Crisis in online advertentieland

29 juni 2012, 08:45

Voor wie een financiële, economische en politieke crisis niet genoeg ellende is, raad ik van harte aan naar een kennissessie te gaan over de gevolgen van de cookiewetgeving voor de advertentiebranche. Er is geen betere manier om dat laatste stukje optimisme om te toveren tot wat realiteitszin. Dit lag niet aan Traffic4u, de organisator van de kennissessie, de enthousiasmerende dagvoorzitter Stephan Fellinger, of de drie gastsprekers. Nee, het publiek – grotendeels bestaand uit online adverteerders – zag het allemaal niet meer zitten. En toen de sessie was afgelopen, begreep ik waarom.

De toon werd gezet

Wachtend op het terras in The Harbour Club in Amsterdam, uitkijkend op mijn hardwerkende collega’s bij KREM aan de andere kant van het water, werd de toon al direct gezet. De eerste persoon met wie ik aan de praat raakte was niet erg positief gestemd. Op mijn vraag: “Heb je een beetje zin in deze sessie?” zei hij:

Hoe kan je hier nou zin in hebben? De hele markt stort in. Misschien ga ik wel in het buitenland werken. In Nederland heb ik steeds minder te zoeken.

Als social media-consultants bouwen wij geen websites, maar de wisselwerking tussen paid, earned, owned en shared media is voor onze social media-branche erg belangrijk. Toch werd ik een beetje overvallen door zijn statements. Ik had wel wat kennis van de cookie-wetgeving, maar is de situatie zo erg geworden voor adverteerders?

Koekjes en monsters

Nog nooit heb ik in presentaties zoveel Koekiemonsters en afbeeldingen van chocoladekoekjes voorbij zien komen. Het zij ze vergeven, want hoe geef je dit juridisch en technisch lastige verhaal anders nog een creatieve twist?

De eerste spreker, Irene Valen, trapte af met de ietwat ondankbare taak om aan alle adverteerders in de zaal een mini-cursus Cookies voor Dummies te geven. Voor de meeste mensen in het publiek al bekende informatie, maar voor mij erg verhelderend. Vragen als: wat zijn cookies, waarom hebben we ze en welke cookies mogen wel worden gebruikt? Voor antwoorden op deze vragen stond er gelukkig al een goede blog op Marketingfacts van Jitty van Doodewaerd en Henk Bultena van DDMA. En mocht je meer willen weten over de verschillende implementaties van de cookiewetgeving in Europa raad ik deze blog aan van Saskia Delfgaauw, content manager bij DQ&A Media Groep.

Don’t shoot the messenger

De verdieping van de wetgeving begon pas echt toen Wanne Pemmelaar, advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek, aan het woord kwam. Deze specialist in onder andere privacywetgeving ging dieper in op interpretaties van de nieuwe Cookiewetgeving. En het boeiende was: er zijn weinig interpretaties mogelijk. Wanne herhaalde meerdere keren dat de wet erg duidelijk is en weinigen zullen het met hem oneens zijn. Cookies mogen niet meer, met enkele uitzonderingen daargelaten, en als je nog wel cookies plaatst, ga je in tegen de wet.

En om het nog erger te maken: deze wetgeving geldt niet alleen voor cookies, maar ook voor Javascript, analytics, html5, ICT ondersteuning en – jawel – spionagesoftware. De man naast mij moest lachen, maar meer als een boer met kiespijn. Hij had volgens mij wel meer aan zijn hoofd dan zich bezig te houden met de aanpak van hackers via deze wetgeving.

De wet is duidelijk, nu de oplossingen nog

Er zijn meerdere oplossingen voor het voldoen aan de nieuwe wetgeving, maar de meeste websites gaan vooralsnog tegen de wet in. De oplossing van Telegraaf.nl, nl. alleen melden dat de website gebruikmaakt van cookies, is tegen de wet. Bezoekers van websites moeten namelijk ondubbelzinnig toestemming verlenen voor het plaatsen van cookies.

Een andere oplossing is die van fok.nl. Bij het niet accepteren van hun cookies krijg je het volgende bericht: “Je hebt aangegeven geen cookies van FOK.nl en haar partners te willen ontvangen. Omdat FOK.nl niet 100% kan garanderen dat je onder alle omstandigheden gevrijwaard blijft van cookies kunnen we je helaas geen pagina voorschotelen.” Zo’n rigoureuze oplossing zien weinige ondernemers zitten, omdat ze sterk vermoeden dat dit zal leiden tot grote afname van het aantal bezoekers en daarmee automatisch de advertentie-inkomsten.

