Checklist voor local marketing in Google

29 mei 2012, 12:30

Google is continu aan het veranderen en het tonen van geografische resultaten is daarvan een erg belangrijk onderdeel. De resultaten worden namelijk, wanneer dit bij Google bekend is, automatisch afgestemd op de locatie waar je je begeeft. Voor veel ondernemingen is dit een mooi moment om eens goed naar online en dan met name de lokaal-georiënteerde resultaten te kijken.

Deze ontwikkeling in het algoritme van Google heet de Venice Update. Deze verandering vormt een belangrijk onderdeel van de laatste Panda-ronde. De verklaring van Google is als volgt: ”This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal”. Om een goede lokale vindbaarheid te realiseren zijn daarom een aantal punten van belang, waaronder bijvoorbeeld:

  • Content met een lokale insteek

  • Juiste metatags

  • URL-structuur met lokale zoekwoorden

  • Inzet van geo-sitemaps

  • Backlinks van lokale websites

  • Aanmelding bij Google Places

Voorbeeld: zoekresultaten landelijk

Voorbeeld: zoekresultaten lokaal

Maar niet alleen vanuit het oogpunt van Google is ‘local marketing’ steeds belangrijker. De afgelopen jaren hebben we gezien dat online enorm is gegroeid door de komst van social media. Dat komt omdat mensen gewend zijn en het prettig vinden om te handelen binnen de bekende omgeving. Misschien is het niet een van de zwaarstwegende beslissingsfactoren, maar bezoekers kopen liever online bij een winkel uit de buurt dan 100 km verder op. Kortingssites zoals bijvoorbeeld Groupon en Groupdeal spelen hier handig op in.

Om succesvol te blijven moet je als lokale onderneming aan de slag met online marketing, maar voor veel bedrijven zal dat niet de belangrijkste prioriteit zijn. Tot de dag dat het te laat is en dat de concurrentie je overal voorbij raast. Om te helpen bij het opzetten van een online marketing strategie is er een checklist met de belangrijkste onderdelen. Het geeft houvast en helpt je wellicht tot het bedenken van nieuwe ideeën.

Credits afbeelding: Lars Plougmann (CC)

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

11 Reacties

    andrescholten

    Je moet maar even een website + nieuwsbrief hebben, op elke denkbaar sociaal netwerk een profiel aanmaken, dit aanmelden bij alle bestaande gidsen. Vervolgens bezig gaan op fora, en reviews verzamelen voor een hogere ranking?

    Ik kan hetzelfde voor als je een raceteam wil beginnen. Even een team bijeen brengen, sponsors regelen, auto kopen en natuurlijk inschrijven. Bekijk dit nogmaals in een infographic en neem contact met me op als ik je moet helpen met je raceteam…


    29 mei 2012 om 18:44
    jaapjacobs

    Hoi André, haha. Ik moet wel lachen om je reactie. Maar werkt het niet met alles op die manier? In de checklist wordt zeer waarschijnlijk de meest uitgebreide en dus ook kostbare aanpak geschetst. Het is niet zo dat iedereen aan de slag moet met deze onderdelen, maar het zou ook krom zijn om slechts één mogelijkheid te benoemen.


    30 mei 2012 om 06:53
    Erik

    Het aanmaken en opmaken van de verschillende profielen is niet het probleem, daar zijn verschillende bedrijven voor die dit voor je kunnen doen. Het reageren op reacties en betrokkenheid creëren is meer werk, maar ook dit is met de juiste monitoring tools best te doen. Het feit blijft dat als je bovenstaande zaken zelf wil regelen daar tijd voor uit moet trekken. Maar neem als voorbeeld de winkelstraat met de lokale ondernemingen, hier komen steeds minder mensen fysiek over de vloer om zich te oriënteren wat leidt tot een tijdsbesparing voor de ondernemer. Deze kostbare tijdsbesparing kan ingezet worden om de traditionele face to face communicatie ,online voort te zetten.


    30 mei 2012 om 08:32
    Sander Tamaela

    @Jaap: Volgens mij bedoelt André dat je veel te algemene zaken aanhaalt in je “checklist”. Hier kan natuurlijk niemand wat mee. Heb je een website, een nieuwsbrief en een mobiele site? Dat zegt nog helemaal niet of je klaar bent voor de volgende stap en of de eerste drie al optimaal zijn. Kortom: je kan hier niks mee, behalve je tijd verdoen.


    30 mei 2012 om 09:49
    jaapjacobs

    @Sander, voor veel ondernemers is dit geen gesneden koek in tegenstelling tot jullie als online experts. Ik kan me dan ook verstellen dat het nogal basic is. Bedankt voor de tip. Ik zal de volgende keer wat dieper op de onderwerpen in gaan.


    30 mei 2012 om 09:58
    Sander Tamaela

    @Jaap: ik begrijp dat het voor ons (meer) gesneden koek is, maar je begrijpt mijn punt verkeerd. Je stuurt mensen die “iets met online willen doen” nu met een shit load aan werk weg. Maar de vraag is hoe ze dit per stap nuttig kunnen doen. De stap boven hetgeen jij meldt is “ga maar iets met internet doen, daar kan je geld verdienen!”. Geen woord van gelogen, maar daar kan een leek niks mee. Juist de gene die er niks van weten hebben een gedetailleerd stappenplan nodig (het liefst op de persoonlijke situatie afgestemd) zodat de de te nemen stapjes klein en behapbaar zijn, anders komen ze nooit verder dan waar ze staan.


    30 mei 2012 om 10:09
    jaapjacobs

    @Sander, ik kan me zeker vinden in je laatste reactie. Snap ook wat je bedoelt. Om het goed te doen moet er inderdaad een gedetailleerd persoonlijk plan worden gemaakt. Insteek van het artikel was vooral bewustwording van de belangrijkste local opportunities. Ik besef dat het veel gedetailleerder had genomen. Nogmaals bedankt voor je reactie en onderbouwing.


    30 mei 2012 om 10:21
    Marc Roelofs

    Gave sticker


    30 mei 2012 om 21:31
    Jaap Schuddeboom

    @naamgenoot Als je in de titel van je stuk in plaats van ‘ checklist’ ‘ tips voor’ had gebruikt, was het allemaal volgens mij wat beter overgekomen. Checklist veronderstellen inderdaad zoals genoemd in de reacties, een stappenplan om van A naar B te komen.

    groet,

    Jaap Schuddeboom


    27 juni 2012 om 10:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!