CommOnline: de online oneliners

30 oktober 2012, 10:28

Live-verslag van online communicatie-event – de beste quotes

Experimentje. Livebloggen tijdens een evenement is zo ongeveer het mooiste wat je kan overkomen als blogger. Maar wat als er allemaal parallelle sessies zijn en je kunt niet kiezen?

De organisatie van CommOnline (een jaarlijks congres over de impact van online op communicatie) vroeg ons om te komen live-bloggen en om het eens een keer anders aan te pakken. Via de hashtag #COL12 is het gelukkig toch nog mogelijk om van alle sessies iets mee te krijgen. En daarom: de beste online oneliners van CommOnline.

Celia Noordegraaf

Communicatievrouw van het jaar 2011 Celia Noordegraaf trapte het programma af. De Manager Marketing, Communicatie & Customer Relations van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch stelde de vraag die elke online communicatieprofessional bezighoudt: hoe veranderen online ontwikkelingen de relatie met je klanten?

Haar presentatie stond bol van de interessante voorbeelden. Denk aan de online rubriek Ken je dokter, waarin de specialisten van het ziekenhuis op een hele laagdrempelige manier worden geïnterviewd. Aanvankelijk waren deze interviews nog best lastig te vinden op de site (je moets drie keer klikken vanaf de homepage), maar toch werd de pagina meteen al erg goed bezocht. “Wat blijkt: patiënten zoeken een arts toch even op via Google voordat ze een afspraak hebben. Van de artsen horen we dat patiënten vaak relaxter op een afspraak komen, omdat ze het idee hebben dat ze je al een beetje kennen.”

Natuurlijk kan het ziekenhuis ook niet om Twitter heen. Oneliner:

Het ziekenhuisbestuur zei tegen ons: “Twitter, dat moeten we maar niet doen.” Waarop wij zeiden: “Joh, daar zitten we al een halfjaar op.”

Nu kunnen patiënten zelfs via Twitter een herinnering krijgen dat ze hun medicatie moeten innemen. Twitter wordt niet alleen proactief ingezet, maar ook als crisismanagement-kanaal. Toen het nieuwe gebouw van het Bossche ziekenhuis net was geopend, zong het gerucht rond op Twitter dat er een baby was overleden omdat er een lift stuk was. Niet waar: “Dankzij Twitter hebben we het gerucht ook weer snel de kop kunnen indrukken. Er hebben zelfs drie journalisten gebeld, maar die hebben er uiteindelijk niet over gepubliceerd omdat we de geruchten zo snel konden ontzenuwen.”

Hoe online de communicatie van het ziekenhuis heeft veranderd?

De communicatie verandert niet, maar wel de snelheid ervan.

Heineken

Tegelijkertijd met de presentatie van Noordegraaf vertelde Heineken over het Holland Heineken House tijdens de Olympische Spelen in Londen: wat gebeurde er online ging goed en wat waren de valkuilen bij de samenwerking tussen communicatie, marketing, leveranciers en e-business?

De oneliner die er met kop en schouder bovenuit stak:

Brands must think digital at the inception, not as an afterthought.

En een bijzondere vermelding vanwege de knipoog naar Heineken's tagline:

Maak vooraf helder welke hashtag je gebruikt.

Roeland Dietvorst

Communicatie is psychologie, en dat geldt zeker ook online. Roeland Dietvorst, psycholoog en docent sales management bij ISAM, bracht in kaart hoe onbewuste processen in het brein ons gedrag beïnvloeden. Wat blijkt: een belangrijk deel van ons gedrag wordt bepaald door onbewuste drijfveren. En dat is prima ook, want onbewust maken we de beste keuzes (met name als het gaat om ingewikkelde beslissingen):

Intuïtie zorgt voor betere beslissingen. Vergelijkingssites, waar de keuze rationeel wordt gemaakt, werken minder goed.

Roeland's verhaal stond bol van de voorbeelden die het goed doen op feestjes. Toon de afbeelding van een mooie vrouw en vraag aan een man in het publiek wat hij liever heeft: nu 50 euro of over drie maanden 80 euro. Hij kiest natuurlijk voor het eerste, want het zien van mooie vrouwen stimuleert bij mannen het gedeelte in de hersenen dat impulsieve beslissingen neemt.

Vraag uit het publiek: is het niet onethisch om mensen op deze manier onbewust te beïnvloeden?

We zullen nooit een soort zombies kunnen creëren, die naar een winkel lopen om iets te kopen. Maar als je met onderzoek campagnes effectiever kunt maken, vind ik dat zeker ethisch.

En, vooruit, nog eentje dan:

Je bewustzijn kan 10 tot 60 bits per seconde verwerken, je onderbewustzijn 11.000.000 bits

13.29 uur

Yuri van Geest

Singularity. Klinkt als een natuurkundige wet, maar is het niet: singularity (of singulariteit) is de 'convergentie en symbiose van de volgende opkomende technologieën: ICT, biotech (DNA lezen en schrijven), nanotech, neurotech, robots, artificiële intelligentie, nieuwe energie, brain computer interfaces, 3D printers en ruimtevaart'.

