Blogosfeer voedingsbodem voor marktonderzoek?

10 juni 2005, 22:13

Het (mogelijk) gebruik van de blogosfeer voor marketing intelligence is een hot topic op dit moment. Al eerder schreef ik over gratis tools om de blogosfeer te monitoren. Toch zijn deze tools te beperkt voor de meeste marktonderzoeksvragen. Je wilt immers niet alleen weten of er wordt ‘gesproken’ over je product, merk of bedrijf, maar ook hoe er over wordt gesproken en door wie. Vraag is alleen, hoe doe je dat dan?

Stephan Baker verwijst naar het bedrijf Umbria Communications dat een stap verder gaat dan de gratis tools. Umbria heeft de taal en syntax van duizenden weblogs bestudeerd en op basis daarvan een expertsysteem gevoed dat nu niet alleen in staat is om opinies op weblogs te analyseren, maar ze ook te karakteriseren op leeftijd en sexe. Op die manier worden analyses op basis van ‘luisteren naar de blogosfeer’ een stuk waardevoller.

Umbria Communications is overigens niet het enige bedrijf dat zich bezig houdt op dit gebied. Ook bedrijven als Accenture, IBM en Intelliseek zijn bezig met de ontwikkeling van geavanceerde(re) dataminingtools voor de blogosfeer.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Kasper Katje

    Mooi verkooppraatje Paul (checkit/Clipit)


    11 juni 2005 om 07:31
    media

    Inderdaad een mooi verkooppraatje (daar is hij dan ook de commerciele man voor zullen we maar zeggen) maar aan de andere kant, ik gebruik nu een tijdje clipit en ben positief verrast dat ik in mijn selectie naast de reguliere berichten op tradionele nieuwssites ook de berichten op weblogs krijg alswel relevante reacties op deze weblogs. Moet clipit en de andere knipseldiensten nog eens goed met elkaar vergelijken want ken de andere diensten nog onvoldoende.


    11 juni 2005 om 07:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!