Christiaan Solcer (Tiqets): “We lossen een probleem op voor toeristen, musea én theaters”

Christiaan Solcer (Tiqets): “We lossen een probleem op voor toeristen, musea én theaters”

De gemiddelde toerist die Amsterdam bezoekt, brengt 2,6 dag in de hoofdstad door. Dan is het zonde van de tijd wanneer je drie uur in de rij moet gaan staan om een kaartje voor een museum te bemachtigen en naar binnen te kunnen. Tiqets biedt een oplossing voor dat probleem. De website van het bedrijf biedt een helder overzicht van de evenementen waarvoor je als toerist kaartjes kunt kopen. De aanschaf en afhandeling verloopt digitaal. Met een code op je telefoon krijg je toegang, waarmee wachtrijen worden omzeild.

“Mensen die hier op bezoek zijn weten vaak niet goed wat ze precies willen doen en hoe of waar ze aan kaarten kunnen komen. Wij bieden een betrouwbare plek. En daarnaast lossen wij het probleem op van naar binnen gaan. Tickets die ze bij ons kopen, hoeven niet te worden geprint. Wij hebben afspraken met de venues in Amsterdam die ervoor zorgen je met een ticket op je smartphone naar binnen kunt. Dus mensen hoeven niet in een wachtrij te staan”, aldus mede-oprichter en hoofd marketing Christiaan Solcer.

Je kunt Tiqets zien als de digitale variant van de box offices die in het centrum van London kaartjes verkopen: je weet nog niet exact waar je naartoe wilt, maar je vindt altijd wat.

“Eerste doel: Amsterdam helemaal op orde hebben”

Een uitkomst. Niet alleen voor toeristen, maar ook voor zalen, musea en evenementen in Amsterdam. Tiqets is voor hen een eenvoudige manier om extra mensen binnen te krijgen, buiten hun normale doelgroep om. Daarbij regelt Tiqets het probleem dat nog lang niet elke attractie beschikt over een goede, meertalige website. Laat staan dat iedereen al de online verkoop van digitale kaarten op orde heeft. “In Amsterdam heeft niet iedere attractie een online reserveringssysteem. We hebben nu de eerste musea aangesloten die ons reserveringssysteem gebruiken om de online transacties af te handelen.” 

Daarmee doet Tiqets denken aan het door IENS opgezette reserveringssysteem voor restaurants. Ook in die branche is nog niet iedereen op de digitale werkelijkheid ingesteld. Lastig punt: hoe laat je al die toeristen weten dat je bestaat. Tiqets kiest voor samenwerking met wat zij noemen: fuiken. Ofwel plekken waar sowieso vele toeristen komen. “Daar vertellen we ze: het is handig om nu alvast je tickets te kopen, anders sta je straks drie uur in de rij. Die tijd kun je beter op een andere manier besteden. Dus we zoeken juist de samenwerking heel lokaal.”

Daarnaast wordt gekeken of vervoerders van toeristen naar de stad mogelijk een rol kunnen gaan spelen in de toekomst. In dat kader draaide onlangs een pilot met Lufthansa waarbij gekeken werd of het mogelijk was het ticketaanbod in het inflight-entertainmentsysteem te integreren. “Uit de eerste resultaten bleek dat er veel interesse is in het product. De uitdaging is alleen dat de grote airlines hun tech roadmap al een jaar vooruit gedefinieerd hebben. Om daar impact op te hebben en dat proces versnellen dat is een uitdaging.”

Een uitdaging waar Tiqets op dit moment met 20 man aan werkt. Eerste doel: Amsterdam helemaal op orde hebben. Daarna volgt zo spoedig mogelijk de uitrol in de rest van de wereld. Als alles volgens plan verloopt, zal Tiqets over een jaar in elf steden operationeel zijn. Daarbij ligt de focus eerst op Europa en daarna op Amerika en Azië.

“Continu testen, verbeteren, resultaten bekijken”

De ervaring leert dat er per stad ongeveer drie man nodig zijn om de boel goed op poten te zetten. Het maken van afspraken met attracties en het lokaal bekend maken van de dienst kost tijd. Daarbij is het handig om alvast een voet tussen de deur te hebben. “In Barcelona verkopen we bijvoorbeeld nu al tickets aan mensen die naar de Sacrada Familia willen gaan. Wat we zien is als dat een beetje loopt, een gesprek een stuk sneller lukt dan als je helemaal blanco zo’n stad in gaat.”

De helft van de 20 werknemers van Tiqets zit op productontwikkeling: het systeem bouwen en het product verbeteren. “We hebben een hele duidelijke structuur in hoe we werken: continu testen, verbeteren, resultaten bekijken. Als dingen niet goed gaan, wat kan dan beter? We hebben ook te maken met meerdere talen, dus dat betekent support. We vinden het erg belangrijk dat mensen hier in Amsterdam ons op alle mogelijke manieren heel snel kunnen benaderen. Dat ze een Whatsapp-bericht kunnen sturen en dat we dan zelfs de tickets via Whatsapp kunnen terugsturen. Daar hebben we mensen voor nodig.”

Onlangs wist het bedrijf 1 miljoen dollar aan investeringsgeld op te halen. Op eigen kracht, zonder acceleratorprogramma. Daarbij werd Tiqets geholpen door een team van zogenaamde informals. “Een team van ondernemers die hun strepen al hebben verdiend, die ons met geld hebben geholpen, maar ook zeker met business en netwerk, en hoe we bepaalde dingen aanpakken met de juiste connecties. Het is best wel natuurlijk gegaan. Op een gegeven moment kom je met je kop boven het maaiveld uit en beginnen er introducties en gesprekken. Van daaruit is er een match met sommige mensen.”

Het geld zorgt er in ieder geval voor dat Tiqets de uitgestippelde route kan blijven vervolgen. “We hebben gewoon 10 man op tech en product om die bewijsvoering in Amsterdam te realiseren, om daarna de volgende stap te kunnen zetten. Dat is wat wij ook hebben gezegd: we willen Amsterdam helemaal perfect hebben voor de reiziger en dan pas gaan we denken aan een volgende stad.”

Het doel: om zo in het kielzog van andere grote Amsterdamse voorbeelden Booking.com en Travelbird door te groeien in Europa en daarna de rest van de wereld. Waarbij gekozen wordt voor de échte toeristensteden. “Alleen al in augustus komen er 1,3 miljoen mensen naar Amsterdam. Rotterdam is ook een mooie stad, maar wij focussen ons op de grote problemen, de lange wachtrijen. We willen wel problemen oplossen.”


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.