Bioscoopbezoek groeit met 9%

30 september 2003, 17:39

In de eerste 8 maanden van 2003 is het bioscoopbezoek in Nederland met maar liefst 9% gestegen. Ons land vormt hiermee een opmerkelijke uitzondering op omringende landen.

Volgens de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) is de stijging niet alleen te danken aan Amerikaanse titels, met name films van Nederlandse bodem staan dit jaar volop in de belangstelling. Het marktaandeel van Nederlandse producties ligt momenteel op bijna 13%; een verdubbeling vergeleken met het jaar 2000. Met nog een groot aantal titels in het vooruitzicht, waaronder Phileine Zegt Sorry, Pietje Bell 2, Pipo en de PP Parelridder, Polleke, Kees de Jongen, Verder dan de Maan en De Passievrucht kan het aandeel zelfs uitkomen op 14 ? 15%, aldus NFC – voorzitter Wilco Wolfers in zijn presentatie tijdens een speciale marketingbijeenkomst op het Nederlands Film Festival in Utrecht.

Breder publiek

Opvallend is dat er een verschuiving plaatsvindt van het bezoekersprofiel: de gang naar de bioscoop is de afgelopen jaren niet voornamelijk meer een zaak van jongeren. Het aandeel van veertigplussers stijgt en het filmaanbod wordt steeds meer afgestemd op verschillende publieksgroepen. Dit geldt zeker ook voor de Nederlandse films: naast films die zich richten op een groot publiek (met name jongeren), is een groeiend aantal producties, bijvoorbeeld Discovery of Heaven en De Tweeling, speciaal gemaakt voor de oudere doelgroepen.

Stimuleringsbeleid impuls voor Nederlandse filmsector

De Nederlandse filmsector is er de afgelopen jaren in geslaagd een groeiend en steeds breder publiek te trekken. Een belangrijke impuls voor deze ontwikkeling vormt het Filmstimuleringsbeleid, die particulieren sinds 1999 de mogelijkheid biedt om films te financieren via een commanditaire vennootschap (CV). Deze maatregelen resulteerden niet alleen in een groter aantal en meer diverse producties, ook de marketing en distributie werd professioneler ingezet. Sinds de invoering van de CV-regeling komen Nederlandse films gemiddeld met een groter aantal kopie?n uit; met name het aantal films met meer dan 50 kopie?n stijgt. Succesvolle films als Discovery of Heaven, Minoes, Volle Maan, Ja Zuster Nee Zuster, Pietje Bell en Schippers van de Kameleon kwamen via de stimuleringsregeling tot stand en zorgden gezamenlijk voor de sterke groei van het marktaandeel in 2002 en 2003. De Nederlandse film is hiermee de achterstandspositie ten opzichte van het buitenland aan het inlopen.

Of de Nederlandse filmsector haar positie ook de komende jaren kan behouden is nog zeer de vraag. De sector ziet de toekomst somber tegemoet, nu de overheid de CV-regeling per 1 januari 2004 dreigt af te schaffen. Veel producties zullen hierdoor niet meer gemaakt kunnen worden en andere boeten in aan kwaliteit, aldus Wilco Wolfers. Deze week starten producenten, distributeurs en exploitanten gezamenlijk een actie voor het behoud van het Filmstimuleringsbeleid, waarin het publiek middels een filmpje wordt opgeroepen haar steun te betuigen.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!