De 7 zonden op social media en hoe je ze vermijdt

De 7 zonden op social media en hoe je ze vermijdt

Het middeleeuwse concept van zeven onvergeeflijke zonden is al eeuwen een inspiratie voor kunstenaars. Denk bijvoorbeeld aan Dante’s goddelijke komedie, aan de film Seven van David Fincher of het boek Inferno van Dan Brown. Maar de zeven zonden - ijdelheid, vraatzucht, luiheid, lust, hebzucht, woede en jaloezie - kunnen ook een inspiratie zijn voor merken op social media. Want dat er fouten gemaakt worden, dat zien we elke dag. Daar valt veel van te leren. Hoe wordt er door merken op social media gezondigd en waar ligt het pad terug naar het socialmediaparadijs?

IJdelheid

Facebook en Twitter zijn prima plekken om je fans op de hoogte te houden van je activiteiten. Korting bij een winkel? Meld het. Unieke preview van je nieuwe product? Plaats het. Maar vergeet het sociale aspect van je sociale media niet. Zonder interactie en participatie zijn je berichten niets anders dan mini-persberichten die vaak verschijnen. Meer dan 25% van de merken op Facebook staat hun fans niet toe om berichten op hun Facebook-timeline te plaatsen. Willen deze merken dan alleen over zichzelf praten? Een gemiste kans die snel tot ergernis bij fans zal leiden. Kies er daarom voor om je sociale kant te omarmen, dan zullen je fans dat ook met je merk doen.

Vraatzucht

Het meten van je socialmediadoelstellingen is een essentieel onderdeel van je socialmediastrategie. Er zijn verschillende kpi’s die belangrijk zijn, maar steeds vaker wordt succes op Facebook gemeten aan de hand van IPM+. Dit cijfer wordt bepaald door het aantal likes, shares en reacties op je posts. Een hoog IPM+-cijfer betekent dat meer mensen je berichten zien. Een cijfer dat dus naar meer smaakt!

Sommige adverteerders gaan echter wel erg ver in hun honger naar meer likes, shares en reacties. Als interactie een trucje wordt, zullen je volgers dit al snel doorkrijgen. Interactie zonder relevantie zal je merk uiteindelijk geen goed doen. Kies daarom voor een gebalanceerd dieet van relevantie en interactie binnen het domein van je merk, dan hoef je nooit terug te grijpen op “National Cheese Ball Day”.

Luiheid

Je Facebook-campagne is voorbij, er volgt een evaluatie en tevreden concludeer je dat je actie een succes was. Je fans zijn verdubbeld. Daarmee kan je de nieuwe actie over drie maanden weer aanjagen. Tijd om achterover te leunen, te genieten van je welverdiende rust. Die fans lopen niet weg. Af en toe een berichtje naar ze sturen, leuk klusje voor de stagiair. Is natuurlijk geen prioriteit, als hij druk is met een ander project komt het later wel.  

Is dit herkenbaar? Ongeveer 72 procent van de pagina’s heeft last van zeer inconsequent postgedrag. Dat is vernietigend voor je bereik. Facebook hanteert een algoritme voor de zichtbaarheid van je berichten. Hierin speelt de frequentie van updates een belangrijke rol. Post je te lang niet, dan blijft er maar een kleine groep over die je berichten ziet. De oplossing is simpel: de mouwen opstropen en serieus werk maken van het plaatsen van berichten. Doe het vaak en goed, dan bouw je met al je berichten aan je merk en hou je jouw fanbase actief.

Lust

Een fanatieke volger die jouw boodschap deelt met honderden vrienden op de verschillende socialmediakanalen die hij gebruikt, is de droom van iedere marketeer en een krachtige motivatie om voor social media te kiezen. Maar het aanmaken van een Facebook-pagina of Pinterest-account betekent niet dat deze persoon voor jou kiest. Wil je succesvol zijn, dan moet lust plaatsmaken voor liefde. Je zult je best moeten doen om het hart van je bezoekers, volgers en fans te veroveren. Wil je een echte relatie aangaan, dan is een langetermijn-socialmediastrategie noodzakelijk. Daarbij is je kanalenmix net zo belangrijk als je contentmix. Denk goed na welk kanaal je wilt inzetten en waarvoor. Kies liever voor een of twee kanalen waar je kwaliteit kan leveren, in plaats van op alle kanalen dezelfde content aan te bieden. 

Hebzucht

Een goede hashtag op Twitter, Facebook of Instagram is goud waard. Merken die de conversaties goed volgen, kunnen slim en alert reageren op actuele ontwikkelingen. Door zowel te reageren als er tegen én over je gepraat wordt, maak je optimaal gebruik van het medium. Daarom is het volgen van trending topics een must. Zie je er een die bij je merk past, dan kan dit een mooie inspiratie voor een bericht zijn. Je bereikt dan meteen een grote groep twitteraars die deelnemen aan de conversatie. Een aantrekkelijk vooruitzicht, maar pas op voor hashtag-hebzucht: niet iedere populaire hashtag leent zich voor jouw boodschap. Dat dit nog wel eens misgaat, blijkt uit de voorbeelden hieronder. 

