Breedje aap of niet?

2 februari 2006, 14:49

Op 19 januari stuurde ik Google een e-mail met daarin twee vragen:

  1. Waarom wordt er met twee termen gewerkt die feitelijk hetzelfde betekenen (brede zoekwoorden en extra brede zoekwoorden)?
  2. Zie ik het verkeerd als ik meen dat synoniemen en relevante varianten merkmisbruik in de hand werken? Dus dat de optie ‘breed zoekwoord’ in het belang van de adverteerders beter kan worden afgeschaft?

Ik maakte daarin duidelijk dat ik de reactie zou bespreken op deze site. Inmiddels heb ik die reactie binnen.

Wat heb ik tegen (extra) breed?

Het bezwaar tegen de huidige invulling van Google van de optie ‘breed’ is dat ??k zoektermen zonder het brede zoekwoord zelf tot vertoningen kunnen leiden. In mijn optiek is dit simpel te verhelpen door ‘breed zoekwoord’ opnieuw te definieren. Namelijk als: met deze optie wordt uw advertentie alleen getoond als de zoekterm minstens uw zoekwoord bevat. Het verschil met zinsdeel? Dat bij natte neuzen show de woordvolgorde in de zoekterm niet uitmaakt, en bij “natte neuzen show” w?l.

Antwoord Google

Omdat ik eerst wat antwoorden op niet gestelde vragen kreeg heb ik vraag 1 in een later stadium iets anders geformuleerd:

Is het dus mogelijk om een breed zoekwoord te kopen, waarbij ook echt alleen op d?t woord (evt in combi met andere zoektermen) de ad getoond wordt? En wordt dat zoekwoord pas extra breed als ?k als adverteerder via de keywordtool synoniemen toevoeg? M.a.w. is het mogelijk breed te adverteren (dus een zoekwoord op te geven zonder tekens als [] of “”) zonder dat ‘jullie’ de ad ook tonen op zoektermen waar w?l een synoniem, maar n?et het gekochte keyword in voorkomt?

Het uiteindelijke antwoord van Google hierop luidt:

Adverteerders kunnen de optie voor extra brede zoekwoorden niet uitschakelen. Ons systeem bepaalt de vertoning voor extra brede zoekwoorden op basis van de beschikbare informatie. Wanneer een adverteerder zijn advertentie alleen voor specifieke zoekopdrachten wil laten vertonen, dan kan hij gebruik maken van zinsdeel- of exacte zoekwoorden. De optie voor extra brede zoekwoorden werkt dan niet.

Okay, er is dus geen verschil tussen ‘breed’ en ‘extra breed’. Of toch? Want in dezelfde mailwisseling schrijft Google:

U kunt de eventuele extra brede zoekwoorden waarvoor uw advertenties worden weergegeven bekijken. Hiervoor geeft u een breed zoekwoord op in het hulpprogramma voor zoekwoorden. De extra zoekwoorden waarvoor uw advertenties worden weergegeven, verschijnen rechts onder ‘Soortgelijke zoekwoorden: extra brede zoekwoorden’. Houd er rekening mee dat uw advertenties niet standaard worden gegenereerd bij deze zoekwoorden, tenzij u ze handmatig toevoegt aan uw lijst met zoekwoorden.

So what?

Ik heb moeite met vertoningen op synoniemen van mijn brede zoekwoord. Omdat, en ik heb dat ook al meegemaakt, bij merkmisbruik voor mij niet duidelijk is wie ik moet aanspreken: Google of de adverteerder. Met de hierboven geopperde herdefiniering van het begrip ‘breed’ is dit probleem uit de wereld. Overigens was het antwoord van Google op vraag 2:

Mocht een advertentie als gevolg van extra brede zoekwoorden vertoond worden voor een zoekopdracht met een handelsmerk, dan schakelt Google AdWords deze functie op verzoek van de handelsmerkeigenaar direct uit.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ruben Timmerman

    Nice one. Je hebt gelijk, het is nog niet goed uitgewerkt door Google. Het stomme is dat ze schrijven over de “optie voor extra brede zoekwoorden”, terwijl het helemaal geen optie is. Het staat altijd aan en kan niet uitgezet worden.

    Ik denk (hoop) dat ze nog wel komen met een echte optie om het op adgroup niveau uit te zetten. Google haalt zich in theorie een hoop extra werk op de hals omdat ze nu meer merken moeten gaan blokkeren. (en omdat ze meer vragen moeten beantwoorden).

    Maar zolang die kosten niet opwegen tegen het extra volume dat de extra brede zoekwoorden genereren, is er niks aan de hand natuurlijk. De extra brede zoekwoorden zijn vooral goed voor adverteerders die niet goed zijn in het opzetten van campagnes. En dat worden er steeds meer.

    Hiermee pakt Google dus weer iets van de expertise af van de zoekmachine marketing bureaus.


    3 februari 2006 om 07:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!