• E-mail
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

Couverts.nl: “Gelukkig was de reputatie van ons domein binnen een paar weken hersteld”

Couverts.nl: “Gelukkig was de reputatie van ons domein binnen een paar weken hersteld”

Wij zien tijdens ons werk de mooiste designs, campagnes en statistieken voorbijkomen. Daarom geven we je graag een kijkje op de marketingafdeling van onze klanten. Dit keer interviewen we Max Aarts, projectcoördinator en e-mailmarketeer bij Couverts.nl, over hun e-mailmarketingideeën, successen en hindernissen.

Hoe belangrijk is e-mail binnen Couverts.nl?
Wij zetten onze campagnes en e-mailings op twee manieren in: de eerste vorm zijn mailings ten behoeve van de reservering, zoals de bevestigings- en herinneringsmails naar gasten wanneer zij via Couverts.nl, onze apps of via onze reserveerwidget op de website van het restaurant zelf hebben gereserveerd. Dit reserveringssysteem is hét b2b-product van Couverts. De tweede manier zijn de inspirerende nieuwsbrieven die we uitsturen naar onze opt-ins – oftewel: potentiële restaurantgasten – zodat zij een tafeltje reserveren via ons systeem.

Welke gegevens zijn het belangrijkst voor jullie mailings?
Wanneer mensen op onze website hun opt-in achterlaten en een profiel aanmaken, vragen we ze naar hun woonplaats. Voor de grootste Nederlandse steden maken we namelijk regelmatig een aparte mailing. Bij een specifieke nieuwsbrief met het thema 'Oosters' krijgen Amsterdammers bijvoorbeeld een overzicht van alle sushirestaurants in hun stad. Dat maakt de mailing veel relevanter en zorgt voor betere open rates en een hoger CTR.

Wat was de grootste uitdaging tot nu toe?|
Een jaar geleden kregen we steeds vaker vragen van restaurateurs en gasten: ze ontvingen geen bevestigingsmails. In het begin dachten we dat het lag aan hun instellingen, maar op den duur bleek een groot deel van de bevestigingsmails bij specifieke restaurants niet aan te komen.

Alle info in onze bevestigingsmails was ingericht op het restaurant waar was gereserveerd - van logo tot Facebook-link. Alleen ging ons e-mailadres erachter schuil en daar ging het mis. Het ging zelfs zo ver, dat ze niet in de spamfilter bleven steken, maar überhaupt niet werden geaccepteerd. Met als gevolg dat de DMARC-score van onze domeinnaam ook achteruitging. We hadden nog maar een score van 65 uit 100. Dat was een ramp voor ons online imago en onze andere nieuwsbrieven.

Hoe hebben jullie het probleem verholpen?
We hebben onze e-mailings voorzien van authenticatie, een soort bewijs achter de schermen dat aangeeft dat de e-mail uit onze naam verstuurd mag worden. Gelukkig was de reputatie van ons domein daarmee binnen een paar weken hersteld. Onze DMARC-score is nu weer 98. Een groot succes dus, waardoor zowel onze restaurants als de gasten die reserveerden weer direct en op tijd hun mails ontvingen.

Wat is de nieuwste optimalisatie?
Sinds kort hebben we een datakoppeling tussen ons reserveringssysteem en een e-mailsysteem. Voorheen moesten we afbeeldingen, linkjes en prijsinformatie van een specifieke restaurateur altijd handmatig opzoeken. Nu voeren we alleen nog het klantnummer in en wordt alles automatisch ingeladen in de template. Dat scheelt enorm veel tijd.

Wat ook heel gaaf is, is dat deze datakoppeling er ook aan heeft bijgedragen dat onze bevestigingmail nu door Google als reservering wordt erkend en zo ook in de mailbox wordt getoond. Hierdoor verschijnt automatisch de ‘reservering bewerken’-optie in Gmail en in de nieuwe Gmail-mailclient ‘Inbox’ wordt daarnaast de Google Maps-afbeelding getoond.

Waar houden jullie je de komende tijd mee bezig?
We gaan meer focussen op de statistieken. We weten en meten ontzettend veel, maar het analyseren moet beter. Daar hebben we het e-mailsysteem voor nodig. Op dit moment wachten we op een rapportage. We testen onder andere met meerdere onderwerpregels en verschillende kleuren buttons. We willen weten wat werkt en we kunnen de aanpassingen in onze campagnes beter analyseren. Eigenlijk optimaliseren we onze e-mailmarketingstrategie dagelijks, en dat gaan we nog effectiever doen.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Mooie case!
    Vooral het laatste het herkennen van de reservering is gaaf.
    Benieuwd naar de statistieken hoeveel daar direct vanuit Gmail gebruik van gemaakt wordt.

    Artikel is klein beetje wij van WC eend, maar hey als je gave dingen doet waarom er dan niet vol trots over kunnen vertellen! :)

    geplaatst op
  • @mike, tuurlijk een beetje wijvanwceend, maar ze laten ook zien dat het ook bij hun wel eens k*t gaat. 65 uit 100 is funest. Daarnaast schrijven ze ook dat klant zelf aan de bel moest trekken, terwijl je je wellicht ook zou kunnen afvragen of daar niet een taak van de leverancier van de software in zou moeten zitten. Gelukkig laten ze ook de goede kant zien. Als je dan ook nagaat hoe vaak het gebeurt dat een restaurant naar je email adres vraagt (niet dus), dan is dit een kans die goed wordt opgepakt, want je levert de restauranten ook weer vervolgreserveringen.

    Leuk artikel, compliment. Wil klant ook wat meer vrijgeven over eventuele openingspercentages en doorklikratio;s?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.