Consumer generated viral voor Burger King

22 november 2005, 00:01

Inmiddels al op diverse weblogs voorbij zien komen maar de case is te mooi om te laten liggen. Ik heb het over de consumer generated viral voor Burger King.

Sinds enige tijd sponsort de fast food keten Heavy.com, een website waar je (viral) video’s kunt downloaden. De site trekt volgens eigen zeggen 6 miljoen unieke bezoekers per maand die gezamenlijk 65 miljoen video’s downloaden.

WPP, het reclamebureau van Burger King, kwam op het idee om een aantal King-maskers uit te delen aan de bezoekers van Heavy.com in de hoop dat ze daar zelf mee aan de slag gingen om leuke filmpjes te maken. Een succes blijkt nu. Een van de filmpjes, een online parodie op Miramax’s The Crying Game, is inmiddels 4,1 miljoen keer gedownload. Hoeveel tv-commercials zouden dat bereik halen?

Bron: AdAge

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    jan-willem

    Volgens mij was dat reclamebureau niet WPP, maar Crispin Porter & Bogusky


    22 november 2005 om 07:32
    media

    Ik heb dit uit het AdAge-artikel: (…) WPP Group interactive agency VML, which is the interactive agency of record for Burger King (…)


    22 november 2005 om 07:43
    David

    Ben benieuwd of Burger King ergens nog geprobeerd heeft het proces te controleren. Het getuigd in ieder geval van bijzonder veel lef om consumenten op deze manier te betrekken en aan de slag te laten gaan met je merk.

    Hoeveel adverteerders zouden hun merk op deze manier overdragen aan de creatieve consument zonder daar enige controle op uit te oefenen.

    Op zich is deze viral van burger king nog een enigzins milde, maar wat als de pornoindustrie de maskers in handen krijgt??


    22 november 2005 om 09:19
    jan-willem

    Crispin Porter+Bogusky is het reclame bureau van Burger King en zij zijn verantwoordelijk voor het idee van de King maskers. VML verzorgt de interactieve content voor de Burger King website en nu dus voor deze viral.


    22 november 2005 om 09:46
    Lennart

    Burger King is al langer goed met virals bezig (bijv. de Subservient Chicken).

    Wie de maskers ook in handen krijgt, het zal altijd ten goede komen van naamsbekendheid van BK.


    28 november 2005 om 09:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!