De meeste websites hebben nog helemaal geen oplossing, dus zij zijn sowieso strafbaar. Volgens Wanne is het simpel: voldoe aan de wet, want de OPTA kan je enorme boetes opleggen en zelfs je hele bedrijf sluiten als je niet voldoet aan de regelgeving. Toch zijn veel website-eigenaren nog niet overtuigd. Bij vragen uit het publiek kwam ook aan de orde of Google en Facebook niet een voortrekkersrol hierin hebben. Wellicht kunnen zij met hun invloedrijke lobby’s en advocaten de regelgeving in Nederland verminderen? Daar moesten we niet teveel op rekenen, want een dergelijk traject duurt lang en de OPTA kan dan allang verschillende boetes hebben uitgedeeld.

Hoe nadelig de wetgeving ook is voor adverteerders en andere website-eigenaren, de wet ‘is here to stay’. Dit werd bevestigd door Auke van den Hout, Bestuurslid van IAB Nederland: “De Cookiewet is iets wat we allemaal niet willen, maar toch hebben.” Ondanks alle verwoede lobby-pogingen is de kans klein dat de wetgeving op korte termijn zal veranderen.

Ignorance isn’t bliss

Gelukkig bood de laatste vraag uit het publiek een klein lichtpuntje aan de horizon:

Kunnen we niet tot een gezamenlijke informatiecampagne komen voor websitebezoekers? Om te zorgen dat mensen cookies gaan accepteren, is het immers noodzakelijk dat ze weten wat cookies zijn. Als mensen beseffen dat cookies nuttig kunnen zijn en niet enkel de privacy aantasten, leidt dit hopelijk tot meer acceptaties.

Maar helaas, verschillende mensen reageerden niet enthousiast. Zoals ook blijkt uit de insights van het gepresenteerde onderzoek van Traffic4u, wachten de meeste ondernemers nog af wat hun concurrenten doen en hoe zwaar de OPTA zal straffen. De conversiedaling van bezoekers kan namelijk zo groot zijn dat je als ondernemer weinig keuze hebt: of je voldoet aan de wet of je gaat failliet. Een ondernemer uit de zaal verwoordde dit als volgt:

Ik heb al 200.000 euro geïnvesteerd in mijn webwinkel en ik denk er serieus over om de stekker eruit te trekken.

Bij zulke grote onzekerheden ga je als individuele ondernemer niet snel investeren in een gezamenlijke voorlichtingscampagne. Eerst moeten goede oplossingen worden gevonden die leiden tot zo min mogelijk verlies.

Wat denk jij?

Hoewel de verslagenheid onder de aanwezigen groot was, zullen we steeds meer oplossingen zien van partijen die – onder druk van de OPTA – hun websites aanpassen. De ondernemers zullen eraan moeten geloven, maar van harte lijkt dat niet te gaan. Wat vind jij? Stellen ze zich aan of hebben ze gelijk? En wat voor impact verwacht jij dat deze cookiewetgeving zal hebben op de rol van bijvoorbeeld advertising in social media?

Image credits: playerx (CC)

Michiel van Dam
Consultant bij eFocus

Als social consultant gespecialiseerd in social analytics en monitoring. Het bieden van relevante inzichten staat hierbij centraal. Daarnaast regelmatig betrokken bij campagnes als social media manager.

Categorie
Tags

49 Reacties

    Wim Platje

    Dus als ik het goed begrijp denkt iedereen dat door de cookiewet de online aankopen sterk gaan verminderen?

    Ik denk dat het wel meevalt. Zeker omdat iedereen wel MOET. Het enige nadeel is dat we minder goed kunnen meten. Als iedereen dus hetzelfde doet, zullen alleen de webshops die de ‘Fok.nl-optie’ kiezen omzet gaan missen.

    Sterker nog: ik denk dat de kleine ondernemers er alleen maar baat bij zullen hebben. De grote jongens (Wehkamp, Bol etc) steken veel tijd in meten en optimaliseren. De kleinere webshops hebben daar minder budget voor. Nu de groten minder goed kunnen meten en optimaliseren wordt het gat tussen de Davids en de Goliaths dus kleiner.

    Ik kan me niet voorstellen dat de doelgroep enkel en alleen om de vraag of er cookies gebruikt mogen worden, naar een offline winkel zal gaan. Naar een concurrent die geen cookies gebruikt wellicht. Maar daar heeft dus iedereen last van die voldoet aan de wet. Of niet, het is maar hoe je het bekijkt.

    Of mis ik iets essentieels?


    29 juni 2012 om 09:23
    Jochem Vroom

    @Wim Platje,

    Leuke visie wel: ‘iedereen MOET het wel gebruiken’ Zo had ik er nog niet over nagedacht.

    Jammer dat we nou juist met deze wetgeving niet gewoon Europa volgen. De huidige wet is in de long run: a complete waste of time, voor iedereen. Zodra advocaten lezingen gaan geven & specialisten gaan aannemen over ‘online’ onderwerpen, weet je genoeg….


