Instagram lanceert Instagram Direct: wat kan je daar als merk mee?

Instagram lanceert Instagram Direct: wat kan je daar als merk mee?
, VICE
@franksnijders

Instagram lanceerde gisteren nieuwe apps voor iphone en android met daarin één belangrijke nieuwe feature: Instagram Direct. Nederlandse merken zetten het photo-sharing platform nog vrijwel niet in, maar daar zou deze nieuwe feature wel eens verandering in kunnen brengen.

Wat is Instagram Direct?

Instagram Direct is een feature die je in staat stelt om foto’s niet alleen met je hele netwerk te delen, maar ook met specifieke personen of groepen. In zowel de iOS als Android app is een inbox toegevoegd waarin je foto’s kan vinden die specifiek naar jou gestuurd zijn en van waaruit jij gemakkelijk je vrienden een persoonlijke foto kan sturen. Onder elke foto die via Instagram Direct verstuurd wordt is er de mogelijkheid om comments te plaatsen zodat er een gesprek kan ontstaan, net zoals we al gewend waren van de standaard Instagram features. Je kan een foto naar maximaal 15 personen tegelijkertijd sturen en je kan zowel personen die jou volgen als personen die jou niet volgen een foto sturen via Instagram Direct. Het verschil is wel dat personen die jou niet volgen eerst goed moeten keuren dat jij hem of haar via Instagram Direct benadert.

Het lijkt erop dat Instagram Direct het antwoord is van Facebook op het afgewezen bod van 3 miljard dollar voor Snapchat. Grote verschil is wel dat foto's bij Instagram Direct altijd zichtbaar blijven en bij Snapchat slechts maximaal 10 seconden te bekijken zijn.

Kort samengevat is Instagram Direct eigenlijk een nieuwe persoonlijke laag die ervoor zorgt dat Instagram niet meer enkel het communiceren van één naar velen is, maar ook communicatie tussen twee personen (of een persoon en een merk) mogelijk maakt.

Wat kunnen merken met deze nieuwe feature?

Instagram Direct biedt een aantal mogelijkheden voor merken op Instagram, wat er misschien voor kan zorgen dat merken het platform eerder zullen omarmen en in zullen gaan zetten. Zo kunnen merken kleinschalige acties organiseren waarbij het gemakkelijker is om in contact te komen met de deelnemers en merken kunnen Instagram gebruikers benaderen die merkgerelateerde content delen.

Kleinschalige acties

Het eerste voorbeeld wordt al direct ingezet door GAP, die de eerste 15 reacties op hun foto een limited edition GAP product geven (bron). Ik verwacht dat we dergelijke acties de komende tijd vaker voorbij gaan zien komen, waarbij het ook erg gemakkelijk is met Instagram Direct om volgers zelf een foto naar je merkaccount te laten sturen. In plaats van dat zij dit dan met een bepaalde hashtag moeten delen met al hun vrienden, wordt de drempel een stuk lager en kunnen volgers een foto direct naar het merk sturen. Het voordeel voor merken is dat ze op deze wijze gemakkelijk in contact kunnen komen met eventuele winnaars. De zichtbaarheid van zo'n actie is wel een stuk kleiner omdat het niet meer publiekelijk gedeeld wordt, dus dat is wel een afweging die je als merk moet maken.

In kan me bijvoorbeeld voorstellen dat KLM - die momenteel op Instagram al met enige regelmaat fanfoto’s deelt inclusief goede bronvermelding - volgers op gaat roepen om fanfoto’s in te sturen naar het KLM account zodat zij gemakkelijk de beste fanfoto’s kunnen selecteren.

Het benaderen van volgers en target-audience

De andere kant op heeft Instagram Direct eigenlijk hetzelfde voordeel: Wil jij als merk een Instagram-gebruiker benaderen die bijvoorbeeld merkgerelateerde content gedeeld heeft, dan kan je met Instagram Direct deze gebruiker persoonlijk een bericht sturen. Het enige is wel dat je dit moet doen met behulp van een visual en dat deze persoon je eerst goed moet keuren wanneer hij of zij geen volger is van je merk. Ik verwacht echter dat het niet lang zal duren voordat de eerste merken een creatieve oplossing hebben gevonden voor het benaderen van Instagram gebruikers met een goede visual.

Nederlandse merken op Instagram

Of deze nieuwe feature er nou voor gaat zorgen dat naast KLM en Ben & Jerry’s ineens veel meer Nederlandse merken Instagram in zullen zetten vraag ik me af, maar het zou wel net dat extra argument kunnen zijn voor merken die het platform graag in willen zetten binnen de social media strategie maar twijfelden over de communicatiemogelijkheden.


