Chaos dreigt op stroommarkt voor consumenten

15 januari 2003, 18:21

Maar liefst 65 miljoen consumenten moeten op 1 januari 2004 een jaar kunnen overstappen van de ene naar de andere elektriciteitsleverancier, maar op IT-gebied kan dat flink wat problemen opleveren.

Dat is te concluderen uit passages in het nieuwe rapport ?Trends in Energy? van Cap Gemini Ernst & Young. De leveranciers nog met fusies, CRM-achtige plannen en een gebrek aan overheidsregie.

Elektriciteitsleveranciers moeten opeens hun systemen met elkaar laten ?praten?. Klanten die besluiten Nuon voor Essent in te wisselen moeten zonder problemen overgeheveld kunnen worden. In oktober kwamen de grootste drie leveranciers Nuon, Eneco en Essent tot de oprichting van een Energy Clearing House, die de uitwisseling van gegevens volgens een vaste standaard moet regelen. Goed nieuws, stelt Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y), maar een structurele oplossing is het niet, want diverse kleinere leveranciers hebben die standaard niet in de praktijk kunnen brengen. De ?grote jongens? zijn daarbij nog bezig de IT-systemen van fusiepartners te verenigen. Kortom, een ?verbouwing met de winkel open?.

De auteurs van het CGE&Y-rapport pleiten voor een centraal klantenregister dat is gekoppeld aan soortgelijke registers elders in Europa, in plaats van de geplande gedistribueerde aanpak van de energiebedrijven. In Australi? is immers bewezen dat dat goed werkt.

Bron:

http://www.automatiseringsgids.nl/

Zie ook:

IT is achilleshiel van open energiemarkt – AG nr. 35, 2002

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Marco

    zie het nu pas, 65 miljoen???


    28 augustus 2003 om 12:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!