Blogview: Blog.nl

10 november 2005, 07:54

Blog.nlRegelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.

Deze week aandacht voor de mensen achter een aantal Nederlandse weblognetwerken. Vandaag een interview met Ben en Ayalon Blog (ja hun achternaam is echt Blog), de iniatiefnemers van het blognetwerk Blog.nl.

Wanneer zijn jullie begonnen met blog.nl?

5 jaar geleden hebben we www.blog.nl vastgelegd, omdat onze achternaam blog is. Begin dit jaar hebben we marktonderzoek gedaan en gesproken met een aantal marketing-/communicatie bureaus en met blogspecialisten, als Marco Derksen en Frans Janssen. Vanaf april 2005 hebben we gewerkt aan een businessplan. Op 28 juni 2005 is www.blog.nl gelanceerd. Toevallig is onze achternaam Blog. Niet toevallig is, dat wij ingredi?nten combineren op de terreinen van IT, Marketing, Logistiek, Management en Ondernemerschap.

Hoe zijn jullie op het idee van een weblognetwerk gekomen?

Er bleek nog geen netwerk te bestaan van themablogs en zeker niet van professionele themablogs. Wij hebben vanaf het begin gekozen voor professionele redacteuren, die tegen betaling over “hun” thema schrijven. Uiteraard moeten zij een passie hebben voor dat thema, maar dat is impliciet, anders hadden ze niet voor het vak van redacteur en voor dit thema gekozen. Wij gaan dus voor kwaliteit en passie. Tevens biedt de naam www.blog.nl een groot voordeel voor het opzetten en inrichten van een blognetwerk.

Wat is de doelstelling met blog.nl?

Doel van www.blog.nl was en is om als uitgeverij kwalitatieve blogs te maken over diverse thema?s met professionele redacteuren. Daarnaast bieden wij bedrijven en organisaties faciliteiten om zelf een blog te beginnen. Zij kunnen gebruik maken van door ons ontwikkelde software (gebaseerd op Lifetype, voorheen plog) en van andere specifieke applicaties. En zij kunnen beschikken over een unieke blognaam, te weten abc.blog.nl. Particulieren kunnen bij www.blog2blog.nl hun eigen blog beginnen.

Wat heeft het tot nu toe opgeleverd?

De afgelopen maanden zijn 8 themablogs live gegaan, over Amstelveen, di?ten (voeding), familiezaken, jongeren, voetbal, vrouw, wielrennen en zappen (televisie). We hebben, veel eerder dan verwacht, de grens van 100.000 unieke bezoekers per maand gepasseerd en de blogs trekken veel reacties van de bloglezers. Er ontstaan hele discussies over de meest uiteenlopende onderwerpen. Hier nemen soms ook bedrijven aan deel; zo heeft LA Gear gereageerd op een spontane discussie over een bepaald type schoen op de jongerenblog.

Tot nu toe is vooral ge?nvesteerd in hardware, software, look & feel van de blogs en in de fee van de redacteuren. Inkomsten genereren we van banners op de themablogs en sinds kort ook via advertorials. Zo hebben er op www.vrouw.blog.nl eind oktober twee advertorials van Dove gestaan.

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste succesfactoren?

Belangrijkste succesfactor is de kwaliteit van de content. Wij besteden dan ook veel tijd aan de screening en coaching van de redacteuren. Ook organiseren we ieder kwartaal redactiebijeenkomsten, die zeer inspirerend en motiverend zijn.

Verder is van groot belang, dat de look & feel van de blogs er goed uit ziet en dat we op het web traceerbaar zijn. Wij zijn dan ook blij, dat we nu al een pagerank van 4 tot 6 scoren. Ook zien we dagelijks een groei in het aantal RSS readers.

Andere succesfactoren zijn pioniersgeest, enthousiasme, commerci?le en technische vaardigheden en investeringsruimte.

Waar staat blog.nl over een jaar?

Blog.nl zal in de komende maanden gestaag uitgroeien naar enige tientallen kwalitatieve themablogs. Ook met en voor bedrijven en organisaties zullen we blogs neergezet hebben. Binnenkort start onder blog.nl de eerste blog, die met een externe organisatie is ontwikkeld.

Daarnaast zullen nieuwe technieken, zoals Podcasts, een plaats op de blogs hebben gekregen. Alle uitbreidingen melden we op onze eigen businessblog blogonline.blog.nl.

Ben en Ayalon, heel veel succes met blog.nl en net als bij de andere blognetwerken, volg ik jullie uiteraard op de voet!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    reet

    “…We hebben, veel eerder dan verwacht, de grens van 100.000 unieke bezoekers per maand gepasseerd en de blogs trekken veel reacties van de bloglezers. Er ontstaan hele discussies over de meest uiteenlopende onderwerpen. Hier nemen soms ook bedrijven aan deel…”

    100.000 unieke bezoekers per maand?

    als ik even snel langs de blogs van blog.nl ga, zie ik alleen bij voetbal.blog.nl en bij wielrennen.blog.nl af en toe een reactie. verder wordt er vrijwel niet gereageerd.

    Is een blognaam als “jongeren.blog.nl” niet veel te algemeen? ik kan me werkelijk geen enkele “jongere” voorstellen die zich aangetrokken voelt door een titel als “jongeren.blog.nl”


    10 november 2005 om 08:50
    Kevin Vanhove

    Met 3333 bezoekers/dag verdeelt over 8 blogs (416bez/dag) is blog.nl toch niet geslaagd in het verwachte businesssuccess? Of zie ik dat hier verkeerd?