    29 juni 2012 om 09:49
    Wim Platje

    @Jochem

    Ik vind het ook een waste of time uiteraard en sta niet achter de wetgeving, maar het is er nu eenmaal. En wat betreft die advocaten: zo moeilijk is het allemaal niet, toch? Je mag geen cookies meer plaatsen bij bezoekers die dat niet wensen. Punt.


    29 juni 2012 om 09:54
    Wim Platje

    Ik wil mijn woorden ietwat nuanceren, voor de duidelijkheid. 🙂

    “Ik kan me niet voorstellen dat de doelgroep enkel en alleen om…”

    Met de doelgroep bedoel ik webshoppers, dus niet webshopbeheerders.

    “Waste of time”: Hiermee bedoel ik dat ik snap waarom de wetgeving er is gekomen, maar dat de implementatie ervan te wensen overlaat. Ik sta dus vooral niet achter de manier waarop deze wet tot stand is gekomen.

    Maar goed: zoals ik al zei: Hij IS er nu eenmaal.


    29 juni 2012 om 10:51
    Ton?i

    @Wim: cookies worden ook gebruikt wanneer een bezoeker inlogt of bij een web-shop iets in zijn ‘karretje’ plaatst. De huidige wetgeving maakt het dus (als ik het goed begrijp) erg lastig om dat soort basale functionaliteit te gebruiken zonder de gebruiker een uitgebreide disclaimer voor zijn snufferd te duwen(zoals Fok.nl dat doet), iets waar ik in ieder geval niet van gecharmeerd ben als bezoeker.

    Huidige browsers hebben instelling om cookies te weren die bedoeld zijn om gebruikers te ’tracken’. Een campange om bezoekers/gebruikers daarvan bewust te maken was naar mijn idee veel meer op z’n plaats dan zo’n rigoreuze wet. Leuk feitje: praktisch alle politieke partijen overtreden momenteel die cookiewet.

    @Michiel: leuk artikel, ik wist trouwens niet dat de cookiewet ook van toepassing was voor javascript e.d., dat maakt het nog ingewikkelder. De meeste share buttons worden middels javascript van derde partijen ingeladen, dat houdt dus in dat die ook anders geïmplementeerd moeten worden ?


    29 juni 2012 om 10:55
    bramkoster

    Even een bommetje wellicht, maar zijn we niet wat erg zielig bezig met z’n allen? Is deze situatie niet ook gewoon een kans?

    Als in NL het strengste regime geldt qua cookies/privacy, is dat wellicht een erg mooie stimulans voor de ontwikkeling van producten en diensten die bedrijven helpen daarmee om te gaan. Met een aantal kleine aanpassingen (‘verslappingen’) is dat ook goed inzetbaar in de ons omringende landen.

    En bovendien: elke marketeer is toch ook consument? En als je heel, heel eerlijk bent, is het toch best eng wat m.n. grotere partijen als Google (en via hen ook hun klanten) e.d. allemaal over ons te weten komen? Nee, niet eng als in dat ik iets fout doe, maar wel dat ik zelf geen controle heb over wat ze weten en wat ze ermee doen. Of ben ik nou echt de enige in de ‘marketingscene’ die zich daar wel eens zorgen over maakt?


    29 juni 2012 om 11:34
    Frits

    @ton?!

    “De meeste share buttons worden middels javascript van derde partijen ingeladen, dat houdt dus in dat die ook anders geïmplementeerd moeten worden ?”

    Sterker nog: wanneer een share button een cookie plaatst (al dan niet bij een view of click) dan mag je de share button niet op de pagina hebben als een bezoeker geen cookies wil. De button wordt op jouw pagina geladen, dus dan ben jij verantwoordelijk voor de cookie toestemming. Dit is ook de reden dat Fok niet 100% kan garanderen dat bezoekers onder alle omstandigheden gevrijwaard blijven van cookies. Dus als je echt de wet strikt wil na leven is het eigenlijk een onwerkbare situatie.


    29 juni 2012 om 11:40
    Thomas Storm

    Complete nekslag voor ondernemers die gebruik maken van affiliate marketing. Of het nou gaat om de affiliate-nemer of de aanbieder van producten. Een affiliate krijgt bijvoorbeeld een vergoeding per verkoop die via zijn referral link (op zijn blog/website, etc.) is geplaatst. Zonder cookies kan niet getracked worden waar de klant vandaan kwam, kan de affiliate geen vergoeding ontvangen en verliest hij zijn prikkel om jouw producten te promoten.

    Waarschijnlijk zit de gemiddelde bezoeker sowieso niet te wachten op de vraag of ze cookies wel dan niet willen toestaan. Ze begrijpen immers vaak niet waarom er gebruik gemaakt wordt van cookies. Niet enkel om relevante advertenties te tonen, maar ook om referrals te volgen.

    Wederom gevalletje kortzichtige politieke implimentatie van goed bedoelde Europese richtlijnen.

    Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Gelukkig zijn wij niet (geheel) afhankelijk van affiliates.


