Uitgelezen – De nieuwe weg: in 7 stappen naar meer omzet

8 maart 2016, 14:00

Een businessroman, interessant! Het combineert twee van mijn favoriete soorten literatuur: managementliteratuur en een roman. Dit boek van schrijver Jochum Jarigsma gaat over een bankier (Rutger) die snel rijk wil worden en daarom in de vakantiehuisjesbusiness op Schiermonnikoog stapt. De lezer wordt meegenomen in de reis die Rutger aflegt om zijn huisjes te verkopen. Gaandeweg helpt de vriend van Rutger (Peter) hem een handje verder met goed bedoelde tips. Het is een dun boekje dat gemakkelijk te lezen is.

Het boekje kent twee verhaallijnen. Enerzijds het romanstuk: door het fictieve bouwbedrijf Meego wordt op Schiermonnikoog geboord naar gas en is er sprake van een weg van het vaste land naar het eiland. Er is een protestgroep die dit uit milieuoogpunt wil tegenhouden. Rutger hinkt op twee gedachten: de weg kan bijdragen aan de verkoop van zijn vakantiehuisjes, maar het meisje van het verhaal zit bij de protestgroep. Hij wil uiteraard een wit voetje bij haar halen. De tweede verhaallijn is het businessstuk.

Het schrijven van een businessroman lijkt mij erg lastig omdat je een leuke roman wilt schrijven en tegelijkertijd kennis wil overbrengen. Ik merkte dat dit conflict terugkwam in het boek. Dat maakte het niet altijd even lekker leesbaar.

Jarigsma neemt de lezer in zeven stappen mee naar het sluiten van een deal:

  1. Het formuleren van een propositie
  2. Zoeken naar de markt voor deze propositie
  3. Klanten vinden en in contact komen met deze klanten
  4. De behoeften van de klant onderzoeken
  5. Een aanbod doen
  6. Verkoopbezwaren oplossen
  7. Vragen of onderhandelen voor een deal

De ‘educatie’ in het verhaal is over het algemeen afkomstig van Peter, de vriend van de hoofdpersoon. Hij helpt de hoofdpersoon en vertelt hem wat hij niet goed doet. Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik het boek tijdens het lezen zo af en toe aan de kant heb gelegd, omdat ik mij irriteerde aan Peter, de expert in het verhaal. De goedbedoelde tips lazen als een college, waardoor ik bijna medelijden kreeg met de hoofdpersoon.

Dit boek is een prima instapper voor de beginnend ‘zakenman’. Het helpt de startend ondernemer in de terminologie van ‘sales’ en legt haarfijn de (starters)foutjes uit. Daarnaast geeft het handvaten voor verdieping. Zit je wat langer in het sales of e-commerce vak, dan is dit boek wat minder geschikt. Neemt niet weg dat het alsnog een leuk verhaal is.

Job Mantz
Senior Digital Product Manager bij ABN AMRO

Job Mantz is een enthousiaste online specialist. Binnen de digital bank van ABN AMRO is hij verbonden aan het e-commerce team waar hij gefocust is op het verbeteren van de (online) klantervaring en het overtreffen van de klantverwachting. Job is tevens verbonden aan de expertgroep Customer Service van ShoppingTomorrow.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jochum Jarigsma

    Dag Job,

    Dank voor je recensie.

    Dus je hebt een hekel aan Peter? Tja, ik kan me er iets bij voorstellen; zo’n type komt natuurlijk betweterig over. Kom maar niet naar mijn trainingen… 😉

    Groet,

    Jochum


    25 maart 2016 om 15:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!