Brand of the Year in Wit-Rusland (verslag)

6 februari 2006, 10:17

Brand of the Year in Wit-Rusland (verslag)Zoals eerder aangekondigd, was Serge Fenenko (Novocortex) afgelopen week op uitnodiging in Wit-Rusland om te jureren voor de Brand of the Year Award.

Inmiddels staat zijn verslag (met foto’s) online. Wie het verslag leest zal zien dat vaak de lokale merken hoger scoorden dan de bekende Westerse merken. Prijsverschil zou een verklaring kunnen zijn (een TV-toestel van Horizont kost minder dan een toestel van Philips). Toch geldt dit niet in alle cases, zo scoorde het lokale merk Wejnjanski Rodnik ondanks een vergelijkbare prijs toch hoger dan Coca-Cola (Coca-Cola was met maar liefst 3-4 merken vertegenwoordigd in Top 5). Interessant verslag waaruit blijkt dat lokale merken met een slimme marketingstrategie wel degelijk kunnen overleven in de steeds verdergaande globalisering.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    amsterdamant

    Van Riel & Fombrun (van het Reputation Institute) geven in hun boek ‘Reputatiemanagement’ ook aan dat consumenten als ze ondervraagd worden een nationalistische voorkeur hebben als ze sterke merken moeten nomineren. Met name merken en bedrijven die erin slagen goed zichtbaar te zijn op de nationale markt krijgen de voorkeur.


    6 februari 2006 om 11:41
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ik denk dat nationalisme een belangrijke rol speelt. Het viel mij op dat Wit-Russische bedrijven vaak hun merkwaarden en attributen in de geschiedenis zochten – zij kozen bv. kleuren van de nationale vlag voor hun logo’s en gebruikten beelden uit oude legendes.

    Een andere reden voor het succes van nationale merken is dat veel locale producten kwalitatief goed zijn en een goede reputatie hebben opgebouwd bij locale consumenten. Een onbekend buitenlands merk moet zich eerst bewijzen en dit valt niet mee als er goede locale substituten zijn. Een goed voorbeeld is het succes van Wit-Russische melkproducten t.o.v. Westerse merken. Deze producten zijn kwalitatief zeer goed en hebben een ijzersterke reputatie opgebouwd nog in de Sovjet tijd. 1 van de juryleden citeerde een Russisch onderzoek waaruit bleek dat Russen melkproductie uit Wit-Rusland associeerden met ‘hoge kwaliteit voor weinig geld’. Het enige wat je moet doen als locale producent om Campina en Danone te verslaan, is een merk ontwikkelen om herkenbaarheid van je producten en loyaliteit van de consumenten te verhogen. Met je merkwaarden zit het al goed, terwijl Campina nog moet uitleggen waarom consumenten juist zijn producten moeten kopen.

    Daarnaast beschermen de meeste Aziatische en Oost-Europese landen hun locale producenten. In Wit-Rusland krijgt bv. elke melkfabriek een afzetgarantie van de staat in de eigen regio (vooral om werkgelegenheid in die regio te beschermen). In de andere regio’s moeten zij wel met elkaar concurreren.

    Tenslotte, de meeste Westerse merken kiezen voor lokalisatie van hun internationale campagnes in plaats van nieuwe campagnes ontwikkelen op basis van de locale consumentenvoorkeuren. Locale merken hebben geen last van het hoofdkantoor in New York of Londen en kunnen zich focussen op de locale consument.


    6 februari 2006 om 12:41
    Bas

    Zelf zit ik regelmatig in Polen en ook daar hoor ik vanuit een aantal vrienden dezelfde geluiden. In het geval van voedsel heeft men daar nog een argument. Namelijk dat Pools voedsel tenminste betrouwbaar is, zonder bestrijdingsmiddelen, etc. Daar heeft een Poolse boer namelijk geen geld voor. Pools voedsel is puur natuur, varkens lopen buiten, net als kippen, etc. Wij zouden het biologisch voedsel noemen. Het grote verschil: in Polen is het goedkoper dan niet biologisch voedsel 😉

    Maar ook daar zie je dat men stelt dat van lokale producten de herkomst tenminste duidelijk is, en velen stellen dat Poolse producten tenminste goed zijn. Op zich vreemd voor een land dat aan een gigantisch nationaal minderwaardigheidscomplex lijdt, want alles wat Pools is is slecht (tot ze producten in een winkel gaan kopen dus).

    Maar het is herkenbaar, deze Wit Russische mentaliteit, met dus o.a. de Poolse.


    6 februari 2006 om 20:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!