    29 juni 2012 om 11:57
    ArneGalama

    Leuk artikel Michiel. Misschien is het goed om wat zaken te verduidelijken Er wordt zeer veel gesproken over cookie wetgeving en daarmee wil er nog wel eens ruis ontstaan.

    @Ton?i Er wordt in de wet verschil gemaakt tussen tracking cookies en functionele cookies. Het cookie waar jij op doelt om een winkelwagentje bij te houden is een functioneel cookie en daarmee valt deze niet binnen de wet. Je mag dus nog altijd gebruik maken van het winkelwagentje zonder opt in.

    Verder ben ik het wel enigszins met Bram en Wim eens. De nieuwe cookie wet gaat ook kansen bieden. Consumenten zullen blijven consumeren. Door deze wet zal er niet minder worden uitgegeven online. Adverteerders zijn alleen niet meer in staat om zeer getarget te adverteren. En webshop eigenaren om sterk te optimaliseren. Dit zal zeker de markt doen veranderen, maar om zeep helpen lijkt me wat extreem.


    29 juni 2012 om 12:11
    bramkoster

    @Edwin: dank voor de tip. Ga ik dit weekend eens bekijken!


    29 juni 2012 om 12:50
    Anders

    My 2 cents:

    Laat eerst de overheid maar de cookiewet implementeren. Sites als rijksoverheid.nl, rechtspraak.nl, politie.nl, amsterdam.nl, koninklijkhuis.nl, provincie-sites, nationaleombudsman.nl etc plaatsen allemaal nog zonder enige toestemming tracking cookies.

    De kans op een boete acht ik minimaal zolang de wetgevende macht de eigen wetgeving negeert.

    Overigens heeft ook de consumentenbond, die doorgaans het hardste roept in de media als het om dit soort zaken gaat, heeft het nog niet voor elkaar.

    @een aantal hierboven: de wet maakt geen onderscheid tussen tracking cookies en functionele cookies. De wet maakt een onderscheid tussen cookies die voor het functioneren *noodzakelijk* zijn en cookies die dat niet zijn. Functionele cookies die niet noodzakelijk zijn vereisen dus óók expliciete toestemming van de gebruiker. Wanneer iets noodzakelijk is of niet, wordt helaas onvoldoende duidelijk gemaakt door de wetgever.


    29 juni 2012 om 13:18
    Saskia Delfgaauw

    Hi, Nieuwsuur heeft het onderwerp ook opgepakt en zendt vanavond (29 juni) een item hierover uit. NL 2, 22.30hr. Ze raken het oppervlak aan, maar is goed als de consument meer kennis krijgt over cookies. Daar zal het allemaal mee moeten beginnen.


    29 juni 2012 om 13:25
    MichielvanDam

    @Wim: dank voor je reactie! Je stipt een helder punt aan: als iedereen de website cookie-vrij moet maken, wat is dan het probleem?

    Wat tijdens de sessie naar voren kwam was een sterke vrees dat Nederlandse websites en webshops strenger worden gecontroleerd dan buitenlandse websites. Die moeten immers ook voldoen aan de Nederlandse regelgeving, maar er heerst veel onduidelijkheid over de aanpak van OPTA hierin. Dit zou een direct concurrentienadeel kunnen zijn voor Nederlandse ondernemers.

    Ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt!

    @Tonci: Leuk dat je het hebt gelezen! Ik zie dat @frits al een betere reactie had gegeven dan ik zelf had kunnen doen. Is het nu allemaal duidelijk hoe het zit met die koppelingen? En vermoed je dat dit flinke impact heeft op jouw werkzaamheden?


    29 juni 2012 om 14:31
    Bas Seelen

    Leuk stukje Michiel ( ik was degene die naast je zat ;-))

    Mensen hebben het hier over kansen? De enige kans die we hebben is achterop raken bij andere landen in Europa EN de VS. Daarbinnen raakt ‘de markt’ nog meer kwijt aan Facebook en Google.

    midden en klein bedrijven zijn in paniek. zij hebben niet de adem die grote partijen wel hebben, of het nu om uitgevers of webshops gaat. Zeer slecht voor de (online) economie.

    De zogenaamde kans is een zekere bedreiging.


    1 juli 2012 om 14:49
    Edwin Vlems

    Elke bedreiging is toch een kans? Je moet wellicht je bedrijfsmodel aanpassen.


    1 juli 2012 om 15:06
    Tijmen

    Hoe gaat de wet om met een bedrijfspagina op facebook. Wie is er dan verantwoordelijk. Iemand daar een idee over ?


    2 juli 2012 om 12:22
    MichielvanDam

    Dankjewel Bas voor het compliment! Extra belangrijk natuurlijk, omdat jij een groot deel uitmaakt van het verhaal.

