Combinatie TV en Internet (2)

9 april 2004, 05:51

Gisteren werd het persbericht mbt het cross-media onderzoek uitgestuurd en het is dan altijd interessant om te kijken hoe snel de media het overneemt en vooral hoe ze het overnemen. Vooralsnog kunnen we alleen maar iets zeggen over de online media, de offline media zal de komende week of weken volgen.

Als eerste hebben we de media die een persbericht rechtstreeks overnemen. Hier zien we bekende media zoals ANP en Persberichten.com maar ook vakgerichte media zoals Admanager.nl en vaak ook dit weblog.

Dan hebben we de media die het persbericht ontvangen, het kritisch lezen en bij evt. vragen de betrokkenen nabellen voor details. Hier vinden we gerenomeerde vakbladen zoals Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Emerce. En als ze er voldoende tijd voor nemen dan zijn het prima artikelen.

Tot slot hebben we de media die het persbericht al dan niet direct hebben ontvangen en daar een eigen verhaal van maken. Hier vinden we partijen zoals Nu.nl, Webwereld en Planet. Opvallend is dat hier vaak, door tijdgebrek of door het missen van voldoende kennis, fouten worden gemaakt. Als we bijvoorbeeld het artikel van Planet lezen en dit vergelijken met het originele persbericht dan is mij inmiddels duidelijk dat artikelen op Planet Media niet al te serieus moeten worden genomen. Zo laten ze in dit geval namen van deelnemende partijen weg (lijkt me cruciaal bij dit soort onderzoeken), beweren ze dat het onderzoek is gehouden bij tiscali.nl (terwijl onderzoek via opinieland is gelopen en de online campagne vooral op het tiscali-netwerk) en vergeten de belangrijkste kerncijfers te noemen.

Ben benieuwd of en zo ja hoe de offline media het persbericht overneemt!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!