De hoogtepunten van Conversion Hotel 2014

5 februari 2015, 14:30

48 uur non-stop conversie optimalisatie op Texel

Van vrijdagmiddag 21 november tot en met zondagmiddag 23 november 2014 stond Texel in het teken van Conversion Hotel, een uniek evenement over online marketing en groei in rendement met meer dan 40 sessies en 7 keynote speakers. Dit zijn de hoogtepunten van een aantal keynotes.

Brian Massey: leer je klanten te begrijpen

Ontwerp je website met verschillende mensen in gedachten

Klanten zijn allemaal anders. Sommige mensen zien één pagina en kopen iets, anderen zien heel veel pagina’s en komen drie keer terug voordat ze beslissen iets te kopen. Deze matrix toont verschillende persoonlijkheden (‘persona’ types):

Persona-Matrix-e1417278918188

Simpel gezegd:

  • Competitief: mensen die heel kort de tijd nemen en een paar pagina’s bekijken voor ze beslissen of ze bij jou gaan kopen of niet.
  • Spontaan: mensen die heel snel beslissen (vaak al op de landingspagina) of ze wel of niet gaan kopen.
  • Methodisch: mensen die lang de tijd nemen (en boel onderzoek en vergelijkingen doen) voor ze beslissen of ze moeten kopen.
  • Humanist: mensen wiens acties vooral gedreven zijn door emotionele factoren (reviews, sociale aspecten) en deze informatie graag op de landingspagina tegenkomen.

Het is dus belangrijk om deze segmenten in gedachten te houden wanneer je jouw website en landingspagina’s ontwerpt. Jouw tekst moet ze allemaal aanspreken.

Verschillende browsersegmenten vragen om verschillende aandacht

Browserversies kunnen vaak gekoppeld worden aan een bepaalde groep mensen:

  • Chrome en Firefox gebruikers hebben vaak meer technisch inzicht.
  • Safari gebruikers hebben vaak een bovengemiddeld inkomen.
  • Internet Explorer gebruikers zijn vaak oudere mensen.

Dit is globaal genomen en ook een momentopname. Vergelijk de mate waarin dit overeenkomt ook met je eigen analytics. Wat heeft dit te maken met conversie optimalisatie? Wel, soms is het beter om verschillende varianten van je pagina’s te tonen aan verschillende browsersegmenten. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hogere omzet.

Test hoe effectief je interne zoekfunctie is

Er is vaak een correlatie tussen zoekfuncties op je website en conversiepercentage. Mensen die de interne zoekbox van een site gebruiken, converteren vaak beter dan mensen die dat niet doen. De vraag is: “kopen mensen die op mijn website zoeken meer, of zoeken kopers meer?”. Brian had een paar interessante cases waar het overtuigen van meer bezoekers om de zoekfunctie te gebruiken, leidde tot meer conversies.

Mijn advies: doe zelf een aantal split tests!

Angie Schotmuller: Hoe je SEO verkeer kunt converteren

Duik in Webmaster Tools voor waardevolle data

We weten allemaal dat onze zoekwoorden niet meer zichtbaar zijn in Google Analytics. Door naar je Webmaster Tools-data te kijken kun je dingen uitvinden zoals:

  • Welke pagina’s de hoogste CTR hebben (wat werkt en wat werkt niet) en hier inzichten uit halen.
  • Welke pagina’s een boost nodig hebben (pagina’s die rond positie # 11 of 12 in de SERPs ranken, CTR boost om ze op pagina 1 te krijgen).

Optimaliseer je organische zoekconversiefunnel in zijn geheel

Te vaak gebeurt het dat mensen hun organische zoekverkeer op maar één of twee plekken optimaliseren. Leer om voor de gehele conversiefunnel te optimaliseren op gebruiker-/zoekopdracht-niveau:

En natuurlijk, begin met je voornaamste zoekwoorden.

Focus op waardevolle statistieken

Te vaak kom ik bedrijven tegen die nutteloze statistieken op hun KPI lijst zetten. Bekijk Angie’s slides en deze quote van Ben Yoskovitz:

If a metric won’t change the way you behave, then it’s a bad metric.

Alsjeblieft, wees eerlijk tegen jezelf wanneer je over statistieken beslist.

Denk voorbij de funnel

Deze slide van Bryan Eisenberg slaat de spijker op de kop:

Denk dus over wat je bezoekers willen bereiken voordat je je geld begint te tellen! Deze welbekende 4Q survey tool is een goede plek om te beginnen en fantastische inzichten uit te halen.

Neem aangepaste bounce rate maatregelen

Wanneer mensen bouncen betekent dat dit: “Ze kwamen, ze werden misselijk, ze gingen weer – zonder meetbare interactie op je website”.

Angie wist heel duidelijk uit te leggen waarom deze statistiek niet het complete verhaal verteld. Google Analytics telt bounces standaard ongeacht de tijd op de pagina, scrollgedrag etcetera. Zorg er voor dat je dit stukje code gebruikt om een aangepast bounce rate op je website te implementeren. Het zal je helpen om een accurater inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Sommige metingen/events die hiermee bijgehouden worden zijn bijvoorbeeld:

  • Sessies van langer dan 5 seconden
  • Sessies van langer dan 15 seconden
  • Scrolls voorbij de vouw
  • Scrolls tot aan het einde van de pagina

Bart Schutz: Hoe verleid je het brein van je klant?

