De anonieme LinkedIn-gluurder: straffen of …?

14 april 2014, 12:29

Stoor jij je ook aan de anonieme profielgluurders? Vind jij ook dat ze verbannen moeten worden van LinkedIn of publiekelijk aan de schandpaal genageld? Steeds meer mensen lijken zich te ergeren aan dit fenomeen en roepen LinkedIn zelfs per e-mail op om deze optie per direct op te heffen. Maar waarom zou je hier zo zwaar aan tillen?

Zojuist ontving ik in mijn LinkedIn-timeline weer een update van een netwerkcontact die zich mateloos ergert aan een anonieme gluurder. Waarom, vraag ik me dan meteen af. Vooropgesteld dat ik zelf nooit anoniem profielen bekijk, kan ik er zelf echt niet mee zitten. Ik zie het eerder als een gemiste kans voor de bezoeker, want netwerken is immers gebaseerd op wederzijdse interesse, toch?

Sommige mensen gaan nog een stap verder en overwegen hun account te deactiveren als LinkedIn deze optie blijft geven. Echt? Als je zoiets schrijft, heb je volgens mij de kracht van LinkedIn nog niet ontdekt. Want waarom zou ik een voor mij krachtige netwerk- en businesstool verwijderen op basis van gebruikersgedrag van anderen?

Back to basics

Even terug naar de basis. In je ‘settings’ kun je via de optie ‘select what others see when you’ve viewed their profile‘ drie niveaus van zichtbaarheid instellen. Daarmee bepaal je wat eigenaren van profielen over jou kunnen zien, wanneer je hun profielen bezoekt. De openbare optie waarbij je naam en headline worden getoond is de door LinkedIn (en mij) aanbevolen optie, maar daarnaast heb je dus (nog steeds) de optie om als ‘Someone‘ getoond te worden of zelfs compleet ‘Anonymous‘! Bij die laatste twee opties kunnen mensen dus moeilijk terugklikken naar het profiel van de bezoeker. Gemiste kans! Voor de gluurder wel te verstaan!

Waarom?

Waarom zouden mensen dan toch anoniem naar profielen kijken? Soms vanuit hun functie zoals sommige recruiters. Stel, je zoekt kandidaten voor een functie en bezoekt op 1 dag 100 profielen. Dan wil je natuurlijk niet dat de dag erna 50 man je gaan benaderen of je “de baan van hun leven voor ze hebt”. Werkzaam in de sectoren advocatuur, bedrijfsovernames of wealth banking? Grote kans dat je werkgever of je gezond verstand je goed laat overwegen of ‘open’ profielen bezoeken wel zo verstandig is.

Een andere reden die ik vaak hoor, is dat men zo even bij de concurrent kan spieken. Tsss…. doe dat lekker openbaar, veel stoerder en we weten toch allemaal dat onze concurrenten ons offline en online in de gaten houden, toch?

Shoppen? Niet zonder NAW-gegevens achter te laten

Stel, je hebt zin om lekker te shoppen. Met goede zin en een goed gevulde beurs ga je op weg naar de binnenstad van Maastricht (aanrader) of een willekeurig winkelcentrum naar keuze. Maar wat blijkt? Bij iedere winkel die je benadert, moet je meteen je NAW-gegevens achterlaten. Niks in de etalage kijken, niks passen! Nee, eerst je NAW-gegevens achterlaten, dan mag je kijken! Hoe leuk zou winkelen dan nog zijn? Is het niet zo dat we onze gegevens pas willen achterlaten als de andere partij iets interessants te bieden heeft?

Netwerken

Een veelgehoorde klacht over het anoniem profielen bezoeken, is dat het in strijd is met de grondgedachte van netwerken, namelijk wederkerigheid, eerst geven dan nemen, etc. Ik vergelijk het bezoeken van profielen echter (nog) niet met netwerken. Netwerken op LinkedIn start met de uitnodiging om te connecten. En of je dat nu doet met ‘connect‘, een ‘Inmail‘ of ‘Introduction‘, zorg dat je dat altijd persoonlijk maakt. Benadruk de relatie die jullie beiden hebben (zelfde doelgroep, zelfde business, zelfde relaties in netwerk) en wat je voor de andere partij kunt doen (eerst geven). Zelf probeer meestal ook meteen aan te geven dat ik graag een persoonlijke kennismaking zou willen. Onderstaand een uitnodiging waarmee ik vaak persoonlijk in contact kom met ‘nieuwe’ mensen.

Gemiste kans voor de gluurder!

Wanneer ik mijn netwerk wil uitbreiden, bezoek ik vaak ook meerdere profielen en zoals eerder aangegeven, zal ik dat altijd openbaar doen. Waarom? Omdat gemiddeld ruim 60 procent terugklikt naar mijn profiel. En soms doe ik een verkeerde aanname en nodig ik iemand niet uit, maar ontvang ik later wel een uitnodiging van juist deze persoon met een verdomd goede reden! En juist dit element, deze kans om ‘gevonden’ te worden op basis van ‘Profile Views‘ en onderliggende motieven, mist de anonieme bezoeker.

Conclusie: erger je niet aan de anonieme gluurder. Hoop dat het een verstandige keuze van hem/haar is gebaseerd op functie of organisatiebelang. En anders? Heb medelijden met ze vanwege de (netwerk)kansen die zij missen.

