Social media in Nederland: de cijfers (mei 2012)

30 mei 2012, 05:13

900 miljoen Facebook-gebruikers, populariteit van fotosites Instagram & Pinterest groeit door

Er is de afgelopen twee maanden weer een hoop gebeurd in social media-land. Facebook ging naar de beurs, LinkedIn nam SlideShare over en Pinterest kreeg er een flinke geldinjectie bij. Hoog tijd om, na de post van maart, weer een update van de cijfers te doen. De comScore-cijfers van afgelopen maand brengen weinig verassends. Facebook en Twitter groeien nog altijd gestaag door in aantal maandelijks unieke bezoekers en het bezoek aan Hyves neemt nog altijd af. Het LinkedIn-bezoek bleef redelijk gelijk. Als we de huidige trends doortrekken is het niet onwaarschijnlijk dat binnen twee tot drie maanden het bezoek aan Twitter groter is dan Hyves.

Overigens kon comScore tijdelijk geen time spent-cijfers bekendmaken voor afgelopen maand.

Op basis van o.a. het Stats Dashboard op Marketingfacts en het onderzoek van Newcom Research stelde Yellow Lemon Tree onderstaande infographic samen:

Facebook

Hét Facebook-nieuws van de afgelopen maand was natuurlijk de IPO. Op vrijdag 18 mei was het dan zover en debuteerde Facebook aan de technologiebeurs Nasdaq. Naast de inhoudelijke discussie over de winstgevenheid en de verdienmodellen van Facebook ging het vooral over de dubieuze gang van zaken. Analyst Scott Devitt van Morgan Stanley, het bedrijf dat betrokken was bij de beursgang van Facebook, stelde tijdens de roadshow voorafgaande aan de beursgang zijn verwachtingen bij, maar deelde dit alleen met eigen partners. Analisten van de bank zouden op deze manier grote beleggers hebben beïnvloed die voor de beursintroductie orders plaatsten voor de aandelen Facebook.

Ondanks deze twijfels werd de introductiekoers van het sociale netwerk naar boven bijgesteld en werd ook het aantal aandelen verhoogd. Ook de Nasdaq verzaakte tijdens de beursgang. Door technische tekortkomingen was de data niet actueel, waardoor beleggers hun oordeel baseerden op een 'virtuele situatie' (waardoor ook de 'black boxes' overstuur raakten). Nasdaq heeft al aangekondigd de schade te vergoeden.

Ondertussen groeit het bezoek in Nederland aan Facebook.com nog altijd, maar lijkt het wel zijn plafond te hebben bereikt. Wat opvallend is, is dat voor de tweede maand op rij de gespendeerde tijd is gedaald. In maart spendeerde gebruikers gemiddeld 237 minunten op de site. Wereldwijd heeft Facebook nu 901 miljoen actieve gebruikers. De meest populaire fanpagina is die van Coca Cola, met 42 miljoen fans. Daarnaast zijn er maandelijks 500 miljoen bezoekers actief via mobiel.

Twitter

Onderzoek van Semiocast toont aan dat we in Nederland de meest actieve twitteraars zijn. Eén op de drie Nederlandse twitteraars update regelmatig (elke 3 maanden) zijn of haar status .

Semiocast stelt tevens vast dat de VS nog altijd het grootste aandeel heeft in het totaal aantal gebruikers (107,7m accounts), gevolgd door Brazilië (33,3m accounts) en Japan (29.9m). In totaal zijn er nu 140 miljoen actieve twitteraars, op een totaal aantal accounts dat de 500 miljoen heeft overschreden.

Google+

Google claimt dat Google+ op dit moment meer dan 170 miljoen gebruikers heeft. De activiteit van gebruikers is echter minimaal. Uit een analyse van RJMetrics blijkt dat de gemiddelde Google+ post minder dan één +1, reactie en re-share heeft. Drie op de tien gebruikers die een post hebben gedaan, maakten geen tweede post. Zelfs na 5 publieke posts is er een 15% kans dat een gebruiker daarna niet meer post. Bij de gebruikers die publieke posts plaatsen, zitten er gemiddeld 12 dagen tussen de postings. RJMetrics zet deze cijfers af tegen Pinterest, waar de activiteit veel hoger ligt. Inmiddels wordt Google+ steeds dieper binnen het productaanbod van Google geintegreerd. Zo is Google+ nu ook binnen Gmail verwerkt.

Pinterest

In Nederland is het bezoek aan Pinterest toegenomen van 150.000 naar 200.000 maandelijks unieke bezoekers. Het snelle succes van Pinterest heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De Japanse e-commercegigant Rakuten heeft $100 miljoen dollar geinvesteerd in de fotosite. Daarmee wordt de waarde van Pinterest nu gewaardeerd op 1,5 miljard dollar. Andreessen Horowitz, Bessemer Venture Partners en FirstMark Capital nemen eveneens deel in deze investering.

