Bol.com voor het eerst in zwarte cijfers

24 december 2004, 06:35

De omzet van eind oktober tot vandaag bedraagt ruim EUR 11 miljoen, een groei van 40 procent ten opzichte van 2003. Bol.com verwacht dit jaar af te sluiten met een totale omzet van EUR 50 miljoen.

2004 is het eerste jaar dat bol.com met zwarte cijfers zal afsluiten, ondanks investeringen in productontwikkeling, de toevoeging van een afdeling met kleine elektronica en een nieuwe marketingcampagne met als thema lang leve luiheid. Ook voor 2005 verwacht bol.com sterke groei. In 2003 zei bol.com de omzet binnen drie jaar te willen verdubbelen. Het bedrijf heeft zijn groeiambitie voor het komende jaar naar boven bijgesteld.

Maandag 29 november was een recorddag met 120.000 bezoekers en meer dan 14.000 verkochte producten. Zon- en maandagen zijn over het algemeen topdagen bij bol.com. MP3-spelers blijken dit jaar het kerstcadeau bij uitstek. Ze lijken de digitale camera in populariteit voorbij te streven. Ook blijkt dat kopers van MP3-spelers zich voornamelijk laten leiden door de prijs bij hun aanschaf.

Andere populaire cadeaus dit jaar zijn de dvd?s van tv-programma Kopspijkers en Lord of the Rings, de pc-game ?Half Life 2? en de Encarta Winkler Prins-encyclopedie op cd-rom. De Wijnalmanakken van Hubrecht Duijker en de Supermarkt-Wijngids van Nicolaas Klei vinden dit jaar duizenden mensen onder de kerstboom. Daarnaast is de Engelstalige ?how-to?-gids voor vrouwen getiteld ?He’s just not that into you? een opmerkelijke bestseller. Niet alleen de boeken van Dan Brown doen het goed, ook het ?Da Vinci Code?-bordspel is een bestseller. In de Nederlandstalige boekenlijst is Brown voorbij gestreefd door de nieuwe Grisham en het reisboek van Floortje Dessing. Kerstman en sint hebben ook de AllesKids, bol.coms kinderwinkel met cd’s, films, boeken en games, goed bezocht. De meest gekochte kindercadeaus zijn het boek ?n het pc-spel van Pluk van de Petteflat. Ook het boek ?De brief voor de koning? van Tonke Dragt, winnaar van de Griffel der Griffels, blijkt een gewild geschenk.

Daniel Ropers, directeur van bol.com geeft uitleg: ?Van de voorspelde terugloop van sinterklaasbestedingen hebben wij niets gemerkt. We zien de afgelopen weken verkopen op recordhoogte. Waar een paar jaar geleden nog maar een klein deel van de Nederlanders een internetwinkel overwoog voor de aankoop van cadeaus, doen consumenten dit jaar massaal hun voordeel met het gemak en de lage prijzen die het kopen via internet in deze drukke tijd biedt.?

Sinds de start in maart 1999 van bol.com in Nederland zijn ruim zes miljoen bestellingen afgeleverd. Van de 3,4 miljoen online kopers in Nederland koopt ruim 1,3 miljoen ook bij bol.com. Bol.com is daarmee marktleider in Nederland op het gebied van online verkoop van mediaproducten.

Bron:

Persbericht Bol.com

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!