  • Het menselijk brein: systeem 1 en systeem 2

    Ons brein werkt met twee verschillende systemen, waarvan er op verschillende momenten één meer actief is dan de ander, en vice versa. Je moet weten hoe je met deze systemen om moet gaan om iemand te kunnen converteren.

    Systeem 1 (emotioneel):

    Snel en altijd aan

    Onderbewust

    Grote capaciteit

    Moeiteloos

    Automatisch

    Systeem 2 (rationeel):

    Langzaam en lui

    Bewust

    Heeft aandacht nodig

    Moeizaam

    Gecontroleerd

  • Square of Intoxication

    Bart deelt hele gave dingen via zijn Wheel of Persuasion en heeft hier een variant op gebouwd voor zijn #CH2014 presentatie:

Voor iedere unieke situatie moet je een verschillende methode gebruiken om een bezoeker te overtuigen een gewenste actie te ondernemen.

Luister ook naar dit podcast interview met Bart om meer te leren over zijn beroemde technieken.

  • Visual Cueing

    Ons brein wordt gemakkelijk beïnvloedt, dus iemand die kijkt naar een call to action, speciale pijlen etcetera, leidt vaak tot hogere conversie. Een goed voorbeeld is hieronder te zien:

  • Je rationele systeem raakt gemakkelijk uitgeput

    Als je iemands brein voedt met hele moeilijke informatie of nummers, dan raakt dat systeem vaak heel snel uitgeput. Wanneer dit gebeurt, kun je gemakkelijker iemands emotionele kant targetten en op die manier je bezoeker converteren.

  • Combineer het beste van twee werelden

    Als je echt je business wilt laten groeien en niet alleen je conversiepercentages, dan moet je op twee dingen focussen:

    1. Digitale data (kwantitatief en kwalitatief)
    2. Persuasion psychologie

Karl Gillis: Growth Hacking Tips die voor iedereen werken

  • Verwijder je sliders

    In Karls ervaring zijn sliders erg slecht en je moet ze alleen gebruiken als je ze inzet voor afbeeldingen zonder verschillende boodschappen. Karl heeft veel tests gedaan en statische afbeeldingen doen het over het algemeen beter dan sliders, zowel in kliks als conversies!

  • Verwijder je stockfoto’s

    Hoeveel websites gebruiken stockfoto’s in plaats van echte, gepaste afbeeldingen? Zelfs grote merken gebruiken ze vaak. Maar als altijd: test alles! In dit geval, begin met je meest belangrijke landingspagina’s en A/B-test je afbeeldingen.

  • Verwijder grote headers

    Een boel websites hebben grote headers, met als gevolg dat daadwerkelijke content en/of de call to action vaak onder de vouw komt. Kleine headers zijn goed, maar probeer grote headers te vermijden.

    Nike doet dit heel goed: zoals je ziet, gebruiken ze een kleine header/navigatie. Op deze manier wordt de aandacht van gebruikers naar het product en de call to action getrokken.

Echter, deze afbeelding ondersteunt dan weer niet hun boodschap. Een goede A/B-test zou ze extra omzet en conversies op kunnen leveren!

  • Gebruik bullet lists

    Veel websites en landingspagina’s zijn bezaaid met content. Natuurlijk zijn er nog steeds mensen die de tijd nemen om alle tekst op je landingspagina te lezen. Echter, veel praktische websitebezoekers scannen voor woorden en de meest belangrijke punten op je website. Leid je bezoekers door je website met makkelijk te scannen content. Bullet lists zijn een fantastische manier om je boodschap en USP’s over te brengen!

  • Verwijder rommel uit je sales funnel

    Over het algemeen is het een best practice om alle content te verwijderen die je bezoekers afleidt van hun doel. Dit is vooral belangrijk in je sales funnel. Denk er maar over na: je bezoekers hebben eindelijk de sales funnel gehaald en ze worden geconfronteerd met nutteloze afleidingen en verlaten de site dan maar. Extra tip: wees voorzichtig met kortingscodes. Mensen hebben de neiging om elders op het web te gaan zoeken of ze een kortingscode kunnen vinden. Misschien komen ze terug na hun zoektocht, maar misschien ook niet en dan ben je een potentiële klant kwijt! En als je een affiliate programma hebt, wees dan extra voorzichtig met niet-transparante affiliates.

  • Herhaal je CTA aan het eind van de pagina

    Het merendeel van de mensen die echt geïnteresseerd zijn in je product, zullen verder scrollen om meer te lezen over wat je te bieden hebt. Vooral wanneer je een product verkoopt waar mensen echt in geïnteresseerd zijn, willen mensen genoeg informatie tot zich nemen voordat ze beslissen om te kopen. Je wilt het makkelijker voor ze maken om bij jou te bestellen. Basecamp doet dit bijvoorbeeld heel goed op hun website!

Dit artikel is slechts een greep uit de gegeven presentaties op Conversion Hotel. Alle slides, foto’s en video-samenvattingen van Conversion Hotel kan je terugkijken op Webanalisten.nl

Dank van de redactie van Webanalisten aan blogger Paul Koks, wiens 31 learnings van Conversion Hotel-artikel aan de basis stond voor deze hoogtepunten.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!