Blyk live!

26 september 2007, 20:36

Blyk is live. Zoals beloofd aan het einde van de zomer. Blyk is een ad funded mobile virtual network. M.a.w. gratis bellen maar af en toe krijg je een SMS/MMS. In UK heeft Blyk zijn poorten open gedaan voor haar doelgroep van 16-24 jaar. Val je in deze leeftijdscategorie en woon je in de UK dan kan je Blyk gebruiken.

Blyk biedt haar klanten 217 gratis SMSjes en 43 minuten gratis bellen aan per maand

.

Wat is het addertje onder het gras? Per dag ontvang je 6 “brandmessages” Deze brandmessages stellen je vaak een vraag. Geef je antwoord dan ontvang je hoogstwaarschijnlijk een MMS met meer informatie.

Om nieuwe zieltjes te werven volgt Blyk een ongebruikelijke methode. Ze werken met invites en gaan langs universiteiten en grote events. Dus geen zware ATL campagnes. Blyk weet hoe lastig deze doelgroep te vinden is. Vandaar ook hun dienst..

Blyk is bezig om in meerdere europese landen hun dienst te lanceren. Één van de criteria om ergens te lanceren is of het land een volwassen MVNO markt is. M.a.w. Nederland staat waarschijnlijk ook op hin lijstje.. 😉

Gaat het een succes worden?

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

11 Reacties

    marcfonteijn

    Leuk initiatief, ben erg benieuw hoe het gaat lopen. Al geloof ik zelf veel meer in een model zoals Mowave liet zien op MoMo met SelfCentral. Daar kun je ook geld besparen op je telefoonrekening maar dan niet door reclame te ontvangen maar door zelf interessante content te maken.


    27 september 2007 om 05:28
    Annet

    @Melle

    Gaat het nou ALLEEN maar om doelgroepen te bereiken, of heeft het ook daadwerkelijk added value. Het komt op mij retecommercieel over: brainding your brains, instead of enriching them.


    27 september 2007 om 05:45
    Annet

    brainding=branding uiteraard 😉


    27 september 2007 om 05:47
    Melle Gloerich

    Wat is added value voor die doelgroep? Ze kunnen gratis berichten sturen, dat is in ieder geval added value, vooral voor het jongere gedeelte van die groep die nog niet veel geld/belminuten heeft. Verder weet ik te weinig van de service af (kijk er misschien vanavond even naar, nu geen tijd) want ik zie wel mogelijkheden om community aspecten uit te buiten, voor zowel blyk/adverteerders als de jongeren.


    27 september 2007 om 05:59
    Annet

    43 minuten gratis bellen, voor die doelgroep? dat is binnen een dag op! 😉 Mochten jongeren hooked raken, dan zal wellicht hun belgedrag veranderen en zijn ze meer kwijt per maand dan zonder Blyk. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

    Ja kijk er even naar Melle, ik vind dit erg interessante materie.


    27 september 2007 om 06:10
    Melle Gloerich

    Annet: Tomi Ahonen zegt dat veel (alle?) mensen van die doelgroep al een telefoon en een abo/prepaid hebben, dus ze zullen Blyk er naast gaan gebruiken. Even de sim omwisselen en gratis sms-en/bellen.

    Het gaat Blyk en de adverteerders er niet om dat de sim gebruikt wordt om te bellen, maar alleen er jongeren mee te lokken die advertenties kunnen ontvangen. Het is voor adverteerders en Blyk dus zaak om de gebruikers Blyk zo lang mogelijk per dag te gebruiken, dus moeten ze zorgen dat het aan hebben staan van de telefoon met Blyk sim nuttig is voor de gebruikers. Ik zou zeggen dat ze in moeten spelen op precies het aspect wat nou juist de telefoon nuttig maakt: communicatie met bekenden.

    Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een basic vorm van Facebook: de status update feed. Zorg dat Blykers per sms hun status kunnen veranderen (bijv. 1 x per 2 uur) waardoor een beperkte groep vrienden (zeg, max 7) een smsje krijgt. Zorg ervoor de het echte leven wordt ondersteund en uitgebreid door je online/virtuele leven.

    Ik denk dat adverteerders best geïnteresseerd kunnen zijn naar vriendengroepen en keywords in status-veranderingen.

    Goed idee, Annet?


    27 september 2007 om 17:52
    Annet

    De voorlaatste zin, daar zit ‘m de added value voor jongeren. In die zin JA. Maar wat heeft men aan een digitale status als je er IRL niets voor terug ontvangt? Hoe zie jij de koppeling? Snap ik nog niet helemaal in het verhaal.


    27 september 2007 om 18:25
    Melle Gloerich

    De status verandering zit hem in dingen die je (vaak) IRL doet zoals: Naar voetbaltraining, tussenuur, gaat naar Sensation Black over 2 weken, bij vriend B, ik verveel me, in kroeg Z, etc. etc.

    Wat doet iemand die de tijd heeft en 2 vrienden heeft die als status net hebben doorgegeven ‘in kroeg B’?

    Voor adverteerders: Keywords met evenementen erin bijvoorbeeld zijn prima te gebruiken voor specifieke targetting. Maar met wat inventiviteit zal er bij heel veel keywords nuttige reclame passen, denk maar aan hoe adwords werkt.


    27 september 2007 om 19:06
    Annet

    @Melle

    Ik snap ‘m nu. Ik dacht teveel aan een online status.


    27 september 2007 om 19:16
    StephanV

    @Raimo Bedankt voor de update. Wanneer dit roaming wordt, wordt het echt spannend. Erg interessant om te zien dat STA (een van onze concurrenten) zich bij Blyk profileert.


    1 oktober 2007 om 17:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!