Christina Wodtke over community design

22 oktober 2007, 05:36

Op Bokardo.com heeft Joshua Porter een interessant verhaal over een presentatie van Christina Wodtke over community design geschreven. Porter maakte zelf ‘a lot of notes’ die op zijn blog te lezen zijn. Uit de reacties onder Porters stuk: ‘Interesting presentation on the design of communities. A must read for any blogger.’ De slideshare-presentatie voldoet misschien niet echt wat kwaliteit betreft:

In slide 17 heeft Wodtke een trendlijn gemaakt, waarin de term ‘Web 4.0’ voorkomt. Web 4.0 zal, zo denkt Wodtke, ongeveer zijn opgang maken rond 2020-2030. Kenmerken zijn ‘intelligent personal agents’ en ‘distributed search’. Echt lekker uitgewerkt is het niet, maar hoe kan dat ook?

Dan op slide nummer 22: ‘Money in the click economy is not made of content but of access to communities.’ Een waarheid als een koe? Lijkt me wel.

Het voorbeeld van de gekraakte sloten van Kryptonite komt weer eens voorbij om de kracht van weblogs te demonstreren. De behoeftepiramide van Maslow wordt erbij gesleept: een interessante benadering op sheet 31. Boven in de piramide heeft Wodtke Digg, Facebook, Flickr, LinkedIn, Vox en Orkut geplaatst.

Verderop in de presentatie worden de bouwstenen van virtual social communities uit de doeken gedaan, met kernwaarden als identiteit, presence en reputatie. Dat doet Wodtke aan de hand van een stappenplan van Clay Shirky (althans, daar lijkt het op):

1 If you were going to build a piece of social software to support large and long-lived groups, what would you design for? The first thing you would design for is handles the user can invest in.

2 Second, you have to design a way for there to be members in good standing. Have to design some way in which good works get recognized.

3 Three, you need barriers to participation. This is one of the things that killed Usenet.

4 And, finally, you have to find a way to spare the group from scale. Scale alone kills conversations, because conversations require dense two-way conversations

Als we dan toch bezig zijn met het design van communities op het web. Lees dan ook nog even deze tips door die Michiel Berger opstelde naar aanleiding van een presentatie van Matthew Haughey.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    J-OE

    Leuk al die artikelen en onderzoeken over communities. Maar was is er eigenlijk zo nieuw aan? Ze bestaan al sinds het internet bestaat en zijn alleen wat geavanceerder geworden. Wie kan zich nog cityonline van Maurice de Hond herinneren, Nederlands eerste community, opgericht ergens in 1996. Daarna zijn er tal van communities ontwikkeld door diverse partijen zoals Sanoma (Wazzup/TheZone), Heineken, OLM (smulweb en wereld) en vele anderen. Veel interessanter vind ik de vraag “Wanneer is een community succesvol” met daarbij voorbeelden van communities die het al meer dan 5 jaar weten vol te houden.

    Kent iemand ze? Mag ook internationaal zijn, en wat mij betreft zijn MySpace en SecondLife nog geen succes omdat ze nog geen 3 jaar bestaan.


    22 oktober 2007 om 14:21
    han van wel

    @j-oe, ja een van de leukste communities ook was de trouwe groep bezoekers/leden van Het 14e Kippetje. Site is ooit opgezet om de gelijknamige film te ondersteunen en heeft jarenlang daarna zelfstandig gedraaid met een vrij grote vaste groep. Een van de meest originele communities in Nederland.


    22 oktober 2007 om 15:36
    J-OE

    @han, dank voor je compliment mede-ontwikkelaar :). Helaas onlangs de deurtjes van 14e Kip gesloten vanwege de ouderdom van de techniek. Maar zoals gezegd nog steeds opzoek naar een succesvolle community. Sugababes is inderdaad eentje om te noteren, in 2004 een enorme piek in bezoekers aantallen, daarna een dip maar een sterke come-back. Dank voor de tip Vincent.


    22 oktober 2007 om 18:20
    mgvandenbroek

    Ik geloof ook niet dat er ergens in het artikel staat, dat een sociale community een nieuwe verschijnsel is. De enorme populariteit ervan, dat is wel nieuw.

    @J-OE: goed dat je kennis met ons deelt. Ik neem aan dat je het boek van Amy Jo Kim (2000) ook spellen kunt?


    22 oktober 2007 om 18:20
    Raimo

    @han van wel heb je meer informatie over die case?


    22 oktober 2007 om 20:24
    Jeroen den Haan

    Communities nieuw? Inderdaad: nee, allesbehalve. Waar nu ineens over gesproken wordt zijn ‘community only’ initiatieven, terwijl een community al (jaren) kan ontstaan op iedere site die enige vorm van interactiviteit biedt. Een reactiesysteem zal bij voldoende animo al leiden tot een community, maar ook een forum… Wat mij betreft is het begrip community dan ook niet nieuw. Wel in opkomst zijn initiatieven die niets anders doen dan een community een plaats geven, voor wie het een speerpunt is, core business.


    23 oktober 2007 om 06:08
    J-OE

    @Matthijs, ja erg goed boek van Amy Jo Kim!

    @Raimo, stuur me ff een mail voor 14e Kip case info


    23 oktober 2007 om 06:17
    hans.busio

    Is Linked-In een community? Mensen die elkaar uitnodigingen sturen en vervolgens niks met elkaar doen. Ik word een beetje iebel van dat community-geneuzel. Of is dat erg Web 0.0?


    23 oktober 2007 om 08:27
    Jeroen den Haan

    @hans.busio: denk dat een community juist wordt gedefinieerd door mensen die ‘iets met elkaar doen’… LinkedIn transformeert wat mij betreft juist richting een community: was het eerst een digitale rolodex, nu zie je meer en meer dat het vraag/antwoord systeem op gang komt, dat mensen elkaar (al dan niet terecht of relevant) recommenden. Maar, community-geneuzel (ik citeer 😉 is erg Web 0.0 inderdaad. Net zo goed als het Web 1.0, 2.0 en (vast ook) 3.0 is…


    23 oktober 2007 om 09:01
    hans.busio

    @jeroen: vanuit mijn werkervaring ben ik erg pro-community’s, maar bij Linked-in zie ik het niet gebeuren. Marketingfacts is ‘proforma’ een weblog, maar de interactie eromheen maakt het juist veel meer een community.


    23 oktober 2007 om 12:00
    Bas Gezelle

    In de dancescene zijn genoeg succesvolle communities rondom partysites. Denk aan partyflock, partyscene, beatfreax, awakenings etc. Een groot aantal bestaan zeker al wel meer dan 3 jaar. Zelf was ik ook al sinds 2001 actief op zo’n community. Is wel al een aantal keer van naam en eigenaar gewijzigd, maar een groot deel van de harde kern zit er nog steeds.


    23 oktober 2007 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!