Binnen de totale tijdsbesteding aan media neemt Internet nu de derde plaats in

5 april 2004, 09:35

In opdracht van IAB Nederland heeft Interview NSS de mediaconsumptie en tijdsbestedingen van consumenten in Nederland onderzocht. In het telefonische onderzoek onder 1200 consumenten werd de mediaconsumptie van verschillende leeftijdsgroepen consumenten over alle mediatypen bekeken.

IAB directeur Igor Beuker geeft aan: “Opvallende uitkomsten van het onderzoek zijn in de ogen van IAB: “jongeren van 15-24 jaar gebruiken digitale media als vast onderdeel van het dagelijks leven en zijn gewend om verschillende media tegelijk te consumeren (multitasking). Verder valt op dat de hoger opgeleiden en mensen met hogere inkomens in Nederland relatief meer gebruik maken van Internet Consumenten hebben steeds vaker de voorkeur om internet te gebruiken om zich op aankopen te ori?nteren’.

Binnen de totale tijdsbesteding aan media neemt Internet de derde plaats in (17%), na TV (39%) en radio (37%). Voor de dagbladen en tijdschriften is dit aandeel 9% en 4%. Als personen zonder internettoegang in de basis wordt meegenomen bedraagt het aandeel internet 13% maar neemt het nog altijd de derde plaats in binnen de mediaconsumptiemix. Uit het onderzoek blijkt dat Internet in tijdsbesteding printmedia voorbij streeft.

E-mailen en webpagina’s bezoeken even populair online activiteiten. Als dagelijkse bezigheid is chatten zeer populair: bijna een kwart doet dit dagelijks.

Over het onderzoek zegt Beuker: “het single source onderzoek bewijst dat online media een belangrijk onderdeel dient uit te maken van de media-mix”.

Internet heeft het laatste decenium een zeer snelle ontwikkeling doorgemaakt. Zo had in 1996 slechts 15% van de bevolking internettoegang, eind 2003 was dit gestegen tot ruim 70%. “Een ontwikkeling die we nauwlettend in de gaten houden is de snelle groei van breedbandinternet. Breedband is namelijk een belangrijke driver voor de tijdsbesteding aan internet”, aldus Robert Schueler, Research director van Inerview NSS.

Om segmenten in mediaconsumptiegedrag te ontdekken is een aanvullende analyse gedaan waarin drie clusters – techno-segmenten – te onderscheidenzijn: 1. Trendsetters , 2. Mainstream en 3. Laggards. Laggards kunnen getypeerd worden als mensen die achterblijven met de technologische ontwikkelingen. Deze groep consumeert relatief veel printmedia (en dan met name kranten) en televisie. De Trendsetters besteden meer van hun tijd aan internet ten koste van de andere media, vooral ten koste van print. De consumptie aan radio is voor de drie segmenten redelijk gelijk.

Bron:

Persbericht IAB

Zie ook:

Communicatievoorkeur van consument verandert

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!