BMW ist draussen!

5 februari 2006, 10:15

BMW ist draussen!

Google heeft BMW.de verwijderd uit de zoekindex vanwege het misbruiken van doorway pages (via: Dutchcowboys).

Een doorway page is een zoekmachine geoptimaliseerde pagina die enkel en alleen is ontwikkeld om een alternatieve ingang naar de site te creeeren. Doorway pages zijn vaak geoptimaliseerd voor een beperkt aantal trefwoorden en specifiek gericht op ??n zoekmachine. Doorwaypages zijn net als cloaking illegaal.

Ben overigens benieuwd wat de zoekmachine experts hier van vinden. Terwijl Google in haar richtlijnen duidelijk adviseert geen gebruik te maken van doorway pages, weten we dat deze ook in Nederland regelmatig worden ingezet. Waar ligt de grens van wat wel en niet mag?

Update

Uit de diverse berichten over de verwijdering van BMW.de uit Google blijkt dat het niet alleen om doorway pages gaat, maar ook om Javascript cloaking. Lees de reacties voor meer details.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    Arash

    Goede zaak van Google! Er zijn SEO bedrijven die nog steeds gebruik maken van doorwaypagina en cloacking methodes.


    5 februari 2006 om 11:07
    media

    Bart, ik had de link naar Matt Cutts ook in mijn bericht al opgenomen maar had even niet opgemerkt dat vhij het inderdaad over Javascript cloaking heeft en niet over doorway pages. Vreemd, de Duitse blogs hebben het allemaal over doorway pages!?


    5 februari 2006 om 12:53
    BasW

    Hhmmm, zouden we niet een centraal meldpunt ‘zoekmachinespam’ kunnen opzetten? Ik heb me de laatste maanden suf gerapporteerd bij Google omdat in mijn branche één van de ‘grote jongens’ aardig zit te spammen, maar nul komma nul resultaat tot nog toe…


    5 februari 2006 om 14:55
    Remi

    Goed punt Ruben, al klopt je verhaal niet helemaal. De links staan inderdaad in een uitklapmenu, maar dat menu klapt gewoon uit als je op de link (rechtsonder) klikt.

    Dit is geen spam, het gaat hier immers om een pagina waarop goede content over een bepaalde bestemming staat en mensen die hier naar zoeken krijgen de informatie die ze zochten, en dit is de zelfde informatie als de zoekmachines te zien krijgen. Uitklapmenu’s worden op talloze sites toegepast en zijn gewoon volgens de richtlijnen.

    Ik heb regelmatig overleg met verschillende concullega’s en mensen van een aantal van de zoekmachines. Daarbij discussieren we regelmatig, met sommigen bijna wekelijks, over dit soort zaken. Er is een grijs gebied in de regels van de zoekmachines en ik vind het belangrijk daarover goed te overleggen met concullega’s en zoekmachines. Maar wat betreft dit voorbeeld weet ik zeker dat we goed zitten.

    Mede omdat de zoekmachines in hun richtlijnen een grijs gebied open laten waarover gediscussieerd kan worden ben ik bezig een expert meeting te organiseren waarbij ik zo veel mogelijk van de zoekmachine optimalisatie experts uit Nederland aan tafel wil hebben. (Van alle grote partijen één)

    Ik begreep van Marco dat hij er wel wat voor voelt bij z’n expert meeting de gespreksleider te zijn. Marco, wil je dat nog steeds? In de volwassen wordende zoekmachinemachine marketing markt is een gezonde discussie natuurlijk nooit verkeerd dus daar wil ik graag aan meewerken.


    5 februari 2006 om 16:47
    Ruben Timmerman

    Ah, dank Remi. Ik heb echt lang gezocht naar de methode om dat menu uit te klappen. Ook omdat er in een H1 hurghada boven staat, zocht ik daarop, niks gevonden.

    Ik ging er ook vanuit dat jullie het wel op zo’n niet te verbieden manier zouden verbergen, kon hem alleen effe niet vinden. Dit is een goed voorbeeld van de technieken die een alternatief zijn voor doorway pages en hetzelfde effect bereiken.


    5 februari 2006 om 17:09
    media

    Goed initiatief Remi en ja ik wil best als gespreksleider fungeren. Wat mij betreft doe je een oproep op Marketingfacts aan de mensen die je er bij zou willen hebben!


    5 februari 2006 om 19:36
    Robin

    Ik begrijp dat dit een discussie is voor de grote jongens. Zou het echter voor mij als starter ook mogelijk zijn deze discussie aan te horen? Lijkt me erg interessant en ik word graag ingewijd in het wereldje.


    6 februari 2006 om 09:18
    Remi

    @ Raymond,

    Mijn ervaring is dat de spamreports tegenwoordig wel opgevolgd worden. (Mits er inderdaad sprake is van spam) Vaak is er binnen een maand al actie.

    Maar inderdaad, niet altijd..