Delen

0
1


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Je kunt foto's in Instagram Direct verwijderen waardoor ze wel degelijk voor niemand meer zichtbaar zijn.

    geplaatst op
  • Inderdaad Marion! Verschil waar ik op doelde is dat het bij Snapchat echt een functionaliteit is die een must is en waarbij tien seconden het maximale is. Bij Instagram Direct is het een handmatige actie van één van de twee (of meer) gebruikers.

    geplaatst op
  • Ik denk dat merken erg voorzichtig moeten zijn met het actief aanspreken van gebruikers via Snapchat en Instagram (Direct). Er is een reden dat deze platformen aan populairiteit winnen en volgens mij is een ervan juist het feit dat er nog weinig bedrijven actief op zijn. Zoals jullie al eerder berichten willen de meeste Nederlanders überhaupt geen sociaal contact met bedrijven: http://www.marketingfacts.nl/berichten/consumenten-willen-geen-facebook-vriend-van-bedrijven-worden

    En diensten als Snapchat en Instagram Direct - zijn nog veel persoonlijker dan Facebook, dus je moet je echt afvragen hoe je je hier als merk op wil profileren zonder een privacyschender te worden. Ik denk dan ook dat een passievere aanpak (laat de gebruikers jouw merk maar benaderen) uiteindelijk meer op zal leveren. Je fanbase zal minder snel groeien, maar je komt uiteindelijk wel letterlijk in persoonlijk contact met echte fans.

    geplaatst op
  • @Brian goed punt! Dus vooral bezint voor je begint :)

    En als je het al doet, doe het vooral om service te verlenen. Bijvoorbeeld het onthullen van een nieuw product.

    geplaatst op
  • Terechte punten Brian. Ik mijn verhaal heb ik me vooral gefocust op de mogelijkheden die er zijn, zonder daarbij de nuance van de mate waarin (of misschien zelfs helemaal niet) je het moet doen. Ik ben het dan ook zeker met je eens dat je altijd moet kijken in hoeverre deze mogelijkheden binnen je strategie passen en in hoeverre je doelgroep daarop zit te wachten.

    Ik denk dat merken langzaam af zullen gaan tasten in welke mate dit als prettig wordt ervaren door de doelgroep, en dat we snel genoeg voorbeelden zullen gaan zien van merken die laten zien hoe het wel of niet moet.

    geplaatst op
  • Goed om na te denken over nieuwe functionaliteiten van sociale netwerken. Dit artikel is echter wel écht vanuit het merk gedacht.

    Mijn eerste ingeving was: visueel + één-op-één-contact = customer service op z'n best! Beschadigd product? Stuur een foto direct naar MerkX op Instagram. Lampje op het dashboard dat brand? Stuur een foto direct naar ANWB op Instagram. Zie je iets verdachts? Instagram Direct message naar het lokale politie-account. Etcetera. Meer vanuit de klant gedacht dus.

    geplaatst op
  • Hoi, ik heb per ongeluk instagram direct geaccepteerd en is waarschijnlijk een spam, want als ik instagram direct wil openen en dan crash hele instagram. Dus mijn vraag hoe kan ik die bericht verwijderen? En die persoon bestaat niet meer. Misschien weet jullie meer ervan en alvast bedankt!

    geplaatst op
  • Hoe verwijder je insta direct foto's/gesprekken?

    geplaatst op
  • Hallo Instagram, ik wou even wat kwijt Instagram doet erg raar en dom. Waarom? Dat weet ik ook niet, maar dat zouden jullie wel moet weten. Al mijn dm's zijn namelijk verdwenen en er is steeds een fout ofzo. Kunnen jullie daar iets aan doen? Hopelijk tref in morgen ochtend al mijn dm's weer.

    geplaatst op
  • Hallo,
    Vraagje.. Hoe krijg je een instadirect bericht weer terug nadat je t hebt verborgen?

    geplaatst op
  • Wat gebeurd er als je een dm bericht dempt

    geplaatst op
  • Vraagde. Is er een max aan berichten dat je kunt versturen in Instagram. Bijvoorbeeld binnen 24 uur. Ik heb gisteren heel wat berichten gestuurd, maar nu kan ik geen berichten meer versturen, niet via instagramdirect of een bericht aan iemand die mijn foto heeft geliked.

    Ik hoor het graag.

    Groet Joost

    geplaatst op
  • Beste, sinds ik Instagram direct heb, heb ik niet meer de mogelijkheid om in het veld 'te delen' VOLGERS of RECHTSTREEKS te kiezen. Ik kan alleen nog maar een nieuw bericht sturen naar een vooraf te selecteren aantal personen.
    Wat kan ik hieraan doen om weer snel een bericht openbaar te kunnen delen?

    geplaatst op
  • Als je iemand via direct messaging foto's stuurt, kan die persoon die foto's ook verder sturen of downloaden.

    geplaatst op
  • heb ik niet meer de mogelijkheid om in het veld 'te delen' VOLGERS of RECHTSTREEKS te kiezen. Ik kan alleen nog maar een nieuw bericht sturen naar een vooraf te selecteren aantal personen. Wie kan me helpen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.