China groeit uit tot zesde reclamemarkt ter wereld

25 augustus 2004, 18:15

De Chinese reclamebestedingen stegen in 2003 met 40% naar 14,5 miljard dollar. Daarmee is China de zesde reclamemarkt ter wereld na de VS, Japan, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Opvallend zijn de grote tegenstellingen in welvaart. De helft van de bevolking kan zich nauwelijks rijst veroorloven, laat staan luxe auto’s of mobiele telefoons. Consumenten in Beijing en Shanghai lijken op die in Hongkong en New York en hier vindt bovendien de sterkste groei in consumenten- en reclamebestedingen plaats.

De belangrijkste reclamecategorieen zijn farmaceutische producten met 22% van het totale budget, toiletartikelen (18%), retail en diensten (12%), industrieel/kantoor (7%), vastgoed (5%), voeding (5%), dranken (4%), auto’s (4%), vrije tijd (4%), sterke drank (3%), consumentenelektronica (2%), schoonmaakmiddelen (2%), kleding (2%) en huishoudelijke artikelen (2%).

China is de op vijf na grootste markt ter wereld voor Coca-Cola. Multinationals als Coca-Cola, Unilever en Procter & Gamble moeten echter concurreren met de in eigen land uiterst populaire lokale merken. Ook de top-3 automerken zijn alle Chinees.

Bron:

Advertising Age

Via:

http://www.mkbnet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!