Column: De kracht van reacties

4 september 2008, 07:25

{title} De afgelopen jaren stond de zin van reageren ter discussie. Reinder Rustema schreef voor De Nieuwe Reporter “Krantensites moeten geen reacties toestaan onder artikelen”. Het is te gemakkelijk een quote te scoren op een van de bekende sites, maar het staat als een paal boven water dat de meerderheid van de reacties op nieuwssites niet bijdragen aan de beoogde discussie. Zoals ik al eerder schreef, is de online discussie (grotendeels) slechts een illusie. Hoe breder de website hoe lager de inhoudelijke kwaliteit van de reacties. Enkel gespecificeerde websites slagen er af en toe in inhoudelijke discussies op gang te brengen.

De column van Theo van Vugt van Molblog en Tijdschrift voor Marketing blies die discussie weer nieuw leven in. Het kost veel tijd, en levert inhoudelijk nauwelijks wat op.

Toch is het toestaan van reacties verre van zinloos, zelfs op brede websites als die van RTL Nieuws en Fok. Reageren is namelijk entertainment! Sterker nog; nieuws is entertainment. Het aantal contactmomenten met nieuws is de laatste jaren enorm verhoogd. Denk alleen al aan het aantal nieuwsbulletins op tv. Sinds de opkomst van populaire nieuwssites als Nu.nl kunnen we ons continu op de hoogte stellen en zijn we niet meer afhankelijk van zendende media. Het nut van deze continue nieuwshonger is zeker in twijfel te trekken. Is het echt noodzakelijk om nu, ogenblikkelijk te weten wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt, of zou het best een aantal uur kunnen wachten?

Verkiezingen

De enorme aandacht voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn een goed voorbeeld van mijn stelling dat nieuws entertainment is. Want als er iets vooral vermakelijk is, dan is het wel hoe de Amerikanen hun leider kiezen. Met democratie heeft dat weinig te maken. Toch gaat het er bij ons Nederlanders in als koek, met een 5-delige serie over Obama als hoogtepunt.

De Franse, Duitse en Belgische verkiezingen, en zeker voorverkiezingen, krijgen opmerkelijk minder aandacht. Terwijl de gevolgen van deze verkiezingen niet veel minder (waarschijnlijk zelfs meer) impact op ons leven hebben.

Entertainmentfunctie

Reactie en interactie is een heel belangrijk gedeelte van die entertainmentfunctie. Dat we veel naar NU.nl surfen onder werktijd heeft er denk ik mee te maken dat het lekker kletst bij de koffieautomaat. Door te reageren op de website zelf kunnen we onze kennis nu ‘wereldwijd’ etaleren. Zelfs kinderen hebben vaak al een grote behoefte hun opgedane kennis van de wereld aan volwassenen te vertellen. Hier is ook de enorme behoefte aan ‘opmerkelijk’ nieuws aan toe te schrijven.

Filteren

Het moge duidelijk zijn dat reageren, ook al zijn de reacties van bedenkelijk niveau, wel degelijk een functie heeft. Dat neemt niet weg dat een aantal reacties gefilterd moeten worden. Anoniem en gemakkelijk reageren heeft in het verleden scheldpartijen, verwensingen en zelfs doodsbedreigingen tot gevolg gehad. De oplossing daarvan wordt hem te vaak gezocht in het verbieden van anonimiteit. Ik zie er geen gevaar in dat de online identiteit volstrekt verschilt van de ‘offline’ identiteit. Als er maar een identiteit (eenmalig) wordt goedgekeurd. DNR is hier mijns inziens redelijk succesvol in; als je eerste reactie wordt goedgekeurd, kun je daarna blijven reageren zonder moderatie.

Deze zeer beperkte ‘identiteit’ zorgt er toch voor dat een groot gedeelte van de slechtste reacties de website niet bereiken.

Karma fragmenteert

Websites voor een specifieke doelgroep kiezen steeds vaker voor ‘karma-systemen’, waar volgens mij een groot probleem van incest in schuilt. Het karmasysteem zorgt ervoor dat gebruikers bepalen wat de waarde van reacties is. De meeste sites hebben echter meerdere groepen gebruikers, waarvan de meest actieve of de grootste groep bepaalt wat de waarde van reacties is. Met als gevolg dat de andere groepen zich buitengesloten of niet geaccepteerd voelen, waardoor de website en dus de doelgroep fragmenteert.

