Consumenten raken behoorlijk in de war van nieuwe technologie in elektronica

27 juli 2004, 05:24

Consumenten weten vaak niet waar de technologie in hun elektronische apparatuur voor dient en kennen de betekenis van allerlei afkortingen niet.

Dit blijkt uit onderzoek van de Yankee Group for Advance Publications onder 2.000 Amerikanen. Mensen blijken nauwelijks te weten waartoe hun geavanceerde apparatuur in staat is en soms weten ze zelfs niet precies welke apparatuur ze thuis hebben staan. Zo zegt 71% van de respondenten dat ze aan een vriend uit kunnen leggen wat een digitale videorecorder doet, maar wat TiVo is weet maar 36%. Van Wi-Fi heeft 74% nog nooit gehoord.

Terwijl 16% van de ondervraagden zegt een DVR te hebben, is dat bij maar 4% het geval.

Aangezien 55% van de consumenten niet weet wat een megapixel is, heeft het weinig zin met deze term te adverteren voor digitale camera`s. Dergelijke camera`s mogen inmiddels een massaproduct zijn geworden, de meeste kopers weten totaal niet waarop ze bij aankoop moeten letten. Reclame met high-tech informatie mogen early adopters bereiken, voor een massapubliek moeten er een eenvoudiger uitleg komen.

Bron: Advertising Age (19 juli 2004)

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!