Bill payment belangrijk voor internetbankieren

22 april 2003, 19:16

Rekeningen ontvangen en betalen via internet, ook wel bekend als ‘electronic bill payment’, is een dienst die veel Amerikaanse banken online aanbieden. Onderzoeksbureau comScore heeft uitgevonden dat deze diensten gebruikt worden door mensen die relatief veel op hun rekening hebben staan en dat zij meer dan gemiddeld actief zijn met hun online account.

Onder andere de Bank of America laat klanten met een online account gratis gebruik maken van ‘Bill pay’. Rekeningen van tientallen bedrijven en organisaties, zoals telefoonmaatschappijen en creditcardmaatschappijen, kunnen in de vorm van ‘e-bills’ digitaal ontvangen, betaald en gearchiveerd worden. Klanten kunnen zelf dagen kiezen waarop terugkerende rekeningen afgeschreven moeten worden.

ComScore beweert dat 20% van de Amerikaanse internetters in het vierde kwartaal van 2002 actief aan het bankieren was via internet. Van hen zou 12% minimaal een rekening hebben betaald via een Bill payment service. Dat is dan 42% meer dan in het eerste kwartaal van 2002. ComScore heeft dat uitgezocht voor 11 banken, waarvan de Bank of America met 25% de meeste bill-payment-klanten heeft.

De onderzoekers juichen dit type dienstverlening toe, omdat het de banken waardevollere klanten oplevert. Ze blijven bijvoorbeeld langer actief met hun account dan klanten die wel een online bankaccount hebben, maar geen gebruik maken van de bill pay-diensten. Dat klinkt overigens niet onlogisch, omdat ze de rekeningen automatisch kunnen laten afschrijven. Ook hebben ze precies twee keer zoveel op hun rekening staan dan de niet-bill-pay-gebruikers. Verder zijn jonge klanten met een hoog inkomen eerder geneigd van deze diensten gebruik te maken.

Voor zover bekend is het in Nederland alleen via Privver van TPG Post mogelijk om digitaal rekeningen te ontvangen en te betalen. Deze week werd bekend dat NUON stopt met het aanbieden van digitale rekeningen via Privver, dat daarmee een zeer belangrijke partij verloor. Het succes van dit soort diensten is sterk afhankelijk van het aantal partijen dat mee doet.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!