Klinkt ambitieus? Is het ook. Yuri van Geest, mede-oprichter van Mede oprichter, van Lean Startup Machine en singularity-expert, liet zien wat technologie in de nabije toekomst allemaal kan en wat de impact hiervan is op marketing en communicatie. Het zal geen verrassing zijn dat een deel van zijn verhaal ging over de groei van gepersonaliseerde data: we weten steeds meer over alles en iedereen, dus dat heeft ook impact op marketing.

Een gevolg van technologische veranderingen is dat marketing functioneler, persoonlijker, opener en transparanter wordt. Communicatie wordt meer dienstverlening, het initiatief komt bij de klant te liggen.

Dat betekent dat je je houding als organisatie moet veranderen:

Hoe meer je je kwetsbaar opstelt, hoe meer je geeft, des te meer je terugkrijgt.

Sensoren zullen een steeds grotere rol gaan spelen in marketing. Zo zijn er winkels (waaronder C&A in Brazilië) die een digitaal tellertje plaatsen bij producten, waarop je het aantal Facebook-likes kunt zien..

13.54 uur

Niet over elke sessie wordt evenveel getwitterd (het uitwerken van cases maakt het ook lastiger om updates te plaatsen). Het live-verslag is dus helaas niet volledig. Het is en blijft een experiment…

De voorbeelden uit Yuri's presentatie zijn zo mind-blowing, dat het erop lijkt dat ze bij de meeste mensen (inclusief ondergetekende) boven de pet gaan – blijkt ook uit de tweets uit de zaal (hier, hier en hier). Dat neemt niet weg dat het goed is om te weten waar technologische ontwikkelingen heen gaan en wat ze voor ons vak betekenen.

14.25 uur

Geen oneliners, maar wel beeld uit de brainstorm die parallel wordt gehouden over Rijkswaterstaat: hoe betrek je de juiste medewerkers bij de interne communicatie over een veranderprogramma?

(foto: Mariska Bechis)

Als daar geen goede ideeën bijzitten…!

16.27 uur

CommOnline was even CommOffline voor deze jongen. Iets met mijn wifi-instellingen. Maar we zijn er weer!

Dom Sagolla

Op dit moment hebben we een live-verbinding met Dom Sagolla, één van de oprichters van Twitter:

(foto: Koen van Tankeren)

Sagiola roemt Nederland om zijn bevlogenheid op social media:

You are the most engaged country on Twitter.

Op de vraag of je een zakelijke Twitter-account ook moet gebruiken voor privé-berichten, antwoordt hij: “Toen ik zelf begon met twitteren, had ik aparte accounts voor mijn werk, voor de sport en voor privé. Al gauw merkte ik dat de privé-berichten de meeste reacties opleverden. Dat kan wel teleurstellend zijn: hoe goed je ook nadenkt over je zakelijke boodschap en hoe consistent je deze ook uitdraagt, uiteindelijk gaat het erom dat je laat zien dat je mens bent.”

The name of the game is authenticy.

Martijn Arets

Voorafgaand aan Sagolla was het podium voor Martijn Arets. Als je de zin 'Een brutaal mens heeft de halve wereld' opzoekt in het spreukwoordenboek, dan staat daar een foto bij van Arets. Hij is het schoolvoorbeeld van iemand die alles voor elkaar krijgt: in een oud Volkswagenbusje door Europa toeren om de mooiste merkverhalen te verzamelen, daarover een boek schrijven, dat boek bij Selexyz te krijgen door het stiekem in de schappen te zetten en zelf te kopen, verkiezingen te kapen van het Zomerboek van het Jaar en Ondernemer van het Jaar, een vrachtvliegtuig voor niets regelen voor een fotoshoot van het verschepen van zijn boek…

Kortom: een jongensboek van iemand met een ondernemende, creatieve geest. En die – en daar ging het uiteindelijk vandaag om – handig gebruik weet te maken van social media om te krijgen wat hij wil. Dat ondervond het publiek aan den lijve: hij vroeg ze om mee te doen aan zijn wereldrecord project – het eerste online video voorleesboek ter wereld.

De meest getwitterde oneliner tijdens de presentatie van Arets is tegelijkertijd zijn levensmotto:

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

16.44 uur

Wel stoer: de organisatie van CommOnline (Sabel Online, Rijkswaterstaat en Logeion) heeft nu al een online magazine over het evenement gepubliceerd.

De dag loopt op zijn einde. Pluspunten van vandaag: supermooie locatie, dikke voldoende voor de sprekers. De cases hebben ongetwijfeld veel toegevoegd aan het programma, al heb ik ze zelf niet gevolgd. Klein minpuntje: de online interactie van het publiek was beperkt – of althans minder dan je zou verwachten van honderd online communicatiedeskundigen. Misschien omdat ze zo aan de lippen van de sprekers hingen – wie weet.

En om af te sluiten met een oneliner die ook vandaag weer voorbij kwam, maar die inmiddels wel echt te vaak wordt gebruikt in presentaties:

Als Henry Ford aan zijn klanten had gevraagd wat ze zouden willen hebben, dan zouden ze hebben gezegd: een sneller paard.

Foto's: CommOnline Flickr-feed.

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!