Slideshare

Begin mei maakte LinkedIn bekend dat het Slideshare over heeft genomen voor een bedrag van 119 miljoen dollar. In april nam het aantal maandelijks unieke bezoekers vanuit Nederland toe tot 120.000. Bij de overname maakte Slideshare enkele interessante cijfers bekend. Zo zijn er meer dan 9 miljoen slides geüpload. Maandelijks wordt de site bezocht door 29 miljoen unieke bezoekers. Op het web zijn 7,4 miljoen SlideShare-embeds aanwezig op 1,4 miljoen unieke domeinen.

Tumblr

Als een van de beloften van 2012 is Tumblr aardig op weg. Gestart als microblog, wordt het in toenemende mate gebruikt om gebundelde content te publiceren. In Nederland is het aantal unieke bezoekers toegenomen van 592.000 tot 721.000 in april 2012.

Heb jij andere of betere cijfers? Laat het weten ons in de comments!

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: Johannes Fuchs

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

28 Reacties

    Henk

    Die eerste grafiek is erg moelijk leesbaar, donkergrijs op een zwarte achtergrond.


    30 mei 2012 om 07:21
    Ferdinand

    In inleiding wordt Instagram genoemd, verder niet terug te vinden?


    30 mei 2012 om 07:40
    DannyOosterveer

    @Henk,

    Zag het zelf ook inderdaad, was nog niet in de gelegenheid om het aan te passen. Is nu gebeurd!

    @Ferdinand,

    Heb je gelijk in. Heb ze er eerst wel in staan, maar merkte dat die tov van vorige keer niet geüpdatet waren. Je kunt de cijfers wel vinden in het Stats Dashboard van Social media marketing.


    30 mei 2012 om 08:22
    Jan Frans

    Hoe is het toch mogelijk dat de Telegraaf Hyves ooit heeft gekocht, en ook nog eens voor zo´n absurd bedrag.

    Zonder twijfel de media blunder van dit decennium.


    30 mei 2012 om 09:49
    Charlotte

    Fijne statistieken en goed om nog even een aantal puntjes te lezen die ik kan gebruiken voor mijn thesis. Dank Danny!


    30 mei 2012 om 11:31
    TwitterPomp

    Zijn er nog onvoldoende gegevens om G+ te verwerken in grafiek 1?

    Dat de gemiddelde tijd die men besteed op sociale netwerken afneemt verbaasd mj niks, sommigen fanaten leiden zelfs aan infobesitas. Ben erg benieuwd naar het marktaandeel dat G+ gaat veroveren als gevolg van de push marketing van Google.

    Complimenten voor de infographic!


    30 mei 2012 om 12:53
    Vera

    Bedankt voor deze gegevens, niet zozeer de aantallen maar de verhoudingen tussen de platforms spreken aan. Vergelijk aantal auto”s wereldwijd maar eens met FB-accounts !


    30 mei 2012 om 13:03
    DannyOosterveer

    Hi TwitterPomp,

    Nou, we hebben helaas niet echt goede cijfers over Google+. Probleem is dat het domein via plus.google.com een subdomein is. De comScore methodiek is er niet op gebouwd om op subdomeinniveau bezoekerscijfers te kunnen zien. Vandaar dat ik die niet heb opgenomen in de grafiek.


    30 mei 2012 om 19:11
    Maarten Zijlmans

    Het lijkt me duidelijk dat die infographic van Yellow Lemon Tree niet klopt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 43% van de personen tussen 40 t/m 64 jaar actief is op social media en slechts 7% van de jongeren (15 t/m 19 jaar). Dit zou ook tegen alle cijfers en trends in zijn. Zelfs tegen logisch verstand in.

    Van de 6,5 miljoen Facebook profielen in Nederland zijn er al 950.000+ profielen afkomstig van personen van 15 t/m 19 jaar. Oke, dubbele profielen zijn mogelijk en profielen zijn wat anders dan actieve gebruikers…. maar het verschil is wel erg groot. Zeker gezien het feit Hyves (momenteel nog) de plek voor jongeren is.

    In de eerdere blog van Newcom stond wel een overzicht met de personen waaronder dit onderzoek was uitgevoerd. Maar wanneer 7% van de jongeren uit het onderzoek tussen de 15 en 19 jaar waren, dan betekend dit toch niet dat ook 7% van de jongeren van 15 t/m 19 jaar actief is op social media? Ik zie die gegevens zo snel niet in de blog staan, maar het lijkt me duidelijk dat deze infograpic niet klopt. Het is overigens ook erg toevallig dat alles samen 100% is. Te snel gekopieerd / geplakt?

    De formaten van die taartdiagrammen bij Gebruik geven overigens ook een redelijk vertekenend beeld.


    31 mei 2012 om 07:40
    bramkoster

    @Maarten: volgens mij moet je die grafiek anders lezen. De vraag was volgens mij: in welke leeftijdscategorie vallen de mensen die actief zijn op social media. Dat blijkt bijv. al uit het feit dat de percentages samen 100% zijn.

