Dave Schram (Shooting Star): “Het is nog niet te laat voor Nederlandse film”

27 januari 2014, 14:59

7 Ditches TV duikt in de Timeline van regisseur en filmproducent Dave Schram. Met zijn productiebedrijf Shooting Star maakte hij tot nu toe dertig, vooral Nederlandse, films. “Ik kreeg als kind mijn eerste videocamera.”

Ei kwijt

Schram is dan ook gek op media, zij het achter de camera. “Ik doe niet veel interviews, ik vind mezelf niet zo leuk op tv.” Twitter is echter wel een grote hobby. “Het is een goedkope vorm van psychiatrie voor mij. Ik kan er mijn ei kwijt.”

Dave Schram speelde als kind in een televisieserie en richtte zijn eigen filmbedrijf op in zijn puberteit. Een van zijn laatste films, ‘Spijt’, viel flink in de prijzen. “We hebben er een stuk of veertig gewonnen, ook in het buitenland”, zegt hij. “Het is fijn dat er waardering komt voor Nederlandse films.”

Nog niet te laat

Dat merkt Schram ook omdat een aantal Tweede Kamerleden hem volgt op sociale media. “Nederland heeft lange tijd achtergelopen op de productie van films. Iedereen trok naar het buitenland, omdat daar meer subsidies zijn.”

“Het is nog niet te laat voor de Nederlandse film”, denkt Schram. “Er komt meer geld vrij en de Nederlandse film lijkt populairder dan ooit.” Desondanks komt 80 procent van de bioscoopbezoekers voor buitenlandse producties. “Dat frustreert me, omdat dat deel van de filmomzet ons land uitvloeit.”

Duurzaam

Er is gelukkig een aantal nieuwe filmfondsen opgezet, waarbij ook weer terug wordt gegeven als een film succesvol blijkt. “Een duurzame oplossing”, vindt Schram. “Dat is goed voor de Nederlandstalige films die een echte boodschap hebben.”

Shooting Star gaat echter goed, met vier nieuwe films op de planning voor 2014. “We hebben niet alleen kinderfilms, maar het is wel een belangrijk genre voor ons.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!