Coca-Cola en Consumer Generated Media

7 september 2005, 15:25

Coca-Cola en Consumer Generated MediaPaul Papanek maakte al weer enige tijd geleden een tweetal zeer goede commercials over Coca-Cola (spot 1 & spot 2).

Over Coca-Cola en niet voor Coca-Cola. In mei van dit jaar stuurde Coca-Cola hem dan ook een brief aangaande het ongeoorloofd gebruik van het beeldmerk. Met uiteindelijk een verzoek om binnen 14 dagen het videomateriaal te verwijderen. Het geheel kreeg begin deze maand een verrassend einde.

Beide spots werden op specspot met een dikke acht gewaardeerd en in de discussiegroep WhereSpot (registratie vereist) werd uitgebreid gediscusseerd over de case. Begin deze maand heeft Coca-Cola haar leger advocaten teruggefloten; Paul Papanek mag al het materiaal online laten staan, enkel een disclaimer moet worden toegevoegd.

Zou Coca-Cola de kracht van consumer generated media zo goed door hebben, dat ze met opzet hebben gedreigd met juridische stappen om daarmee het geheel extra aandacht te geven?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Peter de Geus

    Die spot 1 is inderdaad van ongekende kwaliteit. Coca-Cola zou gewoon die commercial moeten kopen en gaan gebruiken.


    7 september 2005 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!