Campagne tegen roken slaat nauwelijks aan bij kinderen

14 oktober 2003, 04:09

Campagnes om kinderen van het roken af te houden, hebben geen effect. Ondanks grootschalige overheidscampagnes neemt het aantal rokende jongeren niet af. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM).

Onderzoekster M. Ausems volgde de effecten van antirookcampagnes gedurende 36 maanden op de hoogste groepen van 150 basisscholen in Nederland. Daar bleek de voorlichting geen enkel positief effect te hebben. Uit eenzelfde onderzoek bij een groot aantal brugklassen van VBO-scholen bleek dat de campagnes alleen op de korte termijn effect hadden, die op de langere termijn weer teniet werden gedaan.

Volgens Ausems komt dat door de “overkill” aan antirookcampagnes, die op de leerlingen worden losgelaten. “Dat werkt averechts, je moet zoiets doseren”, lichtte de onderzoekster maandag toe. Zij vindt het vooral belangrijk om leerlingen weerbaarder te maken tegen de sociale druk, het “meedoen”, dat tot roken leidt. Dat kan door voorlichting op maat te sturen aan de huisadressen van scholieren, vindt Ausems.

Zij ziet veel heil in zo’n persoonlijke aanpak, die dan wel begeleid moet worden door een school. Tijdens haar onderzoek bleek dat vooral leerlingen van het VBO, die nog niet eerder gerookt hadden, makkelijker de sigaret lieten liggen door deze aanpak, dan door voorlichting op school alleen.

(Bron: NU.nl)

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!