Gebaksfabrikant Entenmanns gebruikte de hashtag #notguilty om te profiteren van een populaire discussie van die dag. Ze waren zich er niet van bewust dat deze hashtag voor de uitspraak in een racistische moordzaak stond. 

Bron: <a href=http://techcrunch.com/2011/07/05/entenmanns-hashtag-surfing-fails-hard-with-notguilty-tweet/)" src="http://www.marketingfacts.nl/images/blog/7zonden_entenmann.png" style="height:252px; width:265px" />

Over slechte smaak gesproken: Epicurious, een website voor liefhebbers van lekker eten, besloot hun post over een smakelijk ontbijt iets relevanter te maken. Dit deden ze door in te haken op de aanslag tijdens de marathon van Boston.

Bron: <a href=http://thedailywhat.cheezburger.com/tag/Entenmanns" src="http://www.marketingfacts.nl/images/blog/7zonden_epicurious.png" style="height:182px; width:265px" />

Oeps. Webwinkel Celeb Boutique zag dat de hashtag #Aurora plotseling populair was. Dat leek ze een mooie gelegenheid om hun gelijknamige jurkje in de spotlight te zetten. Dat de hashtag voor voor de schietpartij in de Aurora bioscoop stond, waren ze even vergeten. 

Bron: <a href=http://www.businessinsider.com/celebboutique-makes-incredibly-insensitive-tweet-about-aurora-shooting-2012-7" src="http://www.marketingfacts.nl/images/blog/7zonden_celeb.png" style="height:199px; width:265px" />

Woede

Social media zijn sociaal. Een uitspraak waar niemand van zal opkijken. Maar soms zie je berichten die je doen afvragen waarom sommige bedrijven er gebruik van maken. Zit je niet te wachten op reacties, vragen of opmerkingen? Dan passen de “oude” media misschien beter bij je. Kies je wel voor een social presence, reageer altijd netjes. Klinkt logisch? Niet voor bedrijven zoals Boners BBQ en Les Deux Garcons.

Jaloezie

Hoe doet je concurrent het? Hebben ze meer likes op hun pagina? De 'like-verzamelwoede' is in volle gang op Facebook. Begrijpelijk, want meer volgers of likes betekenen ook dat je berichten bij meer mensen aankomen. En heb je een grotere fanbase dan je concurrenten, dan is dat een mooi succes om in je jaarverslag te claimen. De verleiding is daarom groot om het binnenhalen van likes als campagnespeerpunt te zien.

Maar de ene like is de andere niet. De laatste tijd duiken steeds meer like-verkopers op. Voor een paar tientjes kan je het aantal likes van je pagina met enkele duizendtallen verhogen. Ziet er wel stoer uit, maar het werkt alleen in je nadeel. Het gaat bij deze deals vaak om nepprofielen, of profielen van buitenlandse gebruikers. Verwacht dus geen actieve deelname, likes of reacties van je nieuwe vrienden. Het gevolg is een enorme daling in je EdgeRank, het algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen of jouw posts zichtbaar worden in de stream van je volgers. Daardoor verlies je ook nog eens het gedeelte van je volgers dat je wél zelf verdiend hebt. Kies daarom voor een strategie om fans te maken en te houden met een combinatie van acties, advertenties en content. 

Conclusie

Met het principe van de 7 zonden kun je een aantal waardevolle lessen leren en valkuilen vermijden. Maak er goed gebruik van, iets anders zou zonde zijn. Succes!

Lezersvraag: welke fout maken merken op social media volgens jou (te) vaak?


Delen

0
21


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wat ik vaak zie is dat bedrijven acties op Facebook gooien waarbij ze gratis waardebonnen, artikelen, etc. weggeven waarbij de Facebook gebruiker eerst hun pagina moet 'liken' en vervolgens het bericht moeten delen. In principe niets mis mee, goede manier om meer 'likes' te krijgen. Maar waar bedrijven vervolgens in de fout gaan is het continu plaatsen van irrelevante informatie waar je als 'Facebooker' helemaal niets aan hebt en die erg weinig toevoegen. Met als gevolg irritaties bij Facebook gebruikers met alle negatieve gevolgen van dien. Ik ben van mening dat bedrijven bij zichzelf na moeten gaan waarom ze precies aan Facebook zijn gaan doen en dat ze eerst bij zichzelf na moeten gaan waarom Facebook gebruikers hun pagina 'liken'. Doe als bedrijf zijnde eerst wat onderzoek voordat je aan social media begint. Social media is niet alleen maar leuk om te doen, de kracht ervan wordt nog te vaak onderschat.

    geplaatst op
  • Ha Jeroen,

    Ik ben het helemaal met je eens dat goed vooronderzoek essentieel is voordat je begint met het plaatsen van berichten. Er is geen one-size-fits-all strategie voor merken op social media. Je zal je dus goed moeten afvragen waarom je fans je zouden willen volgen én hoe je daarmee toch je eigen communicatie- en/of marketingdoelstellingen kan ondersteunen. Fans krijgen is (relatief) makkelijk, fans houden een stuk lastiger. Gelukkig zie ik steeds meer merken die social media content serieus aanpakken en er in slagen om vrijwel dagelijks verrassend en relevant te zijn.

    geplaatst op
  • Hoi Lucio,

    Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel. Gelukkig worden bedrijven hier wel serieuzer in inderdaad en gaan ze ook steeds beter inzien dat een goede strategie noodzakelijk is.

