Joost de Valk over conversie optimalisatie en content SEO

4 december 2011, 09:34

Joost de Valk van yoast.com sprak al op de eerste editie van Fusion Marketing Experience. Toen sprak hij over content marketing en SEO om meer relevante bezoekers aan te trekken. Op de tweede editie van Fusion Marketing Experience ging hij in op het uiterlijk van de zoekresultaten, en hoe je nog meer uit social media kan halen. Zie ook de presentatie van Bryan Eisenberg bij de Fusion Marketing Experience.

Spice it up

Joost geeft aan dat de zoekresultaten over het algemeen er saai uitzien en dat het een stuk spannender kan. De zoekresultaten moeten de aandacht van de searcher trekken, want een (organische) conversie start niet op de landingpage, maar juist in de zoekresultaten. Joost liet zien hoe de zoekresultaten eruit kunnen zien. De url kan er schoner en netter uitzien door breadcrumbs op de website te gebruiken.

Social proof

Social proof is ook ontzettend belangrijk, zoals Google+ circles en daarbij ook een profielfoto. Als je een auteur bent en je wil dat jouw foto in de zoekresultaten wordt weergegeven naast de meta description dan moet je een koppeling maken tussen jouw website en je Google Plus profiel. Joost gaf aan toen zijn profielfoto werd weergegeven in de zoekresultaten dat het voor 20% meer traffic zorgde.

Reviews

Naast social proof zijn reviews ook heel erg waardevol, want als je (veel) positieve reviews hebt zal dit een impact hebben op de CTR en conversies.

Als je een perfect score wil hebben dan kun je besluiten om alleen de positieve reviews op je site weer te geven. Meningen daarover zijn verdeeld. Om in aanmerking te komen voor de review rich snippets moet je ervoor zorgen dat je de juiste mark-up in je code hebt toegevoegd voor rich snippets. Als je wil testen of je dit goed gedaan hebt kun je gebruik maken van Google Webmaster Tools Rich Snippets Tester. Het komt steeds vaker voor dat rich snippets in de zoekresultaten worden weergegeven zonder dat de code van de website data mark-up bevat. Naast de reviews op je eigen site crawled Google ook sites, zoals Trustpilot, Tweakers, Ciao, Kieskeurig en nog meer review sites om beoordelingen te verzamelen. Reviews worden ook in Adwords weergegeven daarvoor heb je echter minimaal 30 unieke reviews nodig van 4 sterren of meer anders worden deze niet weergegeven.

Tweak de weergave

Bryan Eissenberg wordt ook aan de tand gevoeld over zijn aanwezigheid in de zoekresultaten.

De titel is te lang en wordt afgekapt. Deze mag niet langer dan 70 karakters zijn (soms zelfs 60 á 65 karakters) en moet beschrijvend zijn met de hoofdkeyword erin verwerkt. Ook is er geen profielfoto en dus social proof. Er staat een datum in de meta description en dit zorgt ervoor dat de meta description 15 karakters minder kan bevatten. Door de datum te verwijderen is er nog meer ruimte om te vertellen waar de pagina over gaat. Kortom als je de datum op de pagina benoemt zijn er 3 opties:

• Van de datum een image maken

• Gebruik maken van javascript om de datum weer te geven

• Datum verwijderen

Kortom: genoeg optimalsatie mogelijkheden. Naast het strakker neerzetten van jouw propositie in de zoekresultaten moet je ook gaan testen met verschillende elementen. Zo kun je kijken welke profielfoto voor meer bezoekers zorgt. Je kunt ook testen met verschillende achtergrondkleuren en je gezichtsuitdrukking. Hetzelfde geldt voor video’s in de zoekresultaten. Je kunt zelf aangeven welke thumbnail gebruikt moet worden.

Advertenties

In Adwords wordt flink getest met advertentieteksten. Als je dat niet doet dan moet je dat vanaf nu gaan doen! Maar je moet ook je teksten gaan testen voor SEO doeleinden. Probeer te achterhalen wat de beste titel en meta description is door verschillende varianten te proberen. Kies een keyword die over de afgelopen maanden consistent is qua bezoekers. Test vervolgens met de titel en meta description van die landingpage. Wanneer je een wijziging hebt doorgevoerd kan het handig zijn om in Google Webmaster Tools de pagina op te halen als Google Bot en vervolgens op te laten nemen in de index.

Zo kun je ervoor zorgen dat de wijzigingen sneller in de index worden opgenomen. Wanneer de wijziging zichtbaar is in de zoekresultaten dan laat je deze staan totdat je genoeg data hebt verzameld om het verschil te analyseren.

Als laatste ging Joost in op social media en met name blogs. Als je over een product schrijft integreer dan ook een koop knop. Zorg er ook voor dat aan het einde van een blogpost bezoekers kunnen subscriben en het bericht kunnen sharen op wat voor manier dan ook. Hier is een voorbeeld van wat er onder een artikel staat bij Search Engine Land.