    6 februari 2006 om 14:19
    peace

    ik wil toch nog even kwijt dat ik het jammer vind dat de laatste tijd het forum in belangrijke mate wordt gebruikt om elkaar zwart te maken. Zoals Ruben die in het wilde weg om zich heen slaat zonder eerst de feiten na te trekken bij de betrokken bedrijven en dat vervolgens weer moet herroepen. Ik vindt dat weinig professioneel en geeft aan dat de branche nog niet volwassen is. Ik hoop dan ook niet dat anderen dan weer gaan reageren op klanten van het bedrijf van Ruben Lectric/Search Result die dan toevallig weer oa Martinair (althans volgens referentie op hun site) als klant heeft. Laten wij alleen dergelijke beschuldigingen uiten als er echt iets is vastgesteld en dat aan google overlaten. Maar misschien ben ik te idealistisch…..


    6 februari 2006 om 18:39
    Ruben Timmerman

    Peace, je hebt gelijk, maar ik vind om me heen slaan wat overdreven. De links die transavia gebruikt zijn overduidelijk een truc voor betere indexering, maar niet illegaal. De links zijn wel verborgen, maar door een klik te zien. Ze staan wel netjes helemaal bovenaan in de broncode. Zoals ik zei verbaasde me het dat ik de links niet kon vinden, want t4u is niet dom (zelfs best wel slim eigenlijk! ;)).

    Van mij mag reageren altijd, ik zet niet voor niets netjes mijn volledige naam op de site van mijn werkgever, overal waar ik op nieuws reageer en op mijn eigen weblog.


    6 februari 2006 om 18:49
    media

    Peace, dat is ook precies de reden dat ik het vanmiddag niet als bericht heb geplaatst en eerst heb geinformeerd. Voor zover ik het nu begrijp gaat het bij kieskeurig.nl om het verkeerd gebruiken van robot.txt (zie ook mijn eerdere reactie). De exacte reden weet ik (nog) niet.


    6 februari 2006 om 19:27
    media

    Dank voor de toelichting Henri. En inderdaad, ter lering ende vermaeck!

    In ieder geval succes met het contacten van Google!


    6 februari 2006 om 20:07
    Roy

    hehehe, ik wist wel dat je alles liet verwijderen mbv. de URL removal tool ipv alleen de subdomeinen 🙂

    wijze les in ieder geval 🙂


    6 februari 2006 om 20:21
    Ruben Timmerman

    Roy, kun je dat misschien toelichten? Voor zover ik weet is er niet zoiets als de Google removal tool, je moet gewoon je robots.txt aanpassen en daarvan Google op de hoogte stellen. Of je hele site wordt verwijderd hangt dus nog steeds van je robots.txt af.

    Dat is ook logisch, anders zou Google los moeten gaan bijhouden wie de removal tool heeft gebruikt. Op deze manier houden ze de standaard van robots.txt in tact, alleen de “tool” is er om het proces wat sneller te maken.


    6 februari 2006 om 20:38
    BasW

    Ach, en zo’n penalty kan ook wel eens extra traffic opleveren, ik citeer van Hyped.nl:

    ‘BMW site trekt recordbezoek na ban Google (02/07/2006)

    De website van BMW blijkt na de “ban” van Google een recordbezoek te hebben ontvangen. Dat meldt een redactielid van HYPED die op dit moment in Duitsland is. Volgens een woordvoerder zou de site de afgelopen dagen “nog nooit zoveel bezoek” hebben gehad door alle media aandacht rondom de straf die Google uitdeelde aan het bedrijf. Desondanks is BMW niet blij met de straf. Insiders gaan ervan uit dat BMW weer snel te vinden zal zijn zo gauw als de site weer voldoet aan de eisen van Google.’


    7 februari 2006 om 21:41
    Karel Kolb

    @Remi

    Zag net op jullie site dat Kieskeurig.nl klant is. Kan me toch slecht voorstellen dat Kieskeurig.nl zonder jullie medeweten zo gaat zitten ‘klooien’? Vraag me daarom af of jij licht in de duisternis kan brengen.


    8 februari 2006 om 11:25
    nikao

    hmm .. op deze manier kan je het als marketingactie gaan toepassen:

    je wordt uit de index gegooid.. groot nieuws

    past het snel aan en je wordt paar dagen later weer geinclude..

    resultaat: hoop publiciteit en extra bezoekers….


    8 februari 2006 om 13:13
    Karel Kolb

    Remi, helder. Volgens mij heb je een perfect salesargument om Kieskeurig.nl óók voor Organic Search als klant binnen te halen. 🙂


    8 februari 2006 om 13:26
    Ruben Timmerman

    LOL, zoals leerlingenweb zie je ze niet vaak meer. Bepaald niet hip ook trouwens. Een totaal waardeloze manier van “optimalisatie”, en zo on-gebruiksvriendelijk en illegaal as it gets.


    9 februari 2006 om 20:41
    yvoschaap

    Erg waardeloos is het niet, want die pagina staat op pagina 1 voor een bepaalde gespammede keyword.


    15 februari 2006 om 15:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!