CPC en CPK Search Advertising gestegen in Q3

8 december 2005, 06:35

Volgens het DoubleClick’s Search Advertising Trend Report (PDF) zijn zowel de prijs per keyword als de prijs per click in het derde kwartaal van 2005 flink gestegen. Andere jaren stegen de prijzen ook in de maanden voor de feestdagen, maar toen zette de groei veel later in. Het lijkt er dus op dat de prijzen structureel stijgen. Mogelijke ver-klaringen hiervoor zijn de toenemende concurrentie op de duurdere keywords en de toenemende mate waarin Search Advertising voor branding ingezet wordt.

Een andere trend die waargenomen wordt is een stijging in de conversieratio bij advertenties op plaats 2 tot en met 4. De gemiddelde conversie op advertenties op die plaatsen is in slechts enkele maanden bijna verdubbeld.

Dit wordt volgens de onderzoekers veroorzaakt doordat goed presterende advertenties door de steeds hogere concurrentie van de eerste plaats worden gestoten. Deze advertenties blijven op de iets minder hoge plaatsen goed presteren en trekken zo de conversiepercentages van die posities omhoog.

image

image

Via: eMarketeer

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!