De Apenheul biedt bezoekers dit seizoen meer beleving dan ooit

19 maart 2015, 12:30

De lente nadert met rasse schreden en amusementsparken maken zich weer op voor een nieuwe editie. Net als in het afgelopen seizoen wordt het publiek ook dit jaar weer een groot aantal nieuwe attracties en applicaties, zoals de Apenheul Tricktrack App, voorgeschoteld.

Wanneer je de sector opsplitst in enerzijds attractieparken en anderzijds dierentuinen, valt op dat sinds het begin van de economische crisis het aantal bezoekers van attractieparken fors is gestegen en het dierentuinbezoek , met uitzondering van 2014, daarentegen sterk is gedaald.

Mede door het uitzonderlijk goede weer, veerde het bezoek aan dierentuinen vorig jaar licht op, waarbij een aantal parken, zelfs een recordjaar kon optekenen. Maar de conjunctuurgevoeligheid is daarmee geenszins van de baan.

Beleving – daar draait het om

De redenen (zie illustratie) van de consument om een dierenpark te bezoeken, verschilt duidelijk van die om een attractiepark binnen te gaan. Bij dierentuinen ligt zichtbaar meer nadruk op het afsluiten van (jaar)abonnementen en minder focus op het binnenhalen van klanten via kortingsacties (impulshandeling).

Met andere woorden, de kans op repetitief bezoek bij dierentuinen wordt aanzienlijk vergroot indien de consumentenbeleving wordt geoptimaliseerd. Een hogere bezoekfrequentie van abonnementhouders leidt weliswaar niet tot direct tot hogere entreegelden maar wel tot een verhoging van de gemiddelde inkomsten per abonnementhouder.

En dat beleving bij ‘dierenattracties’ een positieve impact heeft op vervolgbezoek (in dit geval tv-bezoek), wordt het beste geïllustreerd als je kijkt naar de (wereldwijde) kijkcijfers van de BBC programma’s Earth en Life Story en het bioscoopsucces van De Nieuwe Wildernis.

Kortingsacties daarentegen hebben voor dierenparken een aanzienlijk geringer effect op het netto resultaat.

De Apenheul zet voor 2015 met Tricktrack in op (nog) meer beleving

Als een van de meer succesvolle dierentuinen in Nederland, boekte de Apenheul in 2014 een recordjaar, met een stijging (30 procent) van het aantal bezoekers tot 581.000.

Om die opgaande trend vast te houden, zet het in Apeldoorn gevestigde dierenpark in op een verdere kwalitatieve verbetering van het aanbod en lanceert per 1 april haar nieuwe Apenheul App.

De door Fresh Apple Media Architects ontwikkelde ‘Tricktrack‘-applicatie, is erop gericht om de beleving van de bezoeker op individueel niveau te optimaliseren. De app biedt de consument de mogelijkheid om te kiezen uit een aantal verschillende routes (‘tracks‘). Elke track kent dan ook zijn eigen set van ‘tricks‘, speciaal ontwikkeld voor die specifieke rondgang door het amusementspark.

De interactieve tricks hebben als doel de betrokkenheid (customer engagement) van de bezoeker aanzienlijk te versterken. Jan-Pieter Kroezen, medeoprichter van Fresh Apple, “Na veel bezoeken aan musea en dierenparken is het ons opgevallen dat het publiek sjokt, sporadisch kijkt naar de bezienswaardigheden, veelal de mobiele telefoon raadpleegt en vervolgens op weg is naar de frietkraam. Dus vonden wij het tijd worden om iets te ontwikkelen, waardoor de diverse attracties beter tot hun recht komen”.

De gebruiker wordt op speelse wijze geënthousiasmeerd en een educatieve meerwaarde geboden, zonder dat de hoofdrolspelers (de dieren in dit geval) zelf gecommercialiseerd hoeven te worden.

Denk daarbij aan games, quizzen en achtergrond informatie, onder andere gebruikmakend van augmented reality. Verder worden, middels de app, speciale in-park acties (‘deals and rewards‘) gecommuniceerd (push notificaties). In het kader van crowd-control levert dit bovendien voor de exploitant een aanzienlijke meerwaarde op.

De tricks worden geactiveerd door gebruik te maken van GPS, speciaal ontwikkelde beacons en barcode scanning.

Tricktrack en de customer journey

De promotie van de app geschiedt online via de website, in het park zelf en via diverse perspublicaties en specifieke gerichte marketingacties.

Op het moment van boeken kan de Apenheul app gedownload worden (Android en iOS), waarmee de connectie tussen attractie en consument ruimschoots voor het feitelijke bezoek wordt gerealiseerd. Daarmee start de customer journey in feite al op het moment dat de boeking wordt gedaan.

Vanaf het moment van download worden push notificaties gestuurd. De app kan dan ook fungeren als algemeen promotionele tool.

Voor de vrijetijdsindustrie is het sowieso belangrijk dat exploitanten zich niet alleen concentreren op het feitelijke bezoek van hun gasten. Net zo belangrijk zijn het voor-traject (het moment van reserveren/boeken tot aan het echte verblijf) en het na-traject (na het fysieke bezoek).

In de aanloop naar het bezoek kan de spanning (customer expectation) door de app worden opgebouwd en evenzo kan na het verblijf voldoende enter(info)tainment worden geboden, waardoor de binding met bezoekers blijvend wordt verstevigd (customer loyalty). ‘Lifetime memories‘ kunnen nog extra worden versterkt met de upload van user generated content.

Tricktrack is wat dat betreft mijn inziens niet alleen geschikt voor de amusementspark industrie (inclusief musea), maar zou zonder meer ook toegepast kunnen worden bij het oplossen van citymarketing problemen (lees: winkelleegstand). Door middel van het dashboard kunnen ondernemers eenvoudig (en in realtime) hun eigen tricks en tracks beheren.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maggie Feng

    This is inspiring! It shows all the theory that emphasis consumer’s experience can be achieved in practice! As education provider, we all have obligations to look ahead and produce better fitted human resource to meet the development of the future industry!


    21 maart 2015 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!