Op de leestafel: adblockers, VW, meer blauw op social media en cord-cutting

26 september 2015, 08:00

Deze marketing- & tech-artikelen deelden jullie het meest de afgelopen week

Het weekend geeft je eindelijk weer tijd even rustig te lezen. Daarom introduceren wij in samenwerking met Buzzcapture de nieuwe rubriek ‘De leestafel van 10’: de 10 artikelen op het gebied van marketing en technologie die in de voorbije week het meest gedeeld zijn door de volgers van Marketingfacts’ Twitter-account. Door jou dus ook, misschien. Dus pak een kop koffie, dan lees én ben je in no time helemaal bij!

In dit overzicht geven we alleen de verhalen en blogposts weer die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten wat bij ons populair was deze week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Dit waren de afgelopen week volgens onze Twitter-volgers de 10 meest ‘shareable‘ artikelen. Let op: de artikelen staat niet per se in volgorde van het aantal shares.

Adblockers zorgen voor mooiere banners (Emerce)

Adblockers, hoe erg zijn die nou eigenlijk? Voor adverteerders verandert er eigenlijk niets en uitgevers zullen er minder van voelen dat wordt gevreesd, maar het grootste slachtoffer is de consument zelf. Maar de belangrijkste les is: de adblocker is een symptoom van alles wat er mis is met online advertising. Daarom doet Philippe van Ooteghem een oproep voor zelfbeheersing en -regulering in de markt.

Haal je de oorzaken en irritatie weg, dan verdwijnen ook de symptomen. Daarom zou het goed zijn als we als branche richtlijnen opstellen voor betere en kwalitatieve reclame-uitingen. Haal de oorzaak weg, dan verdwijnen de symptomen.

Bloggers zijn uit: zo betrek jij ‘influencers’ bij je marketing (Frankwatching)

Bloggen is dood. Of toch niet. Het zou ook raar zijn, want je leest nu een blog. Dus… Maar je kijkt ook op Instagram en andere kanalen. En omdat adverteerders je daar ook willen bereiken, zijn ze op zoek naar de helden van die andere kanalen dan bloggers. Dat kunnen best bloggers (die dus niet dood zijn, hè?) zijn die ook andere dingen doen. Maar dan heten ze dus influencers. Begrijp je?

Afijn, in dit artikel wordt beschreven hoe je als merk/adverteerder met bloggers – die dus eigenlijk niet alleen blogger zijn, of zelfs helemaal niet, maar wel influencers – kunt samenwerken.

Als adverteerder moet het je dus ook niet meer gaan om alleen de populariteit van de blog zelf. Het enige dat je moet weten, is hoeveel mensen je bereikt.

Volkswagen zet 6,5 miljard euro opzij voor dieselschandaal (NU.nl)

Het nieuws over de softwarematige manipulatie door Volkswagen van de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens controles daarop was een klap in het gezicht van hun klanten. En voor de portemonnee van de autofabrikant zelf: het sorteert voor op boetes en schadeclaims en reserveert daarom alvast wat euro’s. En misschien moet een aantal andere Duiste automerken dat ook vast doen.

In de Verenigde Staten (VS) worden bijna een half miljoen auto’s teruggeroepen naar de fabriek, daar hangt de Duitse automaker een megaboete boven het hoofd. Als Volkswagen inderdaad de regels heeft overtreden, moet het concern daar 33.000 euro per auto voor betalen. Dat bedrag kan oplopen tot ongeveer 16 miljard euro.

Think small (Adformatie)

Ook onder reclamemakers leidde de rel bij Volkswagen tot verbijstering en een scheur in het vertrouwen. In een stuk dat zich laat lezen als een gewiekste distantiëring van de affaire óf als welgemeende beterschapswens aan VW roept Lode Schaeffer het merk op terug te gaan naar de oorsprong.

Alle reclamemensen die in hun carrière het verhaal van Volkswagen vol overtuiging hebben verteld, zijn er stil van. Uit liefde voor het merk en ons vak hoop ik dat het goed komt.

