De keerzijde van affiliate marketing

27 juni 2014, 11:30

Affiliate marketing kan een belangrijke bijdrage leveren aan het genereren van traffic en creëren van omzet. Maar wat als affiliates het niet zo goed met uw bedrijf voor hebben en de opgebouwde merknaam op slimme wijze willen misbruiken voor hun eigen gewin?

Deze gastbijdrage is geschreven door Kevin Day van MarkMonitor.

Kwaadwillende (of onwetende) affiliates kunnen misbruik maken van merk- en handelsnamen voor hun eigen marketing en hiermee traffic wegsluizen die bestemd was voor uw website. Dit zorgt voor onnodige kosten en bovendien kan affiliatemisbruik een behoorlijke impact hebben op imago, merkwaarde en consumentenvertrouwen, omdat klanten slechte ervaringen opdoen met affiliates die gelinkt zijn aan uw bedrijf. Het is dus van belang dat bedrijven weten wat ze kunnen doen om hun affiliate marketingcampagne te optimaliseren en affiliatemisbruik te voorkomen.

Wees u bewust van de verschillende vormen van affiliatemisbruik

Er is een aantal bekende vormen van affiliatemisbruik, zoals onrechtmatig gebruik van logo’s en auteursrechtelijk materiaal op de website van de affiliate, het aanmaken van socialmedia-accounts waarbij zonder toestemming gebruik wordt gemaakt van handelsmerken en het registreren van domeinnamen die geregistreerde merknamen of slogans bevatten, ook wel cybersquatting genoemd.

Misbruik van betaalde zoekopdrachten heeft de meeste impact, omdat bedrijven hierbij de concurrentie aangaan met hun affiliates als het gaat om zoektermen. Hierdoor stijgen de costs per click en worden er onnodige provisies betaald. Bovendien kan het voor verwarring onder klanten zorgen, omdat zij denken direct te maken te hebben met het bedrijf. Het is raadzaam om de digitale kanalen waarop het bedrijf en affiliates met klanten in contact komen te monitoren op misbruik om tijdig in te kunnen grijpen.

Stel een affiliatebeleid op

De basis voor een sterk affiliateprogramma dat bijdraagt aan het succes van een bedrijf en tevens het handelsmerk beschermt, is een affiliatebeleid. Dit beleid dient duidelijke richtlijnen te bevatten voor het gebruik van logo’s, beeldmateriaal en ander auteursrechtelijk materiaal. Zorg ervoor dat het beleid omschrijft op welke manier het handelsmerk gebruikt mag worden, met name als het gaat om domeinnaamregistraties, social media en het gebruik van branded keywords voor zoekmachinemarketing. Vervolgens is het van belang dat u er zeker van bent dat affiliates de richtlijnen ook daadwerkelijk lezen en begrijpen.

Communiceer de consequenties van misbruik

Beschrijf in het affiliatebeleid ook de consequenties die verbonden zijn aan het overtreden van het beleid en formuleer procedures voor het handhaven van eventueel misbruik. Een van de manieren om te reageren op misbruik is het gebruik van ‘compliance-brieven’ die bepaalde overtredingen beschrijven en de affiliate uitleggen wat deze moet doen om te voldoen aan de richtlijnen.

In tegenstelling tot andere inbreukmakende partijen, waarbij vaak direct gebruik wordt gemaakt van dwangsombrieven, zijn compliance-brieven aan affiliates erop gericht de zakelijke relatie te behouden en op de juiste manier voort te zetten. Dit is met name belangrijk als de affiliate onbewust de richtlijnen overtreedt.

Affiliates spelen een belangrijke rol in het succes van een bedrijf en het loont dus om hierin te investeren. Door het affiliatemarketingprogramma in lijn te brengen met de merkbeschermingsstrategie van het bedrijf, kan merkmisbruik voorkomen worden en kunt u er zeker van zijn dat u alleen werkt met betrouwbare affiliates die bijdragen aan het genereren van traffic en leads.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Cyril_Westerhof

    Goed waarschuwingsschot voor adverteerders! Dergelijke zaken gelden voor alle zakelijke partners tegenwoordig. Wel zonde dat er niks gemeld wordt over verschillende typen affiliates. Er zijn bijvoorbeeld ook prijsvergelijkers, Remarketing & Retargeting affiliates, blog-websites die juist zeer betrouwbaar zijn als partner voor conversie-optimalisatie en veel toegevoegde waarde kunnen brengen. Dit nog ter info! 😉


    27 juni 2014 om 12:42
    Martijn Dood

    Tenenkrommend, die reactie van Nuon’s webcare. Maar het illustreert wel mooi een andere uitdaging die net zo belangrijk is als het stellen van duidelijke richtlijnen, namelijk dat je ook anderen binnen je organisatie moet laten weten dat je aan performance based marketing doet en dat hier vragen uit voort kunnen komen. Als je je collega’s een loket geeft waar men kan navragen of iets mogelijk bij affiliates vandaan komt dan signaleer je sneller misbruik en zorg je dat er geen zout in de wonden wordt gestrooid als er onverhoopt toch een overenthousiaste affiliate losgaat.


    28 juni 2014 om 09:15
    DB Vedder, Quality Control – Daisycon BV

    Beste Martijn (mindcontrolled),

    Daisycon is nieuwsgierig of de uiting van Nuon wellicht via een publisher uit ons netwerk is verzonden. Wij vinden het belangrijk dat regels en wetgeving hier omtrent worden nageleeft. Is het mogelijk dat je ons een voorbeeld van de nuon mailing doorstuurt, zodat we daarin wellicht kunnen achterhalen om wie het gaat? We horen graag van je. De mail mag je sturen naar support[a]daisycon.com


    30 juni 2014 om 07:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!