Kortom het wordt tijd dat je met rich snippets aan de slag gaat en dat je niet alleen pagina’s moet gaan testen en optimaliseren, maar echt alles en dus ook de weergave in de zoekresultaten!

Stephen Farrelly
Senior online markteer bij Mangrove

Stephen heeft bij ClearSense, Facilitate Digital en Conversion Company gewerkt. Hij heeft daar voor zowel kleine als grote bedrijven gewerkt (waaronder Randstad, Flexa, O'Neill, KPN, Het Net, XS4ALL, Telfort). Momenteel is hij werkzaam als Senior Online Marketeer bij Mangrove waar hij verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de online marketing afdeling. Hij adviseert klanten op gebied van SEA, SEO, Analytics en Social Media en tevens ondersteunt hij ze in deze werkzaamheden met zijn team. Conversie gericht ter werk gaan staat bij hem centraal.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Jurascho

    Duidelijke samenvatting. Door het gebruik van de term social proof, werd ik getriggerd te reageren 🙂

    Social Proof als een van de zes overtuigingsprincipes van Cialdini heeft volgens mij alleen een andere ‘definitie’. Daarbij wordt uit gegaan van het principe van kuddegedrag van mensen: ‘als meerdere, of een groep, mensen iets goed vindt, dan zal het wel goed zijn’. Dat komt in dit artikel dus ook terug onder het kopje reviews.

    Het toevoegen van je profielfoto aan een snippet werd door Google ook als ‘Author Authority’ geïntroduceerd. Laat Authority nou ook onder de zes principes van persuasion vallen. Niet geheel onlogisch dat Joost hiermee 20% meer traffic heeft weten te genereren. Zijn positie als autoriteit op dit vakgebied wordt door die afbeelding ook versterkt.

    En met het toevoegen van de +1 button aan de snippets speelt Google ook nog in op een derde overtuigingsprincipe. ‘Liking’ zorgt ervoor dat je eerder geneigd bent onderwerpen interessant te vinden die ook door je vrienden interessant gevonden worden. Als een snippet aangeraden wordt door iemand binnen je Google+ circles, dan ben je geneigd eerder te klikken.

    Mooie en herkenbare technieken die dus ook onsite te gebruiken zijn. En inderdaad, zoals in het laatste kopje genoemd wordt, zorgt een share button er voor dat je meer social proof kan genereren!


    5 december 2011 om 09:47
    jdevalk

    Hoi Jurascho,

    de social proof die ik noemde was ook meer het cijfertje van het aantal mensen dat mij aan hun Google+ cirkels hadden toegevoegd, wat volgens mij toch echt wél Social Proof is 🙂


    5 december 2011 om 10:04
    Jurascho

    Hoi Joost,

    Ah op die manier. Dat is zeker Social Proof, ik had er overheen gekeken. Dan zou je het ook nog kunnen classificeren als Social Proof voor jouw autoriteit? 😉


    5 december 2011 om 11:51
    rubenbos

    Ha Joost, om ruimte in de Google resultaten te creëren suggest je om compleet correcte semantische informatie te vervangen met een plaatje, niet te tonen of te vervangen met Javascript.. Meen je dat echt?


    6 december 2011 om 14:21
    jdevalk

    Ruben: voor de datum? Zoals het in het artikel staat heb ik het volgens mij niet gezegd, maar HAD ik het wel kunnen zeggen. Dus: ja. Dat meen ik echt. Ik kan er ook niks aan doen dat Google die informatie zo vervelend gebruikt. Overigens ben ik er meer voor om het niet te tonen op artikelen die tijdloos zijn.


    6 december 2011 om 14:31
    stephenfarrelly

    @Ruben: Joost gaf niet aan hoe je het moet doen, dus dat zijn mijn woorden ;-).


    6 december 2011 om 14:43
    Loek Xhofleer

    Beste Joost,

    Ik heb in mijn hoofdpagina ook de datum in de snipper staan en wil daar graag vanaf. Jij schrijft hierboven dat het mogelijk is om deze te verwijderen maar hoe dan? Ik heb het responsieve pro theme en overule de home page. zie http://www.debudgetcoachvenlo.nl.

    Heb je voor mij misschien een oplossing?

    Alvast dank,

    Loek


    5 maart 2014 om 18:33
    take a look at the site here

    Let this tea sit for five transactions. dinner party or Supper for those of you who can’t endure alcohol, keep in mind that if you are corpulent because abdominal fleshiness exasperates acid reflux.


    20 mei 2014 om 01:27
    informative post

    In the early on period, you will find normally no distinct signs and symptoms of thee many forms of cancer. Indeed if used suitably it could be an ally with your maintaing excellent prostate health. There has been a great false impression on the list of general public and the majority of medical experts about how commonly a regular healthful particular person must transfer their bowels.almonds and species of fish Liver organ detoxification is related with the function to support and help the liver in numerous capabilities to boost the entire process of digestive system and your overall health. Detoxification teas are plentiful at natural grocery stores, nutrition stores, and also some naturopathic medical professionals have them including chiropractic doctors.


    7 juni 2014 om 03:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!