    Het internationale aspect, en Nederland als ‘braafste jongetje van de klas’, is inderdaad een grote punt van zorg. Bovendien is mij nog onduidelijk hoe tegen buitenlandse websites wordt opgetreden. Als dit niet tot nauwelijks gebeurt, is er een overduidelijk concurrentienadeel voor Nederlandse bedrijven.

    Wat ik me wel afvraag: verwachten jullie dat we nu méér social gaan zien in plaats van advertenties? In dat geval is het voor mijn social media branche een positieve ontwikkeling. Advertenties zijn immers nooit social.


    5 juli 2012 om 14:11
    Edwin Vlems

    @Michiel: mijns inziens gaan advertenties verdwijnen nu marketeers beseffen dat communiceren met klanten geen geld hoeft te kosten (en niet authentiek is). Het vraagt wel even een andere manier van denken, en daar zijn we bij MCB nu aan het werken.

    Ik vind het citaat van Craig Davis, nota bene directeur van een reclamebureau, alleszeggend: “We need to stop INTERRUPTING WHAT people are interested in and BE what people are interested in”


    5 juli 2012 om 14:46
    MichielvanDam

    Mooie quote @Edwin!

    Jammer genoeg is optimalisatie van je website via Google Analytics ook al minder mogelijk door deze cookiewetgeving. Dat heeft niet veel te maken met het ‘storend’ willen zijn, maar juist beter proberen aan te sluiten bij de wensen van de klant.


    5 juli 2012 om 15:01
    Benjamin D

    Hoi Michiel,

    Leuk artikel. Ik ben het eens met sommige dat dit niet het einde van online marketing is immers mensen blijven nog steeds consumeren en zullen dit online ook blijven doen. Dus de heer die zijn site van 200.000 gaat stoppen lijkt me onnodig (tenzij dit een volledige affiliate website is).

    Zoals sommigen ook al terecht aangeven we moeten zo snel mogelijk gaan bedenken hoe we consumenten toch zover weten te krijgen dat we wel data mogen opslaan. Iets wat ik jammer vind en vreemd vind is dat niemand denkt over toegevoegde waarde bieden. Immers is dat de sleutel tot succes. Als ik toegevoegd waarde biedt in mijn product dan zal de consument het niet erg vinden om cookies te accepteren (kijk naar Facebook en Google). Hier gaat toch gewoon het principe op “what’s in it for me?”.

    Consumenten krijgen “gratis” producten en geven daarvoor al hun informatie op. Waarom zetten bedrijven niet zoals the big four (Google, Amazon, Facebook en Apple) alles achter een inlog. Achter een inlog kan je het accepteren van cookies in je voorwaarden regelen.

    Om maar met iets negatiefs te sluiten is dit wel de doodsteek voor alle informatie die we de afgelopen jaren hebben vergaard over SEO. Als we niet meer kunnen meten zonder dat men cookies accepteert hoe weten we dan nog op welke (zoek)woorden men binnenkomt. Is dit een wet die door Google geïnitieerd is? Immers verklapte Google tijdens het GAUC al dat men druk bezig is mensen te tracken achter een inlog en dat men het maar niet lukte om dit te doen op een “open” omgeving.


    9 juli 2012 om 09:37
    Stijn

    @ Benjamin,

    wat bedoel je: ‘achter een login’. Leuk dat je dan het accepteren van cookies in je voorwaarden kan regelen, maar dat neemt niet weg dat de consument er nog steeds expliciet toestemming voor moet geven. En inderdaad: ‘what’s in it for me’ is de enige gedachte die een consument heeft om cookies al dan niet te accepteren. Jammer alleen dat 99% van de cookies helemaal niets toevoegt naar de consument maar wel naar site eigenaren, adverteerders, webwinkels, etc. Dus ook deze vlieger gaat niet op: de consument zal per definitie geen tracking meer gaan accepteren, alleen als hij in 3 seconden inziet dat het ECHT waarde voor hem toevoegt. Noem mij 1 cookie die waarde toevoegt in de perceptie van de consument, en waarvan hij de waarde ook nog in 3 seconden kan begrijpen. Geloof je echt dat een consument waarde ziet in ‘relevantere advertenties’ ? Dat interesseert hem helemaal niks, de consument ziet liever helemaal geen advertentie.


    9 juli 2012 om 11:14
    Benjamin

    @Stijn

    Volgens mij is het zo geregeld in de cookiewetgeving dat producten en diensten waarvoor je algemene voorwaarden moet accepteren je alles kan plaatsen wat je wilt. Dus ook dat men op dat moment accepteert dat men akkoord gaat met het plaatsen van cookies. Immers geeft men met het akkoord aan dat men de cookies accepteert.