Gemeenten & social media: in 4 fasen naar een open overheid (Frankwatching)

Een review van het boek ‘Open Gemeenten | De sociale media-almanak voor gemeenten 2015’, dat een groeimodel biedt voor de inzet van social media door gemeenten, artikelen en een case, te weten van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. De conclusie: een must-read voor elke ambtenaar.

Digi-commissaris Bas Eenhoorn stelt dat het principieel open stellen van informatie over de overheid nog belangrijker is. Principieel is de overheid van iedereen, dus is het altijd ‘open, tenzij’.

Meer blauw online: zo burgerden social media in bij de politie (Frankwatching)

Hedentendage zijn er zo’n 2.000 twitterende agenten en 700 tot 800 Facebookpagina’s van verschillende wijken, dorpen en steden. Vijf jaar geleden was dat anders, toch durfden agenten Arnoud Grootenboer en Wilco Berenschot het aan om social media te gaan inzetten vanuit hun functie. Ze merkten dat dat flinke impact had op het publiek dat ze aanspraken en op hun eigen werkzaamheden.

Door social media kwamen we veel dichterbij de burgers. We kwamen meer te weten over hun leven en wat er in de wijk gebeurde. Mensen waardeerden het ontzettend dat ze konden zien wat wij deden en waar we aanwezig waren. We stonden er echt van te kijken dat mensen zo enthousiast reageerden. Je bent als politieagent opeens likeable. Dat waren we helemaal niet gewend!

De politie op social media, het zijn net mensen (De Beste Social Media)

De huidige massale inzet van social media leidt tot ludieke, lieve en schattige interacties, zo blijkt uit dit overzicht.

19.35 Auto te water ’t Zand. Inzittenden uit de auto. Lijken met de schrik vrijgekomen.

Silicon Valley start-up met Nederlands tintje haalt $ 65 mln op (fd.nl)

Jaunt, een bedrijf actief in de wereld van virtual reality en dat twee jaar gelden werd opgericht door o.a. de Nederlander Arthur van Hoff, heeft bij bedrijven als The Walt Disney Company, China Media Capital, ProSieben en Axel Springer in totaal 65 miljoen dollar opgehaald. Naast dat geld zetten de investeerders ook hun netwerk in om het bedrijf te helpen bij de creatie van VR-content.

De ondernemer droomt van een ‘Netflix voor virtual reality’. Hij verwacht aan het einde van het jaar deze internetwinkel voor 3D producties aan het publiek te tonen. ‘Het gaat om (de rechten op) content, niet om het produceren van filmpjes, daar komt onze groei niet vandaan.

‘8 procent van Nederlanders van plan tv-abonnement stop te zetten’ (NU.nl)

Gaat ‘cord-cutting‘ nu ook opkomen in Nederland? Dat zou zo maar kunnen, blijkt uit onderzoek van Telecompaper, want het percentage Nederlanders dat het tv-abonnement wil opzeggen, is in een halfjaar tijd verdubbeld.

Het zijn met name de jongere televisiekijkers die van plan zijn hun abonnement stop te zetten. Onder de 12- tot 19-jarigen is 13 procent dit van plan, onder de twintig- tot negenentwintigjarigen 12 procent. Onder Nederlanders tussen de 30 en 39 bedraagt dat percentage 11 procent.

Facebook garandeert adverteerders voortaan ‘volledige zichtbaarheid’ (Emerce)

Viewability‘ is een issue in online advertising: is mijn banner wel gezien? Facebook maakt aan die onzekerheid een einde voor haar adverteerders. Schoorvoetend, dat wel.

Facebook heeft zich lange tijd verzet egen garanties van honderd procent zichtbaarheid van advertenties met als argument dat ook op niet volledig zichtbare advertenties wordt geklikt. De 100 procent garantie wordt vooralsnog als optie aangeboden, waarbij niet duidelijk is of daarvoor extra betaald moet worden.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!