Contentkansen voor corporate-communicatiemanagers

Contentkansen voor corporate-communicatiemanagers

Online is alles content. Een doorwrochte longread op De Correspondent concurreert met een thread op een wielerforum, een mededeling op het intranet of het aanmeldproces van een nieuwsbrief. En dat is goed nieuws. 

Beste corporatecommunicatieknopendoorhakker. Daar sta je dan. Met je team van redacteuren, meer mediadistributiemogelijkheden dan de smartphone van Rupert Murdoch en communicatiedoelstellingen waar ze bij de Effie Awards van watertanden.

Hoe zorg je ervoor dat je alles uit je team, kanalen en strategie haalt? Dat heeft alles met je kijk op de definitie van content te maken.

De content K2

De potentiële lezer van jouw bedrijfscontent heeft een apparaat binnen handbereik dat hem overal en altijd toegang verschaft tot een enorme berg nieuwe content. Eentje waar je 77 jaargangen van het tijdschrift Time mee vult. Per dag. Al die verhalen en updates zijn maar één swipe of klik van die persoon verwijderd.

Zie deze concurrerende tijdsopslokkers nu niet als een bedreiging, maar als een kans om kritisch naar je eigen contentproductie te kijken en te focussen op de kwaliteit en dus relevantie van je corporate communicatie.

Wanneer je je eigen nieuws en informatie behandelt alsof je een uitgever bent en vervolgens dezelfde redactionele aanpak hanteert, creëer je de ruimte om creatiever en onderscheidender met je communicatie om te gaan. Waarmee de impact ervan ook groter wordt.  

Ik ben zo vrij om een voorzet te doen met een aantal inhoudelijke kansen van de volgende corporate contentdragers: het intranet, de nieuwsbrief, e-mail en persberichten. Weinig sexy media? Niet als je het mij vraagt.

Intranet is je nieuwe internet

Intranet kan zoveel meer zijn dan een kanaal waarop de lunchspecial van de week bekendmaking het hoogtepunt is. Naast informeren biedt een intranet de kans om medewerkers te inspireren. Om ze onderdeel te maken van de propositie van je bedrijf. Hoe? Laat collega’s weten dat je om ze geeft door ze op de hoogte te houden en te betrekken bij de organisatie op een manier die ze kennen van hun favoriete contentkanalen.

Met zorgvuldig geproduceerde, redactionele updates verhoog je de interactie, versterk je de positieve kanten van je bedrijfscultuur, krijg je een vinger aan de pols bij collega’s en jaag je onderlinge betrokkenheid aan. Bovendien kan intranetcontent onderscheidend en relevant genoeg zijn om te delen met de buitenwereld. Dubbele whammy!

Ik ben overigens niet de enige die dit vind, partijen als Slack spelen er handig op in met software die van elk ingeslapen intranet een zeer levendig communicatiekanaal weet te maken. Mits je er de juiste contentstrategie voor ontwikkelt uiteraard.

Stop het nieuws terug in je nieuwsbrief

Och arme nieuwsbrief, nog vaak het ‘moetje’ van de communicatieafdeling. Begin eens met het ontwikkelen van een redactieformule. En achterhaal wat de informatie- en inspiratiebehoefte is van de lezers. Wees vervolgens heel kritisch met de contentselectie. Is dat onderwerp echt de moeite van het delen waard? En zo ja, in welke vorm? Een interview, een productreview of fotorepo? Of misschien een samenwerking met een influential of een ander merk? En less is nog steeds more: liever drie fantastische items dan een mail vol vulling.

E-mail: van functioneel bericht naar contentcadeautje

Maak van elk e-mailcontact een contentcadeautje. Geef de ontvanger iets waardevols: prettig overgebrachte informatie, of prikkelend gepresenteerde inspiratie. Dat begint met het doorvoeren van een uitgesproken tone of voice tot op de vierkante pixel. Niets zo teleurstellend als een groot contrast tussen de slicke merkcampagne of website en de soms lompe toon en uitstraling in een e-mail. Zo’n bericht maakt dan in één klik alles stuk wat een zorgvuldig georkestreerde merkcampagne of sitedesign heeft opgebouwd. 

Persberichten

Wie-wat-waar in de eerste alinea en dat is het wel zo’n beetje? Nee joh. Wat houdt je tegen om van dat verplichte, ondergeschoven kindje van de contentmarketing een overtuigend voorbeeld van je merkboodschap te maken? Hoezo geen vormgeving of een uitgesproken schrijfstijl? Journalisten en andere belanghebbenden bij de informatie in jouw persbericht zijn ook gewoon mensen die behoefte hebben aan een goed verteld verhaal.

De moraal van dit verhaal?

Ik ben er heilig van overtuigd dat je als corporatecommunicatieknopendoorhakker net zulke bijzondere verhalen kunt vertellen en mensen kunt raken met je boodschap, als je collega van brand-/consumermarketing.

Door in te spelen op de informatie- en inspiratiebehoefte van je doelgroep met content op maat voor het juiste moment én meest relevante kanaal. Maar vooral content die met liefde en enthousiasme is gemaakt. Dat werkt aanstekelijk.

Mee eens? Benieuwd naar jullie ervaringen.

Credits afbeelding: markusspiske, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
4


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.