    Daarnaast denk ik wel zeker dat er voldoende consumenten zijn die cookies accepteren als zij daar iets voor terug krijgen. Kijk naar een bedrijf als Groupon, waarom heeft dit bestaansrecht? Omdat men voor het weggeven van prive gegevens voordeel krijgt. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het niet zetten van cookies en alle content blokken grijs maken. Wil je zien wat er achter zit en dus op maat gemaakte content zien dat je akkoord gaat met het plaatsen van cookies voor het specifieke content blok


    9 juli 2012 om 11:18
    Edwin Vlems

    Ik ben het met je eens Stijn, we vergeten als marketeers wel eens waarom die wetgeving er uberhaupt is gekomen, mensen willen niet langer door ons lastig gevallen worden met onze advertenties en commercials.


    9 juli 2012 om 11:19
    Benjamin

    @Edwin en Stijn,

    Sorry nog een toevoeging op mijn laatste reactie. Wel als je dus laat zien doordat men cookies accepteert jij:

    – de gebruikerservaring beter maakt

    – meer gepersonaliseerde content aan kan bieden

    – aanbiedingen kan doen omdat je meer weet over hem of haar waardoor hij/zij deals krijgt die hij/zij normaal niet zou krijgen

    – in kan spelen op belangrijke data (verjaardag, etc.) voor de consument

    Op deze manier val je de consument niet lastig maar zorg je ervoor dat hij/zij een betere ervaring heeft en dus beter geserviced wordt.


    9 juli 2012 om 11:23
    Rogier

    @Benjamin,

    Het verbeteren van de gebruikerservaring zal je wel heel duidelijk moeten maken in jouw voorbeeld. Maar ik ben het er ook mee eens dat daar de kracht van bedrijven gaat liggen. Personalized content!

    @Edwin,

    Ik zie niet in waarom advertenties gaan verdwijnen, zoals jij aangeeft in je eerste post. Branding en aanbiedingen blijven, naar mijn idee, verschijnen op de sites, ook in de toekomst. Je zal alleen nog meer onderzoek moeten doen, zeker als kleinere onderneming, naar waar jouw consument zich bevind op het net. Daarnaast zijn mensen helemaal niet tegen reclames op het internet, ze zijn tegen irritante reclames op het internet. De taak van de marketeers was nog nooit zo simpel, maak nu eindelijk eens echt advertenties die mensen graag willen zien. Zeker als je bekijkt wat het succes is van een site zoals reclamefolders.nl, dan kan je best begrijpen dat we best reclame uitingen willen zien.


    9 juli 2012 om 12:04
    Benjamin

    @Edwin,

    Ik denk dat wat je nu voorstelt een Utopie is. Immers kan Social Media niet bestaan door te adverteren (immers is het een gratis dienst die bestaat op basis van advertenties). Verder staat in ieder marketingboek dat je moet blijven herhalen (de kracht van herhaling). Ook zijn er onderzoeken die aangeven dat des te meer je adverteert men een beter perceptie van je merk krijgt en je (omdat je adverteert) een A-status krijgt. Dus een wereld zonder advertenties en alleen maar communicatie is niet geloofwaardig.

    @Rogier: terecht punt! Daar ben ik me ook van bewust en dat is dan denk ik ook de grootste uitdaging. Mogelijk door mensen te teasen (bijvoorbeeld overal een grijze waas overheen plaatsen zodat men kan zien wat er onder ligt maar alleen door cookies te accepteren het kan “unlocken” wel goed zou kunnen werken) kan je er voor zorgen dat men cookies accepteert. Dit is iets wat ik nog zou moeten uitdenken.


    9 juli 2012 om 12:50
    Bas Seelen

    @edwin, je lijkt zalando wel


    9 juli 2012 om 13:39
    Edwin Vlems

    @Bas haha touché


    9 juli 2012 om 13:41
    Stijn

    @ edwin, rogier, benjamin en iedereen die denkt dat er wel manieren zijn om consumenten over te halen om cookies te accepteren:

    zet die roze bril af en vergeet het maar, de consument zal MASSAAL cookies gaan weigeren. Denk in percentages van 90% of meer. En de offline media zullen hierin niet helpen, maar vooral de hype aanwakkeren dat een cookie iets ‘engs’ is.

    Dus tel je knopen en leg je er maar bij neer: tracking wordt straks zo goed als onmogelijk. Dus geen affiliate marketing meer, geen analyse meer hoe je site presteert, geen zicht meer of je investering in Google Adwords iets oplevert, geen manier meer om je conversie te optimaliseren, en zo kan ik wel doorgaan. De online industrie krijgt een blinddoek op. Dank u Den Haag voor deze stimulans in de kenniseconomie, wat een farce die incompetente politici.

    Het internet in NL wordt hiermee jaren teruggeworpen, wat ook dramatisch is ten opzichte van andere EU landen die niet deze desastreuze opt-in regeling hebben maar gewoon opt-out (wat overigens ook de EU richtlijn is). Nederland is het enige land die zo ver gaat.