Richard van der Blom
Social Selling Expert / Keynote Speaker / LinkedIn Expert bij Just Connecting BV

Richard van der Blom is een van de bekendste en meest geboekt LinkedIn & Social Selling Experts van Nederland. Begonnen in 2009 heeft Richard in binnen- en buitenland inmiddels meer dan 500(!) bedrijven wegwijs gemaakt in LinkedIn voor Sales en Marketing (www.justconnecting.nl). ✔ Lid van een Europese denktank LinkedIn ✔ 3 jaar op rij verkozen tot Top-5 spreker NIMA ✔ Genomineerd in 2019 voor Top 100 Global Social Selling Speakers ✔ Bedenker van de B.E.S.T. Social Selling methodiek en S.T.E.P.S. Social Selling Strategie. Veelgevraagd spreker en trainer om organisaties verder te helpen met de Digitale Transformatie van hun sales- en marketingafdeling. Tevens Founder van Boost in Valencia (www.boostinvalencia.nl) een exclusief 1-op-1 trainingsprogramma in Valencia voor ondernemers die meer balans willen.

Categorie
Tags

9 Reacties

    bramkoster

    Eerlijk gezegd zijn al die mensen die hierover piepen precies de mensen waarom ik m’n profiel niet helemaal prijsgeef én waarom ik LinkedIn steeds minder interessant vind.

    Als ik iemands profiel bekijk, kan dat 1001 redenen hebben. Ik word er dan ook heel zenuwachtig van als ik dan gelijk benaderd wordt per mail met de vraag “kan ik iets voor je betekenen?”. Dat zijn de verkopers in de winkel waar je zojuist 1 stap binnen hebt gezet en die gelijk op je afstormen met de vraag of ze je kunnen helpen.

    Als je profiel écht interessant is en ik behoefte heb aan contact met je, dan weet ik je te vinden; dat blijkt uit het feit dat ik je LinkedIn-profiel heb gezien. Dus heus, geloof me, ik neem wel contact met jóu op als het zover is.

    Dus LinkedIn-gluurderhaters: why don’t you let *me* do the (s)talking?


    14 april 2014 om 12:49
    Karen Romme

    Eens met Bram.

    Je mag op het hele web anoniem rondkijken. Waarom betekent (al dan niet toevallig) op iemands LinkedInprofiel komen dan meteen dat je aan het netwerken ben. En mensen moeten kunnen zien dat jij hun profiel hebt bekeken.

    Voor mij is LinkedIn niet meer dan de (fantastische) online kaartenbak van professioneel Nederland en ik ben blij met mensen die anoniem kijken. Hoef ik niks te doen en ik heb er alle vertrouwen in dat die zelf wel contact opnemen als daar aanleiding toe is.

    Maar goed, ik snap sowieso niet waarom je altijd bezig zou moeten zijn met een zo groot mogelijk netwerk krijgen. Kost alleen maar tijd om te onderhouden en de meeste klanten komen toch via mond-tot-mondreclame. :o)


    14 april 2014 om 19:40
    Marty Suijkerbuijk

    Ik zeg altijd: “laat ze mijn profiel maar anoniem bekijken. Dat betekent dat ik toch interessant ben voor die persoon”. En vindt hij me interessant genoeg dan neemt hij wel contact op.


    14 april 2014 om 20:11
    Iris de Ruiter

    Ook ik heb geen moeite met anonieme gluurders. Waar ik meer moeite mee heb, is dat mensen mij uitnodigen om te linken en dan hun eigen contacten afschermen.

    Ook de onpersoonlijke uitnodigingen van mensen die ik niet ken storen mij, dus een berichtje in de sfeer zoals in het artikel, maakt 100x verschil uit in hoe het bij mij binnenkomt.

    Maar voor de rest vind ik Linkedin een super platform!


    15 april 2014 om 10:06
    Esther Ligthart

    Sommige zijn er niet van gediend als je een standaard uitnodiging stuurt, anderen niet als je hen niet persoonlijk kent. Wel grappig, want social media en vooral op zo een internationaal platform biedt nou juist kansen om een breed netwerk op te bouwen die anders niet gemakkelijk zou lukken. Niets te maken met eigen persoonlijkere netwerk! Ik krijg liever niet allerlei te persoonlijke uitnodigingen, waarop ik dan ook moet reageren. Wel echter, als je direct iets zou willen bespreken. Anders ben ik sneller af met een *accept*. Door mijn netwerk uit te breiden krijg ik weer interessante feeds en kom ik mogelijk zelf in beeld bij mensen die mij anders niet zo snel zouden kunnen vinden. Het is maar wat je insteek is toch? :-)))


    15 april 2014 om 14:15
    Richard van den Bovenkamp

    Ik erger me hier ook aan. Of zouden die mensen ook met een helm op de kroeg bezoeken?


    17 april 2014 om 23:11
    RichardvanderBlom

    @Richard, heb je het artikel wel gelezen? Ik erger me er dus helemaal NIET aan 😉


    18 april 2014 om 08:52
    Arjan

    @Richard de reactie van Richard komt door je tekst…

    Zojuist ontving ik in mijn LinkedIn-timeline weer een update van een netwerkcontact die zich mateloos ergert aan een anonieme gluurder.

    😉


    27 mei 2016 om 13:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!