    In ieder geval een erg interessant artikel wat goed te gebruiken is bij het opgaan van social media.

    geplaatst op
  • Thanks, leuk om te horen!

    geplaatst op
  • Hoi Lucio,

    De laatste alinea's van je artikel vind ik erg interessant. Het is inderdaad erg verleidelijk om het binnenhalen van likes als campagnespeerpunt te zien. Vooral als je je fanbase wilt vergroten.

    Jij pleit daarom voor een strategie om fans te maken en te houden met een combinatie van acties, advertenties en content. Dit is een strategie waar je op lange termijn je fanbase mee vergroot. Mijn vraag is of je concrete voorbeelden hebt hoe je je fanbase met uiteraard relevante fans vergroot.

    geplaatst op
  • Ha thomebbers,

    Omdat "likes" zo heerlijk meetbaar zijn, worden ze inderdaad regelmatig gebruikt als belangrijkste KPI. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee, want het aantal likes op je pagina bepaalt ook het bereik van je berichten.

    Voor veel van onze klanten gebruiken wij de content+advertenties+actie strategie (in samenwerking met de media- en reclamebureau's van onze klanten). Ik kan helaas niet te veel details delen, maar als we snel fans willen krijgen, is een kortlopende actie (2-3 weken) met zgn "like gate" nuttig. Hiermee hebben we al vaak gezien dat we het aantal likes op een pagina met vele duizendtallen tegelijk verhoogt kan worden. Zeker als je ook nog een leuke prijs weggeeft, zie je dat dit soort acties goed werken. Het risico is wel dat je hiermee alleen de fans binnenhaalt die uit zijn op een makkelijke manier om iets gratis te krijgen. Daarom is het belangrijk om zowel je actie als je prijs relevant te maken aan je merk. Dan zal je wekelijkse content ook als welkom gezien worden, en niet als "ze blijven me maar spammen met reclame omdat ik 1 keer probeerde een iPad te winnen".

    Daarna is het aan je content om deze nieuwe fans ook echt te verrassen en te engageren. Want met je content bereikt normaal slechts een deel van je fanbase. Maar hoe leuker je content, hoe groter de groep fans die je content ziet. En deze fans kunnen er via hun likes, comments en shares weer voor zorgen dat hun vrienden (die nog geen fan zijn) ook de berichten zien. Dit is een geleidelijk proces. Met advertising op je berichten kun je dat versterken en versnellen.

    geplaatst op
  • Excuus, ik bedoel *verhoogd*.

    geplaatst op
  • Grappig om te zien dat de Social Media Hoofdzonden perfect matchen met de Roomsche zonden van weleer:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdzonde

    geplaatst op
  • Bedankt voor je reactie!

    geplaatst op
  • Dit is een heel mooi stuk die mij ondersteunt bij de ontwikkeling van mijn eindsriptie Social Media: Risico's en kansen binnen het kader van "kleine" ondernemers.

    Ik eindig mijn aanleiding als volgt:
    De Social Media doelstelling die kleine ondernemers over het algemeen voor ogen hebben is om op een ogenschijnlijk eenvoudige manier in contact te komen met hun doelgroep en deze aan zich te binden. Motivaties voor het gebruik van Social Media is het grotere bereik ten opzichte van traditionele media zoals advertenties en flyers in combinatie met lagere promotie kosten. Een specifieke visie en strategie voor het gebruik van Social Media is van ondergeschikt belang. Kort gezegd: Wanneer de kleine ondernemer het Social Media gebruikt, doet hij maar wat.

    De artikel maakt mijn stelling sterker en draagt bij in het zoeken naar de risico's van bedrijfspositionering via Social Media.

    UIteraard is een en ander opgenomen op basis van de regels van het auteursrecht. :-)
    http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/152923/

    geplaatst op
  • Ha Ricco,

    Ik denk dat kleine ondernemers vaak ook een te hoge verwachting hebben bij het gebruik van Social Media. Het *kan* een goed middel te zijn om klanten te binden en stimuleren vaker binnen te komen. Bij een aantal winkels zie ik bij de kassa al bordjes met "laat zien dat je ons leuk vindt op Facebook en ontvang 5% korting". Prima strategie, zeker als ze daarna nog waardevolle of inspirerende berichten sturen. Maar er zullen ook genoeg winkels zijn die FB gebruiken met het idee dat hun aanwezigheid alleen al genoeg is om fans te krijgen of houden.

    Leuk om te horen dat het artikel bijdraagt aan je scriptie. Succes ermee!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.