Case: online fondsenwerving voor de Sarswati Foundation

19 juni 2012, 11:31

Geef feedback of stem!

Tijdens de inspiratiesessie ‘Succesfactoren in online fondsenwerving’ georganiseerd door Mobillion werd aangegeven dat het nog steeds lastig wordt gevonden om online fondsenwerving te bewerkstelligen. Het triggerde mij omdat ik net vanwege mijn nominatie voor “Marketing Talent of the Year” een marketingplan heb geschreven waarin online fondsenwerving een belangrijke rol speelt. Graag deel ik de learnings.

Deze blogpost is geschreven door Liesbeth Gouda, marketingmanager Postkantoor.nl bij PostNL. Met deze case strijdt zij voor de titel Marketing Talent of the Year. Je bijdrage is welkom, in de vorm van feedback of je stem!

De opdracht

Ik had de opdracht om vanwege mijn nominatie voor één van de ontwikkelingsprojecten van de 1% Club een marketingplan te schrijven: de Sarswati Foundation. Hun missie is om naoorlogse kinderen in de plattelandsgebieden een kans te bieden op een toekomst door kwalitatief goed en Engels onderwijs. En hiermee uiteindelijk te helpen aan de wederopbouw van Nepal. Een grote en aansprekende ambitie, maar hoe krijg je hier donateuren voor in een overvolle markt?

Consumer Insights

Mijn overtuiging is dat je in de huid van de consument/donateur moet kruipen: wat zijn beweegredenen om een donatie te doen? Maar ook wat vind de consument verder belangrijk, waar houdt hij zich mee bezig en waar droomt hij van.

Ontmoet Lisa: persoonlijke aandachtgever, 37 jaar, getrouwd en 2 kinderen van 4 en 7 jaar, hoogopgeleid, HR Adviseur, altijd druk, vrienden, cultuur, social media, online (shopping) en het milieu en de maatschappij zijn erg belangrijk. Ze is bereid aan goede doelen te geven mits ze betrokken is en het dichtbij haar staat. Haar dochter Sanne is 7 jaar, intelligent en vrolijk, vind het leuk om naar school te gaan, heeft veel vriendjes en vriendinnetjes en reist met haar ouders naar andere culturen.

Onder deze doelgroep heb ik onderzoek gedaan en daar kwamen de volgende belangrijke insights uit:

  • Ik wil de resultaten zien van mijn donatie

  • Ik wil betrokken worden en geïnformeerd over de ontwikkelingen van het project door foto’s, persoonlijke verhalen en verslagen.

  • Ik moet de organisatie geloven.

  • Het moet een duurzaam project zijn.

  • Het moet dichtbij mij zijn.

  • Het moet niet te ingewikkeld zijn.

  • Het idee

Met dit als bagage en wetende dat de goede doelenmarkt een overvolle markt is, waarbij online fondsenwerving nog niet heel hard loopt, ben ik gaan nadenken en met anderen gaan brainstormen. Daar is het volgende idee uitgekomen.

Online strategie

Door bedrijfsleven en een goed doel aan elkaar te verbinden, wordt de stap om online te gaan laagdrempeliger. Je gaat niet om geld te storten online, maar je gaat iets kopen, wat je graag wilt hebben en vervolgens kun je zien wat er met een gedeelte van je geld gebeurt.

Om de Sarswati Foundation echt te laten leven bij de consument, is er een QR code toegevoegd aan het product dat je koopt, waarbij je al direct 2 euro hebt bijgedragen aan het goede doel. De code scan je en je gaat vervolgens naar de website van de Sarswati Foundation, waar je up-to-date kunt blijven van de ontwikkelingen van het project, maar dat niet alleen je kunt hier ook op een interactieve manier mee om gaan, door de kinderen in Nederland en de kinderen in Nepal te laten communiceren met elkaar via chat, facebook of video. (In Nepal hebben ze beschikking over internet en video omdat doel van de Sarswati Foundation is de kinderen op te leiden op concurrerend niveau.)

De kinderen leren op deze manier op interactieve wijze van elkaars cultuur. Door steeds weer nieuwe activiteiten online te blijven ontwikkelen zoals het zelf designen van de stickers voor waterbobble, blijf je terugkeren naar de website. Voor de kinderen leuk, maar voor de ouders ook interessant: het project komt op deze manier heel dichtbij en staat letterlijk in de huiskamer. Door deze interactie wordt gestimuleerd om bij te dragen of iets te doen voor de Sarswati Foundation en je bent al online, dus uiteraard kun je daar ook direct online doneren of een actie bedenken waarmee er voor de Sarswati Foundation weer extra geld opgehaald kan worden.

Kracht

De kracht van het idee zit hem in drie dingen:

  1. Het heel dichtbij de doelgroep komen en de doelgroep raken. Weet wat je doelgroep raakt, waar ze warm voor lopen en vooral ook waar ze te vinden zijn.

  2. Het juiste product vinden passend bij de organisatie. Het product de Waterbobble sluit perfect bij de organisatie en vooral ook bij de doelgroep aan door de duurzaamheid en de mooie uitstraling van het product, dit zorgt voor zichtbaarheid. Waterbobble zegt hierover zelf: ‘Het feit dat Liesbeth met dit concept bij bobble terechtkomt, is voor ons de bevestiging dat de filosofie van bobble aanslaat. We zijn enorm vereerd dat iemand met ons gedachtengoed een concept heeft bedacht wat ons merk nog meer betekenis geeft. Wij zullen haar dan ook waar nodig ondersteunen’. Een commerciële organisatie, die achter het project staat kan een goed doel een stuk verder helpen, niet perse door geld te investeren, maar door de goede combinatie te maken en een win-win situatie te creëren, waarbij je kosten kunt besparen.

  3. (Online) media op de juiste manier inzetten. Door de koppeling naar online, maak je heel zichtbaar wat je al hebt bijgedragen aan de Sarswati Foundation en wat je nog meer kunt doen. Je maakt het verhaal van de Sarswati Foundation levend en interactief. Ouders zullen hun kinderen stimuleren en ook op school kan er aandacht aan besteed worden door gezamenlijk met Nepal een les te volgen of de lessen met elkaar te delen.

    Je zet online media in om te communiceren in plaats van te zenden. Hiermee bouw je een relatie op met je achterban en dat is de kracht van online media, die je moet gebruiken.

Stem of geef feedback

Op dit moment ben ik aan het strijden voor de titel “Marketing Talent of the Year“, waarbij ik dit plan probeer te realiseren. Je kunt me daar op twee manieren bij helpen: geef me feedback op bovenstaand plan of stem op mij via de website van Marketing Talent of the Year.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!