De zorgen over en kansen van ons veranderende mediagebruik en managementlessen van een ondernemer

2 april 2016, 08:00

Ons mediagebruik verandert eigenlijk niet zo snel als velen ons willen doen denken, maar Simon Sinek maakt zich zorgen over onze verslaving aan onze telefoons. KLM maakt er liever gebruik van en gaat service verlenen via Facebook Messenger. En ondertussen ziet chief communications officer lijdzaam toe hoe zijn rol daarmee verandert. Dat en nog veel meer leesvoer op de leestafel deze week. Veel leesplezier, mede namens Buzzcapture.

Primeur: KLM integreert Facebook Messenger in dienstenpakket (Frankwatching)

Conversation commerce begint een vlucht te nemen (sic) bij KLM, de eerste luchtvaartmaatschappij die Facebook Messenger inzet voor verzending van boardingpass, boekingsbevestiging, relevante reisupdates en pushnotificaties bij vertraging. Tjalling Smit, senior vice president digital van KLM:

Wij hebben in eerste instantie een direct messaging-knop geactiveerd op onze Facebook-pagina, waarmee fans en klanten ons een privébericht konden sturen via Facebook Messenger. Meteen werd duidelijk dat klanten zich erg comfortabel voelen bij een privé-conversatie; zelfs nog meer dan bij een publieke vraag op de Facebook-pagina zelf. In de eerste dagen zagen we een volumetoename van 70 procent.

Zeven kernvragen aan de goeroe van de gouden cirkel (fd.nl)

Simon Sinek was eerder deze maand in Nederland, zoals je al kon lezen. Hij heeft geen zin meer om te spreken over de Why van zijn eerste boek en richt zich nu op leiderschap en de ontwikkelingen in de maatschappij, waarover hij zich zorgen maakt.

Neem de verslaving aan onze smart-phones. Die neemt binnen én buiten organisaties epidemische trekken aan. Vooral onder jongeren zie ik desastreuze gevolgen: geldproblemen, concentratiestoornissen, eenzaamheid en depressie hangen samen met afhankelijkheid van bij wijze van spreken de piepjes van de telefoon. Het is Pavlov in een modern jasje.

We kijken gewoon tv en lezen het liefst van papier (Dutch Cowboys)

“Het medialandschap verandert sneller dan ooit!” Iedereen heeft die opmerking nu al honderd keer gehoord in presentaties. Maar is het eigenlijk wel waar? Dat valt allemaal nogal mee, blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2015.

Per dag kijken Nederlanders ongeveer drie uur media, zoals televisie, online video (zoals YouTube) of video on demand (zoals Netflix). 78 procent van die drie uur kijkt men live televisie. 11 procent gaat naar uitgesteld televisie kijken.

The New CCO: Why Senior Communicators Must Change (The Holmes Report)

De rol van de communicatie-eindbazen in grotere organisaties lijkt te gaan veranderen, wat nieuwe skills van hen vergt, zo blijkt uit een rapport van Arthur W. Page Society. Het onderscheidt ook drie rollen voor de chief communications officer: de fundamentele CCO, de integrerende CCO en de CCO als bouwer van digital engagement systems.

Of further interest, Page members pointed to several patterns that are reframing the conventional CCO role — increased investment in social and owned media; more collaboration with C-suite colleagues, especially the CIO; new types of agencies and partners, such as NGOs; and, new metrics like employee engagement, customer loyalty, propensity to recommend to others, social influence and likelihood to act based on past behavior.

Ministers moeten op campagne voor referendum: verplichte tweets en selfies (RTL Nieuws)

Het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne komt eraan. Tijd voor de ministers en staatssecretarissen om er eens even flink op los te twitteren en interviews te geven ter promotie van het ja-kamp, want dat gebeurt nog te weinig, vindt het campagneteam. Dat blijkt uit een uitgelekte mail.

Blijkbaar valt de animo onder de ministersploeg om campagne te voeren tegen. Voor een paar programma’s zijn zelfs nog geen ministers gevonden die willen opdraven. Het campagneteam schrijft: “Daarnaast heb ik twee verzoeken open: Goedemorgen NL op 4 april en Stand.nl op 5 april, waarvoor ik nog niemand gevonden heb. Wie wil?”.

