. En wij delen die maar al te graag, vooral als het in ons straatje past. Of het nou gaat over vluchtelingen, Facebook dat zich wil laten betalen om je privacy te waarborgen of mensen die - al dan niet terecht - aan de eerste de beste schandpaal worden genageld. Richard Bordes doet een oproep tot bezinning.

Pure propaganda van een zeer bedenkelijk allooi en uit een tijd die nooit meer terug mag komen. En dat alles dan in een nieuw “Social Media”-jasje. En ben je niet de maker van zo’n plaatje, dan ben je in elk geval als deler net zo verkeerd bezig.

Waarom je Snapchat niet snapt (Adformatie)

Twee miljoen mensen in Nederland gebruiken Snapchat. Grote kans dat jij daar niet bij hoort, want het platform is ook onder tieners enorm populair. Toch - of misschien wel juist daarom - is het interessant om je te verdiepen in de werking van de app. Want misschien raken wij als marketeers wel collectief de grip kwijt op een generatie. Daarom roept Alain Dujardin op tot een #SnapchatDag: 

Een dag lang communiceert het hele bedrijf alleen via Snapchat. Iedereen onder de 25 is mentor, de rest is leerling. Wie durft?

Albert Heijn reageert briljant op ijdele klant (LINDAnieuws)

Je moet ervan houden, de (schijt)lollige reacties van webcaremedewerkers van grotere bedrijven. Maar goed, ze krijgen ook wel iets over zich heen. Zoals Erik, die waarschijnlijk met z'n dispuutgenoten een weddenschap had afgesloten dat hij een grote website zou halen met zijn zoektocht naar Shine Wax. Of een gratis potje wax. Nou Erik: mission accomplished

Het socialmediateam van de supermarkt helpt Erik met alle liefde in zijn zoektocht naar het plakkerige goedje. Zie hieronder de conversatie. En dat is er nogal één. Men had en nam de tijd en het lijkt nog bijna romantisch te worden ook.

Credits afbeelding: Smiley.toerist, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.