Creatieven maken liever geen radiocommercial

9 oktober 2005, 09:07

Creatieven maken liever geen radiocommercial

Op de vraag voor welk reclamemedium creatieven het liefste een uiting ontwikkelen, komt de radiocommercial met 1% op de laatste plaats gevolgd door internetreclame met 3%. Televisiereclame staat met 25% bovenaan het verlanglijstje van Nederlandse reclame-makers. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek dat de STER heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau TNS NIPO.

De uitkomsten bevestigen de aanname dat radioreclame in Nederland te weinig aandacht krijgt. Ten onrechte, meent de STER. Daarom heeft de STER het boekje ‘Moet je luisteren’ uitgebracht. Het 128 pagina’s tellende boekje is geschreven door Wilbert Scheurs en bedoeld ter inspiratie voor creatieven en adverteerders.

In ‘Moet je luisteren’ bespreekt Scheurs 75 spraakmakende binnen- en buitenlandse radiocommercials. Daarnaast laten experts hun licht schijnen over het nog altijd onderschatte medium; door David Ogilvy ooit bestempeld als het Assepoester-medium. De commercials die in het boekje aan bod komen, zijn te beluisteren op de bijbehorende site www.radiocommercial.nl. Op de site zijn tevens de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek terug te vinden.

Misschien een idee voor de STIR om ook eens boekje te schrijven over internetreclame?

Via: Mediatrefpunt

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    jorn

    hey wat toevallig dat die 3% van internetreclame ook overeenkomt met het aandeel van internet bestedingen in de totale mediabesteding. 🙂

    Nee even serieus, dit geeft met name aan dat de meeste creatieven nog niet de waarde en mogelijkheden van internet goed kennen. Juist de vrijheid die het medium biedt zou creatieven enorm aan moeten spreken… opvoeden die handel!


    9 oktober 2005 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!