    10 november 2005 om 08:55
    Ben Blog

    Reet en Karin: De meeste themablogs bestaan pas sinds augustus/september; slechts 3 zijn er van het eerste uur. Bovendien zijn een aantal themablogs voor een specifieke doelgroep, zoals de Amstelveenblog, waarbij vanzelfsprekend geen duizenden bezoekers per dag verwacht mogen worden. Maar vanuit commercieel optiek is zo’n blog juist wel van belang, omdat lokale/regionale bedrijven er graag op adverteren.

    Karin: We schreven, dat de grens van 100.000 bezoekers al is gepasseerd. Jouw berekening gaat dus niet op. En je zult het met me eens zijn, dat het businesssucces in deze wereld niet in een periode van 4,5 maand is te bepalen, daar heb je een langere periode voor nodig. Voor ons telt, dat wij bij de start bepaalde verwachtingen geformuleerd hebben en dat die zijn overtroffen. Dat geldt ook voor het initiatief, dat we hebben genomen voor een blog over de orkaan rita (rita.blog.nl). Die trok in de eerste 48 uur maar liefst 30.000 unieke bezoekers en totaal zeker 40.000. De cijfers van deze incidentblog tellen wij overigens niet mee in de telling van de themablogs, omdat het geen vast thema is.

    Reet: Het blijkt, dat bepaalde posts tot veel reacties leiden en andere berichten niet. Over een bepaald bericht kan wekenlang gediscussieerd worden. Bedenk hierbij, dat veel bezoekers via een search-engine op een post binnen komen en dan daarop reageren. Dat kan dus een “oud” bericht zijn. Ook op de andere themablogs wordt wel degelijk gereageerd. En juist de eerder genoemde blog over rita trok veel reacties. Dat is gezien het onderwerp ook begrijpelijk: een Nederlander in Houston, die zijn persoonlijke belevenissen tijdens een hurricane online met de bloglezers deelt. Conclusie: hoe meer emotie, hoe meer reactie. En Reet: Wellicht heb je gelijk, als je stelt, dat de naam jongerenblog te algemeen is. Gelukkig trekt de blog wel veel bezoekers, maar dat had wellicht hoger kunnen zijn als we voor een andere naam hadden gekozen. Bedenk wel, we zijn aan het pionieren en leren al doende. Suggesties zijn dan ook altijd zeer welkom.


    10 november 2005 om 10:09
    Kevin Vanhove

    Ok, maar even concreet ‘verdien je ermee of niet’? Want daar gaat het toch tenslotte om. Ik kan me niet voorstellen dat de site in de huidige toestand voldoende opbrengt om de kosten, die jullie bedrijf maakt, op te vangen.

    ps: ik heet Kevin 😉


    10 november 2005 om 10:50
    Ben Blog

    Kevin, excuses voor de foutieve spelling. Nee, wij verdienen op dit moment, na slechts 4,5 maand, nog geen geld, maar die verwachting hadden wij ook niet. Daarom noemden we “investeringsruimte” als één van de succesfactoren. Wel zal door de groei (ook in commerciele zin) van de bestaande themablogs en door de lancering van nieuwe themablogs het kosten/baten plaatje er steeds gunstiger uitzien. En, zoals we al bij de blogview schreven, doen we meer met blog.nl. Zo gaat binnenkort onder blog.nl de eerste blog live, die met een externe organisatie is ontwikkeld.


    10 november 2005 om 11:35
    Kevin Vanhove

    Ok, nog heel even :p

    Hoe oud zijn jullie en waar komt jullie ervaring op gebied van sites onderhouden/starten vandaan?


    10 november 2005 om 11:44
    Ben Blog

    Aanvullend nieuws per 17-11-05: Zoals ik hierboven schreef, “Daarnaast bieden wij bedrijven en organisaties faciliteiten om zelf een blog te beginnen. Zij kunnen gebruik maken van door ons ontwikkelde software (gebaseerd op Lifetype, voorheen plog) en van andere specifieke applicaties. En zij kunnen beschikken over een unieke blognaam, te weten abc.blog.nl.”

    Wij zijn blij en ook wel een beetje trots, dat deze week de eerste externe blog op blog.nl is gelanceerd: chapeauvoorlimburg.blog.nl.

    Deze blog is ontwikkeld tezamen met de (hoofd-)redactie van Chapeau!, het magazine over het goede leven in Limburg. Chapeau! magazine wordt uitgegeven door de Media Groep Limburg, dochter van de Telegraaf Groep en kent een oplage van 20.000. Meer informatie is te vinden op blogonline.blog.nl


    17 november 2005 om 07:53
    Paulo

    Hello! I looking for partners to create Europe blog with diffrent thems. If You like my idea, please, post me on my e-mail. I’m waiting for your mails. Regards. Paulo


    10 februari 2006 om 10:11
    Arnoud Rademaker

    Beste allemaal,

    Erg boeiend om dit alles te lezen. Na dit alles gelezen te hebben wil ik een filosofische uitspraak onder jullie aandacht brengen, namelijk:

    Ook wat uitgroeit tot een reus, moet ontkiemen als een dwerg (Publiulius Syrus)

    Succes,

    Arnoud


    28 mei 2006 om 09:05
    Vincent van den Brink

    Tegenwoordig heeft elk levend wezen haast een “eigen blog”. Op hyves loopt het er vol mee, en er zijn steed meer sites te vinden waar je een gratis weblog kan aanmaken.


    21 september 2007 om 17:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!