    Er staat dus dat van alle sociale media-gebruikers 7% tussen de 15 en 19 jaar is. En dat percentage is veel minder gek, voornamelijk omdat die leeftijdscategorie zoveel kleiner is dan de overige.


    31 mei 2012 om 08:27
    Jeroen Smit

    Dus er zijn 3 miljoen twitter accounts in Nederland, en 1/3 daarvan plaatst minimaal 1 keer per 3 maanden een tweet… En dan is 1 keer per 3 maanden in mijn ogen niet eens een actieve gebruiker. Volgens Twirus.nl zijn het er eerder rond de 600.000 die vaker dan 10 keer per maand een tweet plaatsen.

    En hoeveel daarvan zijn de bedrijven is nieuws zenden?

    Twitter = overrated??


    31 mei 2012 om 08:47
    Petra

    Aansluitend bij de reactie van Jeroen Smit; het blijft van belang om de definties die gehanteerd worden te vermelden, wat wordt gezien als actieve gebruiker? Bij het onderdeel over Twitter wordt daar specifiek een toelichting op gegeven, maar hoe is dit in de Infografic meegenomen (actieve leden in NL)? Ik ben benieuwd welke def. hier gehanteerd is. Niet om de discussie aan te gaan over of wat wel/niet actief is, maar wel om te weten wat de aanname is.


    31 mei 2012 om 09:17
    dn

    De meest actieve leeftijdsgroep op social media is 40 t/m 64 jaar? En 65 t/m 79 is nog actiever dan de leeftijdsgroep 15 t/m 19 jaar?

    Onwaarschijnlijke cijfers…


    31 mei 2012 om 09:17
    Maarten Zijlmans

    @Bram Koster:

    In de infographic staat toch echt “Welke leeftijdsgroepen zijn het meest actief op social media”. Dan is het al niet goed verwoord.

    Wanneer ik het lees op jou manier, dan kloppen de aantallen nog bij lange na niet. Dat zou namelijk betekenen dat 65+ twee keer meer actief is op social media (met 13 + 5% tegenover 15 t/m 19 jaar met 7%). Het zou ook tegen alle andere cijfers en trends in zijn.

    De oorspronkelijke gegevens heb ik overigens gevonden:

    http://www.slideshare.net/fullscreen/newcomresearch/newcom-research-consultancy-gebruik-social-media-nl-mei-2012/10

    Zo te zien zijn dit de gegevens over de populatie van het onderzoek. Dat zou ook beter verklaren waarom het totaal steeds 100% is.


    31 mei 2012 om 10:21
    TwitterPomp

    Dit artikel verdiend indedaad een kritische noot, als je vroeg wakker bent dan moet je instantly opmerken dat de cijfers niet rijmen.


    1 juni 2012 om 16:19
    Denise

    De leeftijdsindeling is niet in verhouding:

    De groep 15-19 = 5 leeftijden

    De groep 40-64= 25 leeftijden

    Een logisch vervolg is dan dat de percentages van 40-64 jaar vele malen hoger zijn dan die van 15-19 jaar.


    6 juni 2012 om 09:27
    Paul Hassels Monning

    Dank voor het delen van deze stats en cijfers. Nog even los van diverse reacties op deze blogpost die vraagtekens doen rijzen bij de validiteit van deze gegevens en de kwaliteit van de data blijven bij dit soort statistieken helaas diverse wezenlijke vragen onbeantwoord.

    Deze (5) aspecten hebben stuk voor stuk te maken met het feitelijk bereik en business waarde van de juiste social media, juist in Business to Business / B2B. Zie blogpost voor ’n toelichting.


    8 juni 2012 om 00:20
    Paul Hassels Monning

    Dank voor het delen van deze stats en cijfers. Nog even los van diverse reacties op deze blogpost die vraagtekens doen rijzen bij de validiteit van deze gegevens en de kwaliteit van de data blijven bij dit soort statistieken helaas diverse wezenlijke vragen onbeantwoord.

    Deze (5) aspecten hebben stuk voor stuk te maken met het feitelijk bereik en business waarde van de juiste social media, juist in Business to Business / B2B.


    8 juni 2012 om 00:21
    femkemarcar

    Ha Danny! Dank! Dat maakt het duidelijk. De 4,4 van Hyves haal ik uit de infographic hierboven. Van de meeste social networks ligt eea nog redelijk dicht bij elkaar, maar de Hyves cijfers zijn zo verschillend dat het inderdaad het handigst is om de time spent te nemen. Dank voor de verduidelijking!


    12 juli 2012 om 11:57
    Didier

    Vraag ; de infographic gaat over welke periode?


    12 september 2012 om 13:23
    pedro

    Vandaag de dag zien de meeste ondernemers op het internet door de bomen het bos niet meer ik zou ze dan ook willen aanraden om lid te worden van een ondernemers commmunity om hun kennis met anderen ondernemers te delen het motto om vandaag de dag succes vol te zijn is daarom dan ook “samen sterk ondernemen ” met vr gr pedro


    15 november 2012 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!