Je wachtwoord vaak veranderen blijkt toch niet zo veilig te zijn (Dutch Cowboys)

En weer dwingt je bank, je werkgever of je mailbox je om je wachtwoord te wijzigen. Want de hele tijd dezelfde gebruiken, dat is natuurlijk niet veilig. Toch? Misschien niet, maar de vraag is of je wachtwoord vaak wijzigen wel veiliger is.

Je zou namelijk minder bereid goed na te denken over een nieuwe code. Je zou bepaalde letters of cijfers gaan veranderen in je wachtwoord. Een trucje dat veel mensen doen is een wachtwoord van een aantal letters instellen en daar steeds een ander cijfer achter zetten. Voel je je nu betrapt? Je wordt dus schijnbaar steeds minder creatief en zo zou je minder goed beschermd zijn tegen hackers.

Vijf lessen van een ondernemer die manager werd (Sprout)

Arko van Brakel was ondernemer tot hij vier jaar geleden de leiding nam bij opleidingsinstituut de Baak. Nu hij de stap terug naar het ondernemerschap zet, kijkt hij terug op zijn tijd als baas van een organisatie die niet van hem was en deelt vijf ervaringen.

Een van de grootste succesfactoren van een organisatie is een lange termijn “droomdoel”, of stip op de horizon. Ik dacht, als nieuwe leider, dat ik een goede beurt maakte door die stip pontificaal op de horizon te zetten. Dat was een denkfout. Want ik had gebruik moeten maken van de kwaliteit die in het bedrijf aanwezig was om de richting te bepalen.

Waarom Bol de boeken van Das Mag van zijn website heeft gehaald (Medium)

Grote webwinkels bieden veel voordelen: ze hebben een ruim assortiment en kunnen investeren in usability en goede logistiek. Voor leveranciers heeft de marktdominantie van partijen als bol.com ook nadelen. Daar kwam uitgever Das Mag onlangs ook achter, toen de retailer vanwege het succes van de boeken van de uitgever een nieuwe ‘samenwerkingsovereenkomst’ voorstelde.

In deze samenwerkingsovereenkomst staan uitsluitend verplichtingen voor de uitgever. (‘Uitgever garandeert dat de boeken van Uitgever de reputatie en/of het imago van bol.com niet zullen schaden.’) Bovenal zou Das Mag Uitgevers plots een hogere korting aan Bol moeten verlenen, zodat ze 10% meer aan onze boeken konden verdienen. Anders zouden ze onze boeken van hun website halen.

‘Twee miljoen banen op de tocht door fintech’ (fd.nl)

Nou ja, eigenlijk gaat het meer om 1,7 miljoen banen. En het is verspreid over de komende tien jaar. Maar Amerikaanse en Europese banken gaan hard geraakt worden door de snelle technologische ontwikkeling in de financiële wereld.

Landen in een economische crisis en landen die snel nieuwe technologie omhelzen, zoals Nederland, zullen het hardst worden getroffen, aldus het rapport dat spreekt van een ‘ontslag-achterstand’ bij consumentenbanken. De ontslagen, volgens het rapport 30% van de huidige staf, komen boven op de 730.000 banen die de banken de laatste jaren al geschrapt hebben.

Tekstopmaak in WhatsApp: maak je tekst cursief, vetgedrukt of doorgehaald (iCulture)

Jaja, de innovatiemachine die Silicon Valley heet, brengt ons weer iets nieuws. Vet, man!

Met de meest recente versie van WhatsApp of later (2.12.17 van 29 maart 2016) kun je je tekst even net wat meer op leuken of bepaalde woorden benadrukken door gebruik te maken van tekstopmaak. Dit gaat echter niet via een soort knoppenbalk op je toetsenbord, maar door gebruik te maken van speciale tekens.

1 april

En hieronder volgt nog een overzicht van alle 1-aprilgrappen van merken die deze week voorbijkwamen.

2 APRIL!!!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!