    9 juli 2012 om 13:59
    Rogier

    @Stijn,

    Wauw, je hebt voor mij het gesprek in 1 keer gevloerd. Ik hoop dat er wat meer mensen in Nederland zijn die hieruit kansen halen. In tegenstelling tot jouw beeld waarin we allemaal gedoemd zijn.


    9 juli 2012 om 14:12
    Benjamin

    @Rogier: agree!

    Als alles nutteloos is kunnen we stoppen met praten en beter beginnen ons graf te graven


    9 juli 2012 om 14:15
    Stijn

    @ Rogier,

    prima dat je hoopt dat er mensen zijn die kansen zien. Ik zie ze ook graag (en vaak zie ik kansen, ik ben al jaren ondernemer in internet land). Maar de nieuwe cookie wet brengt alleen maar heel veel ellende voor de branche, tenminste zo kijk ik ertegen aan, na grondige verdieping/juristen gesproken/etc.

    En bovendien is de wet is een gedrocht, doorgeschoten, en van de realiteit los, en niet in het belang van iemand, zelfs niet in het belang van de consument. Misschien in het belang van ijdele politici die goede sier willen maken.

    Dus kansen: ja graag. Ik zie ze gewoon niet. En degene die ze wel ziet mag die kans ook benoemen hier, in plaats van open deuren in te trappen dat we er maar een kans van moeten maken.

    Dit soort open deuren en softheid (“denk in kansen”) hebben er misschien juist voor gezorgd dat de online industrie geen keiharde lobby heeft gevoerd in Den Haag. Ik hoor niemand die op de buhne gaat staan of is gaan staan de afgelopen maanden, en het voortouw neemt om de politiek te wijzen op het absurde karakter van de nieuwe cookie wet. De online industrie laat zich als een mak schaap slachten door een stel incompentente ijdele politici ! Ik denk dat de gevolgen van de cookie wet nog niet echt doordringen….


    9 juli 2012 om 18:33
    Edwin Vlems

    @Stijn: je hebt gelijk. Ik heb zelf ook een hekel aan mensen die roepen ‘alles is een kans’ (eh ik roep dat zelf ook) en vervolgens geen ‘B’ zeggen. Dus ik zal een poging doen mijn mening hier te formuleren (met het risico dat Bas me op Zalando vindt lijken haha).

    Wij als marketeers zullen naar andere bedrijfsmodellen toe moeten denk ik. Want zelfs als de overheid de irriterende reclame niet aan banden legt (of zelfs zou stimuleren) dan sluiten ‘wij consumenten’ onszelf er wel voor af. Kijk bijvoorbeeld naar jezelf: zit je in het bel-me-niet register? Heerlijk systeem toch? En wat doe je als het reclameblok begint? Vraag je je af ‘ik ben benieuwd wat de adverteerders mij te vertellen hebben’? Nee, als je niet hoeft te plassen duik je op je telefoon/iPad/laptop en gaat leuke of interessante content zoeken, al dan niet aangeboden door je vrienden. Waarom zitten we dan morgen toch weer te adverteren? “We need to stop INTERRUPTING WHAT people are interested in and BE what people are interested in”, zo zei Craid Davis treffend. De eerste bedrijfsmodellen bieden zich al aan:

    1 Toekomstig bedrijfsmodel 1: Leuke content maken voor bedrijven. Dit is een ‘blue ocean’ voor reclamebureaus: ze maken al leuke content, alleen moeten ze die zo leuk maken dat het afkopen van een reclameblok (waar toch niemand naar kijkt) niet meer nodig is. Zoek bijvoorbeeld de ‘hug me machine’ van Coca cola eens.

    2 Toekomstig bedrijfsmodel 2: Interessante content maken voor bedrijven (vooral B2B interessant). Dit betekent wel veel kennis, die bijna per definitie beperkt is tot een bepaald vakgebied.

    En van wie ontvang je die content het liefst? Van bedrijven? Valt het je niet op dat het leuker is om echte mensen te volgen dan bedrijven? Dat betekent dat bedrijven hun medewerkers naar voren moeten schuiven, zodat ze hun kennis en persoonlijkheid aan de wereld kunnen laten zien. Weer 2 bedrijfsmodellen:

    3 Toekomstig bedrijfsmodel 3: Bedrijven helpen de kennis van hun medewerkers online te zetten

    4 Toekomstig bedrijfsmodel 4: Bedrijven helpen om hun medewerkers op social media te zetten.

    De toekomst is mooi, alleen maar kansen 🙂 Ik ben benieuwd hoe je erover denkt.


    10 juli 2012 om 05:51
    Rogier

    @Stijn,

    Ik begrijp je toevoeging niet. Je had al duidelijk gemaakt dat iedereen gedoemd was. Dit nogmaals schrijven lijkt meer op jezelf willen horen dan op een constructieve discussie. Daarnaast had ik al een gedachte gegeven welke kant dat op zou moeten gaan. Iets wat jij blijkbaar gemist hebt, aangezien je vraagt om nieuwe ideeen.

