Coen van der Poll (Peppered): “Met goede marketing automation verkoopt een theater meer kaartjes”

Coen van der Poll (Peppered): “Met goede marketing automation verkoopt een theater meer kaartjes”

Een theatergezelschap boeken is snel gedaan, maar de voorstelling goed onder de aandacht brengen bij het juiste publiek, kost veel tijd en moeite. Peppered biedt een oplossing. “Peppered heeft een marketingplatform voor theaters, voor zalen eigenlijk. Dat wil zeggen dat we vanuit één collectief systeem de website, marketing, ticketing, alles wat de bezoeker raakt, proberen te automatiseren en op een hoger niveau proberen te krijgen”, aldus ceo Coen van der Poll. Het systeem wordt in Nederland inmiddels door 55 zalen gebruikt. In België ligt dat aantal op 14.

Als voorbeeld noemt Van der Poll het maken van een nieuwsbrief. “Een theater wil graag een nieuwsbrief sturen met de programmering erin. Dat was vroeger een kwestie van knippen en plakken, opmaken, veel werk. In ons systeem kun je zeggen 'ik wil die en die voorstelling erin' en het systeem heeft dan al alle plaatjes en teksten. In een keurig format dat ooit door de designers is bepaald. Dus iets wat eerst een paar uur kostte om netjes te maken, kost nu een paar minuten.” Peppered biedt ook vormen van marketing automatisering. “Stel iemand bekijkt op de site een voorstelling, maar koopt nog geen kaartje. Dan kunnen wij een dag erna automatisch een mailing sturen naar zo’n persoon.”

"Als je het plat slaat, willen ze in de kern allemaal hetzelfde."

Reuze handig, maar het betekent wel dat je als zaal je eigenheid verliest. “Aan de ene kant hebben ze allemaal een eigen identiteit, maar als je het plat slaat, willen ze in de kern allemaal hetzelfde. Voor sommige theaters is een eigen identiteit zo belangrijk dat ze hun marketingbehoefte anders invullen. Dan gaat het niet zozeer om harde marketing, maar om de uitstraling.” Om zalen hierin tegemoet te komen, bestaat de nieuwste versie van de Peppered toolkit uit losse elementen. Die elementen geven iedereen meer speelruimte. Een zaal betaalt tussen de 499 en 1.299 euro per maand voor het systeem. Wanneer je dankzij marketing automation bewijsbaar meer tickets verkoopt, wordt daar een extra fee voor in rekening gebracht.

“Ik houd niet van ingewikkelde constructies. Dus je betaalt een vast maandbedrag voor pakket 1 of 2. Pakket 1 is een relatief eenvoudige website en met pakket 2 heb je ook wat marketing speelgoed. En daar bovenop hebben we ook nog marketing automation en daarvoor vragen we een fee per bewezen extra verkocht kaartje. Dat is voor veel theaters nog een beetje spannend en nieuw. Wij geloven er heilig in. Je ziet heel indrukwekkende resultaten, veel beter dan verwacht."

"We hebben het onderzocht en je ziet in sommige gevallen meer dan 400 procent extra conversie met statistisch bewijs. Dat is geen nattevingerwerk. We sturen een mailing, zorgen voor een goede controlegroep en kijken naar statistisch relevante groepen om te bewijzen dat het effect echt zo is. Daar haalden we enorme percentages.”

“Als je stil staat, kun je net zo goed ophouden.”

De website van Peppered is helemaal in het Engels, wat de ambities duidelijk maakt. Naast uitbreiding in België, lonkt Duitsland. “Op zich ligt Duitsland voor de hand, maar we hebben wel landen nodig waar mensen gewend zijn om online te kopen en de internetpenetratie hoog is. En Duitsers houden nog niet erg van online kopen. In Duitsland wordt de meeste muziek nog steeds op cd verkocht.”

In Duitsland trekken de meeste theatergezelschappen ook niet rond, zoals we in Nederland gewend zijn. En privacy staat hoog in het vaandel. “Wat we hebben onderschat, is dat ze het in Duitsland helemaal niet zo leuk vinden als je iets met marketing en data-analyse doet. Privacy is bij hen heel belangrijk. Als we daar ons riedeltje houden, zeggen zij snel 'dat is een beetje eng, daar moeten we niks van hebben'. Maar als je zegt 'met deze tools maak je meer tijd vrij en kun je meer diepgang aanbrengen', vinden ze het wel weer mooi.”

Er werken 14 mensen bij Peppered. Het bedrijf is zonder externe investeringen opgebouwd. “Mijn manier is altijd geweest kansen te herkennen, daarop in te springen en daar organisch in te bewegen. Waar we nu staan, dat was vijf jaar geleden nog geen duidelijk plan. We hebben meebewogen. We hebben voortdurend discussie. We zijn vrij goed geworden in het naar voren kijken en niet bij iets blijven hangen omdat we daar al veel tijd en moeite in hebben gestopt. Die beweging blijven houden is denk ik belangrijk. Als je stilstaat, kun je net zo goed ophouden.”

Daarbij speelt een zeker idealisme een rol. “We willen niet alleen een tool maken en die proberen te verpatsen. We proberen de sector ook daadwerkelijk een stukje verder te helpen door daar het voortouw in te nemen en onze nek voor uit te steken. Door af te rekenen over de bewezen extra omzet, nemen we zelf ook een groot risico. We geloven er ook heel erg in natuurlijk, anders zouden we het niet doen."

"Ik ben er wel van overtuigd dat als je iets niet nodig hebt, dat je het dan ook absoluut niet moet doen. Ik vind het daarom ook zeker geen hoger doel om een investeerder te vinden of om wat te verkopen. Het is heel soft misschien, maar ons hogere doel is om uiteindelijk dat te doen waar je zelf gelukkig van wordt en waar je trots op bent.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.