Blogview: Mediaonderzoek.nl

2 november 2005, 06:47

Mediaonderzoek.nlRegelmatig wordt me gevraagd naar voor-beelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voor-beelden de revue laten passeren.

Vandaag aandacht voor Peter Wiegman, media-onderzoeker, eigenaar van Het Media Loket en de man achter Mediaonderzoek.nl. Peter’s weblog is in korte tijd uitgegroeid tot de kennisbron op het gebied van media-onderzoeken. Netjes onderverdeeld in tv, radio, print en andere media. Veel cijfermateriaal waardoor het voor de gemiddelde bloglezer wellicht wat saai overkomt maar voor de mensen in het vak een fantastisch naslagwerk is waar je ook nog eens in discussie kunt treden met de man achter de cijfers.

Wanneer ben je begonnen met Mediaonderzoek.nl?

In augustus 2004 is de weblog Mediaonderzoek.nl gestart. Daarvoor was het een site met een handjevol statische HTML-pagina’s, die af en toe ververst werden. De URL was mooier dan de site…

Hoe ben je op het idee van een weblog gekomen?

Ik was al een tijd op zoek naar een handig systeem om bookmarks op te slaan naar bronnen en onderzoeken die ik tegenkwam op het net, maar vond geen goede oplossing. Totdat ik Marco Derksen tegenkwam en die legde me uit wat een weblog is en hoe RSS werkt. Dat was voor mij de oplossing. Veiligheidshalve maar met dezelfde software als Marco gestart. Kon ik ‘m nog ‘ns bellen als de boel vastliep. Gelukkig is dat weinig gebeurd.

Wat was je doelstelling?

Toen ik eenmaal in de gaten had hoe eenvoudig het werkte dacht ik dat ik ook anderen kon interesseren om te gaan posten op Mediaonderzoek.nl. Zo’n honderd geselecteerde relaties die min of meer betrokken zijn met mediaonderzoek ontvingen een uitnodiging om hun onderzoeken of publicaties te posten. Op die manier moest Mediaonderzoek.nl de grootste database op het gebied van mediaonderzoek worden in Nederland. Maar dat liep anders. Er kwamen wel leden, maar het aantal external posts bleef zeer beperkt. Tot op de dag van vandaag eigenlijk. Er staan nu 84 leden geregistreerd, maar meer dan 80% van de in totaal 400 posts komen van mijn hand. Dat is gemiddeld ??n post per werkdag. Is te doen.

Of de doelstelling inmiddels gehaald is weet ik niet. ‘t Zou me niks verbazen. Eigenlijk ken ik geen andere database of weblog die zich alleen maar toelegt op mediaonderzoek. Ja, dan ben je al gauw de grootste. Maakt verder ook niet zoveel uit. Zie het maar als een uit de hand gelopen service van Het Media Loket.

Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?

Wat een weblog je precies oplevert weet ik niet. Geld in ieder geval niet, maar dat was ook niet de bedoeling. Ik merk wel in de markt dat de waardering voor Mediaonderzoek.nl steeds groter wordt en dat er zelfs al dagelijkse lezers zijn. Ook zijn er steeds meer collega-blogs die af en toe een artikel overnemen of bewerken.

Het meest concrete wat het heeft opgeleverd is een hoge Google-ranking. Afgelopen maand publiceerde ik een aantal artikelen waar niet-gangbare termen in voorkwamen zoals meconomy, carvertising en soccernomics. Voor elk van die drie termen staat Mediaonderzoek.nl op de eerste plaats als er op .nl-domeinen wordt gezocht. Het aantal mediatermen met een top 3 positie bij Google is ondertussen legio voor Mediaonderzoek.nl. Google is, na directe bezoekers, de belangrijkste leverancier van bezoekers.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?

Kwaliteit is denk ik wel de belangrijkste, maar tegelijkertijd ook een vaag begrip met veel elementen in zich. Een uitleg.

Mediaonderzoek.nl is een kennisblog waar vakmensen informatie verwachten die iets toevoegt aan hun eigen kennis. Dat stelt eisen aan de berichtgeving. Knippen en plakken deed ik in het begin wel om wat volume te cre?ren, maar die tijd is voorbij. Veel van de publicaties kennen een extra analyse of kritische opmerkingen die de lezer aan het denken zetten.

Ik probeer daarbij altijd op een objectieve manier naar de materie te kijken en plaats kanttekeningen wanneer ik denk dat de afzender van een bericht iets vergeet of misschien wel verzwijgt. De insteek en tone-of voice is per definitie positief ook als men met slechte onderzoeken komt. Een knipoog is meestal voldoende om de waardering te laten blijken.

Verder is taalgebruik een belangrijke factor. Berichten moeten prettig leesbaar zijn. Zeker onderzoeksberichtgeving. Is vaak toch taai en gecompliceerd. De kunst is om daar iets leesbaars van te maken in combinatie met de cijfers. Cijfers en letters noem ik dat altijd.

Toegankelijkheid heeft daar ook mee te maken. Dat geldt niet alleen voor de tekst, maar ook voor de weblog zelf. Een frisse lay-out met niet al te veel toeters en bellen. Veel wit op de pagina geeft de lezer lucht. Ik weet dat de verstokte weblogger een broertje dood heeft aan vormgeving, maar ik ben het daar niet mee eens. Pagina?s die stijf staan van de informatie klik ik meteen weg.

Dus om terug te komen op jouw vraag over succesfactoren denk ik dat toegevoegde waarde, objectiviteit, tone of voice, taal en toegankelijkheid de belangrijkste zijn. Zij vormen in zekere mate de kwaliteit van Mediaonderzoek.nl.

Waar staat Mediaonderzoek.nl over een jaar?

In kwantitatieve zin zal het bezoekersaantal nog wel verder oplopen. Als ik de steile lijn zie van de statistieken tot nu toe moet het raar lopen als daar opeens de klad in komt. Ik houd dagelijks de bezoekcijfers bij en verbaas me elke keer weer over de aantallen.

De kwaliteit van de weblog zal verder omhoog gaan. Onlangs heeft een partij aangeboden om gezamenlijk analyses uit te voeren en te publiceren op Mediaonderzoek.nl, waarbij ik toegang krijg tot veel meer bronnen dan tot nu toe. Een mooi aanbod waar ik graag gebruik van maak. Daarnaast heb ik bij het ??njarig bestaan van de blog aangekondigd om over aanpalende disciplines te gaan publiceren en dat werkt. Een bericht dat nou ?s niet over mediaonderzoek gaat werkt vaak verrassend. Kijk maar eens hier . . . .

Bord op schoot’ levert overigens ook een eerste plaats op bij Google. Als dat over een jaar nog zo is ben ik tevreden.

Peter heel veel succes en uiteraard blijft je weblog een van mijn vaste inspiratiebronnen!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    evroekel

    Leuke (nieuwe) rubriek Marco en eens wat achtergrondinfo te vinden over weblogs die je dagelijks bezoekt.


    2 november 2005 om 17:34
    FrankJ

    Inderdaad een prima initiatief Marco. En ook erg leuk om eens op deze manier met Peter kennis te maken! We blijven hem met veel plezier volgen!!


    2 november 2005 om 17:52
    media

    Erik en Frank, dank voor het compliment. Ben inmiddels aan het werk voor de blogview van morgenvroeg 😉


    2 november 2005 om 18:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!