    @Edwin

    Heldere ideeen en een aantal hiervan wordt al uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan Google en KLM bij punt 3 en 4.

    Zelf zat ik ook aan meer branding te denken, meer zeggen waar je voor staat, zonder een product aan te prijzen. Ben benieuwd of er voorbeelden zijn die dit onderschrijven.


    10 juli 2012 om 06:26
    Stijn

    Het kwartje valt kennelijk nog steeds niet. Het ontwikkelen van creatieve content heeft niets te maken met de cookie wet. Prima dat je creatieve content gaat maken om nieuwe klanten te werven, is helemaal niet nieuw, gebeurt al jaren (ok, door een deel van de markt).

    Maar nu de situatie onder de nieuwe cookie wet: dan heb je straks als bedrijf een leuk creatief format laten ontwikkelen en geld in geinvesteerd, en dan? je wil toch bezoekers naar dat format? daar ga je dan toch voor adverteren? En je wilt toch dat mensen je format gaan ‘liken’ en sharen? En je wilt toch meten hoeveel bezoekers je hebt in je gloednieuw ontwikkelde creatieve content? Je wilt toch weten wat die bezoekers doen en of je creatieve format uberhaupt converteert? je wilt toch kunnen meten en sturen?? Daar draait heel online marketing om, ben ik nou de enige die denkt dat de cookie wet dit dus onmogelijk gaat maken?? Nogmaals: ik heb me met hulp van specialisten grondig verdiept.


    10 juli 2012 om 18:12
    Stijn

    Aanvulling op vorige posting; op basis van de inhoud van de postings op MF vrees ik dat er zelfs binnen de online branche nog heel veel mensen zijn die denken dat ze de online inspanningen (of het nou een website is/creatieve content/zoekmachine advertising, etc) kunnen blijven meten en optimaliseren in de toekomst. Kom maar door met suggesties hoe je dan denkt dit te gaan realiseren…


    10 juli 2012 om 18:27
    Stijn

    oh en Edwin, goeie link naar Marcus Sheridan. Jammer alleen dat je op die pagina 14 first party cookies, en 74 3rd party cookies/cookie requests krijgt…En de wet vraagt letterlijk om een opt in per cookie, dat wordt lekker pop ups wegklikken voor de consument als je de wet moet gaan volgen.

    bovendien maakt Sheridan stevig gebruik van social integratie in z’n plannen. Valt ook onder de cookie wet.

    misschien besef je het wel gewoon niet dat ook FB/Linkedin/youtube/vimeo/en alle andere prachtige marketing tools onder de cookie wet vallen.

    kan me inmiddels niet aan het idee onttrekken dat het kennisniveau over de cookie wet zelfs binnen de online marketing branche schrikbarend laag is..


    10 juli 2012 om 18:44
    Stijn

    @Edwin

    leuke link naar een prima posting in Mashable. Vraag me wederom af of je de posting wel leest of dat je de de nieuwe wet niet begrijpt.

    Wat staat er in het Mashable verhaal: “customers come to your via search engines, referrals, social media” Helemaal goed en mee eens.

    Maar besef je dat dit helemaal niet gaat in de nieuwe cookie wet? Hoe wil je dat doen?

    1 search engines : gaat niet werken als je niet meer kan tracken, tenzij je je geld in een zwart gat wil storten zonder te meten

    2 referrals: hoe wil je dat doen als je je vrienden niet meer kan tippen? (want dat kan namelijk niet he, als je geen cookies meer accepteert)

    3. social media: hoe wil je dat gebruiken als je niet eens meer kan “Liken” in je site?

    Graag iets meer inhoud graag in de reacties en iets minder open deuren.


    12 juli 2012 om 18:30
    Stijn

    @ Edwin,

    jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn posting.

    Dat je het de cookie wet afdoet als iets waar je toch eigenlijk niks van hoeft te weten vind ik hautain, e niet verstandig, tenzij je niet in de online branche werkzaam bent.

    De cookie wet is een aardverschuiving in de online wereld. Ik probeer in voorgaande postings inhoudelijk aan te geven waarom dit voor de meeste bedrijven in de online branche zeer schadelijke consequenties zal hebben.

    Maar ik heb het idee dat je niet echt inhoudelijk wil of kan ingaan op de aspecten die te maken hebben met de cookie wet en waar ieder serieus bedrijf in de online wereld mee te maken zal gaan krijgen zoals zoekmachine advertising (is toch wel een enigzins belangrijk segment toch?), e-commerce, social media integratie, en niet te vergeten inzicht in je website en je traffic (of maakt het jou ook niet uit dat je eigenlijk niks meer kan meten straks).

    Leuk hoor, de “intention economy”. Gaan we lekker uit van de goede bedoelingen, zonder iets te meten.


    17 juli 2012 om 11:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!