De leestafel van 10: week 37/2015

Welke marketing- & tech-artikelen deelden jullie het meest de afgelopen week?

De leestafel van 10: week 37/2015

Het weekend geeft je eindelijk weer tijd even rustig te lezen. Daarom introduceren wij in samenwerking met Buzzcapture de nieuwe rubriek 'De leestafel van 10': de 10 artikelen op het gebied van marketing en technologie die in de voorbije week het meest gedeeld zijn door de volgers van Marketingfacts' Twitter-account. Door jou dus ook, misschien. Dus pak een kop koffie, dan lees én ben je in no time helemaal bij!Q

In dit overzicht geven we alleen de verhalen en blogposts weer die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten wat bij ons populair was deze week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Dit waren de afgelopen week volgens onze Twitter-volgers de 10 meest 'shareable' artikelen. Let op: de artikelen staat niet per se in volgorde van het aantal shares.

Zo verdien je geld met foodbloggen (NRC Q)

Al die mensen die hun eten koud laten worden omdat ze er zo nodig foto's van moeten maken voor Instagram? Misschien verdienen ze hun geld daar wel mee. NRC Q ondervroeg 3 van deze foodbloggers.

"Eind 2012 had Pauline Weuring (34) 1.000 bezoekers per dag. [...] Sinds ze samenwerkt met een mediabureau heeft ze 500.000 bezoekers per maand, met 4 miljoen pageviews."

Facebook-pagina's op mobiel krijgen weer een flinke update (Dutch Cowboys)

Mobiel is belangrijk voor Facebook en dus ook voor de 45 miljoen bedrijven die zich op het netwerk presenteren. Facebook introduceert een aantal nieuwe functies waarmee die bedrijven beter in staat zijn in contact te staan met hun fans op Facebook.

"Deze nieuwe functies sluiten aan bij de gedachte van Facebook dat een Pagina de belangrijke informatie moet bevatten waar mensen naar op zoek zijn; of het nu om een loodgieter, bloemenwinkel, goede doelenorganisatie of een groot merk gaat. Pagina's moeten bedrijven helpen te communiceren met klanten en specifieke doelen die een bedrijf heeft, ondersteunen."

Vodafone begint Nederlands eerste Snapchatcampagne (Emerce)

Vodafone is de eerste adverteerder in Nederland die een campagne uitzet op Snapchat. Het doel is de jonge doelgroep bekend te maken met zijn nieuwe prepaidaanbod.

"We zien duidelijk dat deze doelgroep heel veranderlijk is in hun gedrag zowel online als offline en daarom bedachten we een adaptieve en ‘consumer driven’ strategie. Toen we merkten hoe actief de 16+ groep jongeren is op Snapchat, wisten we dat we hier moesten zijn."

Map toont de duizenden kilometers kabel verborgen onder de oceaan (Dutch Cowboys)

Op de bodems van onze oceanen liggen kabels ter lengte van 800.000 kilometer om ervoor te zorgen dat je dit bericht kunt lezen, mails kunt versturen en al die andere dingen. In dit artikel is een video opgenomen met een animatie van alle routes waarop die kabels zijn aangelegd.

"The longest cable hits 39 landing points from Germany to Korea, spanning 24,000 miles" 

Magento of WooCommerce: wat is de beste keuze voor je webshop? (Frankwatching)

Op de 'midsize' webshopmarkt maakt sinds enige tijd de WordPress-extensie WooCommerce het de marktleider Magento steeds moeilijker. Wat zijn de voordelen van elk van deze systemen als je een webshop wilt ontwikkelen?

"WooCommerce zit duidelijk -en terecht-  in de lift, maar de realiteit gebiedt ons te zeggen dat Magento het op dit moment nog niet zomaar af zal leggen tegen WooCommerce."

Kabinet zet nieuwe tapwet door, ondanks grote kritiek (RTL Nieuws)

Minister Plasterk zet door met zijn plannen voor een nieuwe 'afluisterwet'. 

"We moeten door, want het kan niet zo zijn dat de diensten met de handen op hun rug geboden het werk doen"

"Straks kunnen al je appjes onderschept worden, zonder juridische toetsing" (RTL Nieuws)

De hierboven genoemde nieuwe afluisterwet van minister Plasterk zet bij veel ondernemers kwaad bloed. Onder hen is Mark Vletter, de baas (a.k.a. 'chef leuk werk') bij telecomprovider Voys. 

"Vletter snapt dat inlichtingendiensten hun werk moeten doen, maar deze wet vindt hij veel te ver gaan. "Als je juridische gronden hebt om zo veel te onderscheppen is het misschien nog oké. Maar er is geen juridische toetsing. En dan vraag je je af: wat vindt de overheid belangrijker: privacy of schijnveiligheid. Want er is allang gebleken dat mass surveillance zoals de NSA die toepast niet werkt. Waarom zou een Nederlandse inlichtingendienst, met minder geld en minder mensen, dan wel resultaat boeken?""

Oud-winkelmanager trekt bijna miljoen bezoekers naar 'coole' boekhandel (FD; registratie nodig)

Na meer dan 30 jaar in het boekenvak heeft hij zijn eigen boekwinkel. En wat voor een: Ton Harmes bestiert sinds het voorjaar van 2014 de zeer fotogenieke en imposante Boekhandel Dominicanen in Maastricht. En met succes, want er kan zelfs weer geïnvesteerd worden.

"Harmes greep zijn kans, stelde een bedrijfsplan op voor Dominicanen, berekende dat hij maximaal drie ton nodig had. Hij kocht de boekwinkel uiteindelijk voor € 235.000 inclusief de voorraden. 'Het was nog wel even spannend of het zou lukken. Ik wist dat ook Apple op zoek was naar een monumentaal pand in Maastricht.'"

‘VUmc heeft een topprestatie in crisiscommunicatie geleverd’ (Communicatie Online)

Het VU Medisch Centrum kampte deze afgelopen week met een overstroming als gevolg van een kapotte waterleiding. Dit leidde er onder andere toe dat het hele ziekenhuis geëvacueerd moest worden. Deskundigen Koen van Tankeren, Noud Bex en Fleur Bello geven hun mening over de crisiscommunicatie die dit met zich meebracht.

"De communicatiemensen van VUmc hebben een topprestatie geleverd als je kijkt naar de eerste 24 uur. De communicatie geeft een beeld van een vastberaden en professionele aanpak van de noodsituatie die ontstond. En dat is niet vanzelfsprekend."

Merkexperts over ABN Amro: 'Deze positionering vind ik niet geloofwaardig' (Marketing Online)

Ook Marketing Online vroeg een aantal deskundigen naar hun mening, maar dan over de nieuwe positionering van ABN AMRO naar aanleiding van hun nieuwe campagne "Wat is jouw verhaal?". Dit leidde tot beduidend minder lovende kritieken dan in het geval van VUmc.

"Als consument wil ik mijn verhaal helemaal niet kwijt aan mijn bank, maar wil ik weten of ze mij een goed en begrijpelijk product te bieden hebben. Er ontbreekt een relatie tussen de klant en het product. Als bank lijkt het niet geloofwaardig dat je geïnteresseerd bent in de dromen en wensen van mensen."

Credits afbeelding: Smiley.toerist, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.