Chipknip verwerft bescheiden positie in betalingsverkeer

14 april 2003, 04:12

Uit onderzoek van het NIPO blijkt dat 76% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder inmiddels beschikt over een chipknip; het aandeel 65+ plussers met een chipknip is nog relatief laag: 66%.

Tussen mannen en vrouwen zijn er in dit opzicht nauwelijks verschillen, al denken mannen in de regel positiever over het gebruik van de chipknip dan vrouwen. Onder jonge Nederlanders (16-35 jaar) wordt de chipknip naar verhouding weinig gebruikt (45% antwoordt “nooit”) terwijl deze leeftijdscategorie wel significant vaker beschikt over een chipknip.

Ook al neemt het aantal betalingen met de chipknip gestaag toe (inmiddels zegt 5% van de Nederlanders in de supermarkt de chipknip te gebruiken), een groot deel van de Nederlandse bevolking loopt nog steeds niet warm voor de chipknip. Degenen die meer nadelen dan voordelen zien in de chipknip zijn nog altijd in de meerderheid. Mogelijk verlies of diefstal, het gemis van inzicht in het saldo, het ontbreken van een pincode waardoor de chipknip ook door anderen gebruikt kan worden, worden vaak als nadelen genoemd.

In voorgaande jaren is de chipknip vooral gezien als middel om kleine bedragen te betalen in een winkel of supermarkt. Nu ziet drievijfde (61%) van de Nederlanders de chipknip vooral als betaalmiddel voor parkeermeters. Doordat bij een groeiend aantal parkeermeters alleen betaald kan worden met een chipknip, worden veel Nederlanders min of meer gedwongen tot het gebruik van de chipknip.

Bron:

http://marketinx.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!