De kans op een inhoudelijke discussie wordt daarmee veel kleiner.

Twingly

Reinder Rustema stelt een systeem als Twingly voor, waarbij de reacties van alle ‘eigen systemen’ tezamen komen. Onder een Marketingfacts-post zouden dan ook de berichten van bijvoorbeeld DC en Molblog komen. Nadeel (of voordeel) is, dat reageren dan niet meer zo laagdrempelig is. Er zijn momenteel ook een aantal bèta’s beschikbaar van reactiesystemen, die ‘alle’ reacties proberen te bundelen. Onder een Marketingfacts-post zouden dan alle reacties komen te staan die wereldwijd over het onderwerp zijn geschreven op basis van tags. Een interessante ontwikkeling waar wederom een gevaar voor incest in schuilt. De niche in de community zal hoe dan ook onder druk komen te staan. De uitdaging zal zijn om de niches te behouden in je community, om te kunnen blijven groeien.

Resumé

Het niet toestaan van reacties is zelfmoord in een tijdperk waarin nieuws voornamelijk voor entertainment doeleinden wordt gebruikt. Uitgevers moeten publicatie en conversatie in elkaar integreren.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jeroen

    Tsja, als je dan kijkt op een site als Tweakers.net heb je Karma, een user moderatie systeem waarbij de kwaliteit van de moderator bijdraagt aan de weging van zijn of haar moderatie en de mogelijkheid om slechts een selectie aan reacties weer te geven (alle reacties die minstens +0, +1 +2 etc.). Daarnaast is registratie niet eenvoudig en wordt alles bijgehouden op profielen. Resultaat; vrijwel alle artikelen krijgen een reactielijst eronder die op zijn minst een waardevolle aanvulling zijn op het artikel, en bij tijden zelfs intressanter dan het artikel zelf.

    De vraag is niet of je reageren toe moet staan, de vraag is wat je doelgroep is en daar je reageersysteem op aanpassen.

    Geenstijl; lekker easy, toegankelijk en weinig diepgang. Dus geen moderatiesysteem.

    Tweakers; Inhoudelijk, specifieke doelgroep en véél diepgang. Voorbeeldfunctie (het is tenslotte een tweaker site) dus een zeer uitgebalanceerd moderatiesysteem.


    4 september 2008 om 07:49
    hanrusman

    Toch nog even een disclaimer; Marketingfacts is een van de weinige sites waar een groot gedeelte van de bezoekers inhoudelijke reacties plaatst. Maar ik denk dat het incest/incrowd principe hier wel op gaat..


    4 september 2008 om 07:54
    hanrusman

    Jeroen, zoals in mijn artikel staat is dat misschien toch iets te makkelijk gedacht. Het zorgt ervoor dat het moderende publiek de grootste stem heeft. Dat hoeft niet perse de doorsnee gebruiker te zijn. Sowieso leidt consensus tot afvlakking van de niches. Bij Tweakers kan dat bijvoorbeeld inhouden dat bepaalde tweakers zich niet op hun gemak voelen, omdat ze bijvoorbeeld worden afgeblaft. Ik denk dat als je op Geenstijl een karma systeem invoert je ook niet reacties als ‘nekschot’ ondervangt. De gemiddelde reaguurder zal dat alleen maar toejuichen, en die reacties hoge waardes geven.


    4 september 2008 om 08:53
    Raoul

    Reacties onder artikelen geven naar mijn idee beslist een meerwaarde.


    5 september 2008 om 02:57
    Lars

    Reactie op Raoul:

    Jouw bericht laat eigenlijk direct zien dat het met de meerwaarde van reacties wel meevalt. Is het werkelijk interessant voor andere lezers dat jij, zonder argumenten, te kennen geeft dat het reageren op artikelen een meerwaarde heeft?


    5 september 2008 om 05:17
    hanrusman

    @lars zoals ik al zei: ook als het geen inhoudelijke waarde heeft, wil dat nog niet zeggen dat het helemaal geen waarde heeft. het is wel degelijk entertainment.


    5 september 2008 om 15:31
    JoG

    gespecificeerde = gespecialiseerde ?

    Zo nee, welke zijn / worden (waar) gespecificeerd?


    7 september 2008 om 19:32
    hanrusman

    Ah, misschien een automatische correctie? Maar je hebt gelijk 🙂


    11 september 2008 om 05:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!